kayhan.ir

کد خبر: ۵۷۶۶۴
تاریخ انتشار : ۱۸ مهر ۱۳۹۴ - ۲۲:۰۰
روحانی در دیدار رئیس مجلس سنای لهستان:

ایران آماده مذاکره با اتحادیه اروپا برای حل مشکلات منطقه‌ای است

رئیس‌جمهور در دیدار رئیس مجلس سنای لهستان گفت: ایران آماده مذاکره با اتحادیه اروپا و کشورهای عضو این اتحادیه از جمله لهستان برای حل مشکلات و معضلات منطقه‌ای است.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری، حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس‌جمهور روز شنبه در دیدار «بوگدان بوروسویچ» رئیس مجلس سنای لهستان با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران هیچ مانعی در مسیر توسعه روابط و همکاری‌ها با لهستان نمی‌بیند، گفت: فرصتی که امروز پیش روی دو کشور قرار دارد، می‌تواند برای جهش در توسعه مناسبات همه‌جانبه مورد استفاده قرار گیرد.
رئیس‌جمهور ادامه داد: برای توسعه روابط بعد از لغو تحریم‌ها اولین قدم این است که شرکت‌هایی را که با ایران روابط تجاری و اقتصادی داشته‌اند، در مسیر همکاری‌های گذشته تثبیت کنیم.
وی افزود: در شرایط جدید روابط ایران با اتحادیه اروپا در حال توسعه خواهد بود و لهستان نیز به عنوان دوست ایران در اتحادیه اروپا می‌تواند در توسعه همکاری‌ها نقش مؤثری داشته باشد.
روحانی با بیان اینکه ایران و لهستان می‌توانند درباره حل مشکلات گوناگون منطقه‌ای و بین‌المللی با یکدیگر رایزنی و گفت‌وگو کنند، افزود: امیدواریم مشکلات موجود در دو منطقه به واسطه راه‌حل‌های سیاسی و گفت‌وگو به نتیجه‌ای برد برد برسد چرا که وجود ثبات در اروپای شرقی و مرکزی برای جمهوری اسلامی ایران حائز اهمیت است.
رئیس‌جمهور با اشاره به اینکه کشورهای همسایه ایران در منطقه خاورمیانه با مشکلات زیادی روبرو هستند و برخی از آنها سالهاست دچار مشکلات تحمیلی و امنیتی شده‌اند، خاطرنشان کرد: اشغال‌ها و مداخله‌های خارجی  آثار بسیار مخربی در منطقه برجای گذاشته که یکی از آنها فعال شدن گروه‌های تروریستی است.
بوگدان بوروسویچ رئیس مجلس سنا لهستان نیز در این دیدار ضمن ابراز خرسندی از ملاقات با رئیس‌جمهور کشورمان با بیان اینکه لهستان همواره نگرشی مثبت نسبت به ایران داشته و ملاحظات سیاسی طرف‌های ثالث در آن تأثیرگذار نبوده است، گفت: جمهوری اسلامی ایران کشوری مهم و عامل ثبات در منطقه است.
بوگدان بوروسویچ نقش فرهنگی کشورهای منطقه از جمله ایران در حل مشکلات منطقه‌ای را تأثیرگذار دانست و خاطرنشان کرد: باید فضایی ایجاد شود تا طرف‌های درگیر در بحران‌های منطقه‌ای با مذاکره به تفاهم برسند.
روسیه پیش از حمله به داعش با ایران مشورت کرده است
رئیس مجلس شورای اسلامی در دیدار با رئیس مجلس سنای لهستان با اشاره به حمله هوایی روسیه به مواضع داعش در سوریه گفت: قبل از این اقدامات مشورت‌هایی با ایران داشتند تا ائتلافی برای مبارزه با تروریسم تشکیل شود.
لاریجانی پس از این نشست مشترک با حضور در جمع خبرنگاران به تشریح مسائل مطرح شده در دیدار دو جانبه روسای مجالس ایران و لهستان پرداخت و  اظهار داشت: در جنگ جهانی دوم 120 هزار نفر از مردم لهستان به ایران پناهنده شدند و ایران در نهایت احترام از آنها پذیرایی کرد. لذا ایران و لهستان در همه شرایط روابط صمیمانه و دوستانه‌ای داشتند.
رئیس نهاد قانونگذاری کشورمان بر همین اساس گفت: در جلسه‌ای که خدمت ایشان داشتیم در زمینه همکاری‌های پارلمانی و گسترش روابط اقتصادی صحبت کردیم. همچنین در مورد گسترش همکاری در زمینه سرمایه‌گذاری در حوزه نفت و گاز، کشتی‌سازی و واگن و سایر صنایع دیگر بحث شد.
رئیس مجلس در ادامه سخنان خود اظهار امیدواری کرد که سفر رئیس سنای لهستان به ایران به ارتقاء سطح روابط سیاسی و همکاری‌های سیاسی و اقتصادی و همکاری دانشگاهی و فرهنگی منجر شود.
لاریجانی در بخش دوم سخنان خود در پاسخ به سوالی در مورد ارزیابی خود از حملات اخیر روسیه به مواضع داعش در کشور سوریه اظهار داشت: اکنون یک مقدار قضاوت کردن در مورد حمله روسیه به سوریه زود است. البته قبل از این اقدامات، مشورت‌هایی با ایران داشتند تا برای مبارزه با تروریسم ائتلافی تشکیل شود.
لهستان چند هزار نفر از آوارگان سوریه را خواهد پذیرفت
رئیس مجلس سنای لهستان در دیدار با لاریجانی با تاکید بر اینکه آوارگان سوریه از جنگ و نبرد گریزانند و قصد جنگ ندارند، گفت: لهستان چند هزار نفر از این آوارگان را خواهد پذیرفت.
وی خاطر نشان کرد: بین دو کشور لهستان و ایران هیچ‌گاه مشکلی نداشتیم و نقاط تاریک در تاریخ روابط ایران و لهستان وجود ندارد. همچنین دو کشور هیچ‌گاه با هم نجنگیدند بلکه همیشه همکاری داشتیم.
بوروسویچ با تاکید بر اینکه روابط خوب ایران و لهستان هیچ ربطی به اوضاع سیاسی ندارد و یک گذشته تاریخی بسیار خوب است، گفت: در دیدار با رئیس مجلس ایران درباره همکاری‌های پارلمانی صحبت کردیم و از رئیس دعوت کردیم که یک سفر رسمی به لهستان داشته باشد چرا که به نظر من دیپلماسی پارلمانی بخش مهمی از روابط دو کشور است.
بوروسویچ با بیان اینکه در این نشست صحبت‌های گسترده‌ای در مورد تحولات منطقه از جمله سوریه و عراق داشتیم، گفت: معتقدم که بار یافتن راه‌حل برای این بحران بر دوش کشورهای منطقه است لذا باید کاری کنیم تا تمام نیروهای سیاسی در سوریه به توافق برسند چون در برابر یک خطر جانی به نام داعش قرار گرفته‌ایم که در حال توسعه و تقویت است.