kayhan.ir

کد خبر: ۵۷۷۶
تاریخ انتشار : ۲۷ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۷:۵۰
گفت وگو با نرگس آبیار کارگردان فیلم «شیار143»

حماسه زنانه


لیلا کریمی

نرگس آبیار با دومین فیلم سینمایی خود «شیار143» توانست به پدیده سی و دومین جشنواره فیلم فجر تبدیل شود. کسب سه سیمرغ بهترین فیلم از نگاه تماشاگران، بهترین بازیگر نقش اول زن و جایزه ویژه هیات داوران، حاصل حضور این فیلم در جشنواره فجر امسال بود. به همین مناسبت با نرگس آبیار گفت وگوی کوتاهی انجام دادیم.
*جنگ یک موضوع مردانه است اما شما از معدود کارگردانان زن سینما هستید که وارد این حوزه شده اید ، چگونه روحیه زنانه را با فیلم همراه کردید ؟
من از منظر زنانه به جنگ پرداخته ام که شاید تا به حال کمتر به آن در این حوزه پرداخته شده است. هم چنین سعی کرده ام نگاهی انسانی و در عین حال اجتماعی به موضوع جنگ داشته باشم.
*آنچه در فیلم روایت می شود بر اساس کتاب «اختر و روزهای تلواسه» شما است؟آیا این کتاب بر اساس واقعیت است؟
«شیار 143» را با نگاهی به این داستان نوشته ام و با کتاب متفاوت است. البته کاراکتر اصلی یعنی الفت، واقعی بوده و من براساس وقایع رخ داده بر او کتاب را نوشته ام.
*فیلم بیشتر متکی به احساسات گرایی است چطور می‌توان از این طریق شناخت مخاطب را نسبت به دفاع مقدس افزایش داد ؟
در فیلم بخشی از تاریخ جنگ مرور می شود و البته حس مخاطب در این زمینه برانگیخته می شود. نمی توانم بپذیرم که فیلم صرفا مبتنی بر احساسات گرایی است.
* در جایی عنوان کردید نگاهم به جنگ انسانی است ، چطور به این نگاه رسیدید؟
سعی کرده ام نگاهم فارغ از هر نوع شعار و کلیشه ای باشد و همان واقعیت جنگ را بیان کنم. نشان بدهم جنگ به ما تحمیل شد و مردان ما برای دفاع به جبهه ها رفتند. و البته انسان های زیادی در طول جنگ رنج بردند. اما این رنج از آنها انسان های ارزشمندی ساخته است.
*از مشکلات کار بگویید؟
فیلم دشواری ساختیم. پر بازیگر بود و پر لوکیشن. لهجه و درآوردن آن هم بر مشکلات کار اضافه می کرد. این فیلم با بودجه بخش خصوصی ساخته شد. شرکت مس از لحاظ لجستیک کاملا از ما حمایت کرد و جا دارد همین جا از مدیران آن تشکر کنم. همچنین لوکیشن معدن را در اختیار ما قرار دادند که تا به حال این اتفاق در سینما نیفتاده بود.
* قصد دارید دیگر آثارتان (کتاب هایتان) را هم به فیلم تبدیل کنید ؟
بله. احتمال زیادی دارد که این اتفاق باز هم بیفتد. البته الان ایده‌هایی دارم که دوست دارم اول آنها را تبدیل به رمان بکنم و بعد فیلمش رابسازم. به هر حال فیلمساز باید سعی کند به سراغ سوژه هایی برود که آنها را می شناسد.
* چه واکنش ها و بازتاب هایی را در میان مردم پس از تماشای فیلم دیدید؟
واکنش ها اگرچه تا حدی قابل پیش بینی بود اما از انتظار من فراتر رفت و حالا خوشحالم مخاطب در این حد توانسته با کار ارتباط بگیرد. این نشان می دهد علی‌رغم بحث هایی که می شود مثل اینکه مخاطب امروزی از سینمای جنگ استقبال نمی کند، مخاطب با سینمای دفاع مقدس با روایتی درست به‌شدت ارتباط می گیرد.
*احساس شما درباره تحسین حاتمی کیا از این فیلم چیست؟
آقای حاتمی کیا در حالی از فیلم «شیار 143» تمجید کرد که فیلمشان در بخش مسابقه حضور داشت. این یعنی این که دغدغه درونی ایشان سینمای جنگ و دفاع مقدس است و حمایت از چنین فیلم هایی را فرای جشنواره و سیمرغ می دانند.
*  بعضی از سایت ها به فیلم شما حمله کردند. نظرتان درباره آن ها چیست؟
در گیر و دار جشنواره فرصت نکردم مطلب این سایت ها را بخوانم. انتقاد اگر بدون غرض ورزی باشد شنیدنی ست در غیر این صورت باید گفت که فیلم «شیار 143» فیلم من نیست، بلکه فیلم ملی و حماسی ملت من است و این افراد در حقیقت به شعور مخاطب توهین کرده اند.
*خانم آبیار شما نویسنده کودک و نوجوان و دفاع مقدس هستید؛ بین نویسندگی و کارگردانی چه ارتباطی قایل هستید؟
همه هنرها به نوعی با هم در ارتباط اند. رکن فیلم را فیلمنامه تشکیل می دهد و فیلمنامه ارتباط تنگاتنگ با ادبیات دارد. این دو همدیگر را تکمیل می کنند. خوشحالم پیشینه ادبی من در ساخت فیلم کمکم کرده و می کند.
*با تشکر از اینکه در این گفت وگو شرکت کردید و با آرزوی موفقیت بیشتر برای شما.