kayhan.ir

کد خبر: ۵۵۹۸۱
تاریخ انتشار : ۲۹ شهريور ۱۳۹۴ - ۲۲:۲۹
توصیه های قابل تامل یک اندیشکده آمریکایی

تلاش برای نفوذ در ایران از ارتباط با شورای عالی امنیت ملی تا تعامل ورزشی و دانشگاهی!

یک اندیشکده آمریکایی در گزارشی تفصیلی توصیه‌های مهمی به دولتمردان آمریکا برای نفوذ در ایران کرد.

محافل داخلی آمریکا و اندیشکده های معتبر و اثرگذار بر سیاست داخلی و خارجی این کشور این روزها بر نوع رفتار آمریکا در دوره پساتوافق تمرکز کرده اند. در این میان، پروژه نفوذ به یکی از سرفصل های مهم تبدیل شده است. در همین راستا مرکز امنیت جدید آمریکا (CNAS) گزارشی را تحت عنوان «توافق ایران و آنچه پس از آن اتفاق می افتد» را منتشر کرده است.این گزارش توسط «آیلان گلدنبرگ»، «الیزابت روزنبرگ»، «انور گلف»، «نیکلاس هراس»، «الی مارویاما» و «اکسل هلمن» به نگارش درآمده است.
به گزارش فارس،در این گزارش آمده است:
برجام، نقطه عطفی در تاریخ سیاست خارجی آمریکا
متن توافق صورت گرفته میان ایران و گروه 1+5 در تاریخ 14 جولای سال 2015 میلادی که به برجام موسوم گشت، نقطه عطفی در تاریخ سیاست خارجی آمریکا به حساب می آید.
این توافق این امکان را فراهم می سازد تا راه‌های همکاری با ایرانی میانه روتر از گذشته مهیا شده و به ایجاد ثبات بیشتر در خاورمیانه کمک کند.
آمریکا باید آماده باشد تا در صورت نقض هرگونه مفاد این توافق توسط ایران، به سرعت تحریم ها را علیه این کشور اعمال کند در عین حال که بخش های خصوصی در آمریکا را به ورود به ایران برای تضمین اجرای معنادار لغو تحریم ها تشویق می کند.
اعمال تحریم های بیشتر علیه ایران
پس از تصویب برجام
آمریکا باید تحریم های بیشتری را برای اعمال مجدد و یا اجرای مکانیزم بازگشت پذیری تحریم‌ها فرای آنچه در متن برجام عنوان شده، در همکاری با شرکای همفکر خود در سطح بین‌الملل تدوین کند.
آمریکا باید قوانینی را به تصویب برساند که زمینه گسترده‌تری را برای اجرای متن توافق فراهم آورده و منابع بیشتری را برای اجرای برجام و نیز اختیارات آمریکا برای اعمال یکجانبه تحریم‌ها در صورت نقض مفاد برجام توسط ایران دربرگیرد.آمریکا می‌بایست مکانیزم هایی را برای بازگشت بخش های خصوصی مسئول با عملکردی شفاف به ایران تدوین نماید.
واشنگتن باید همچنان تهدید برنامه هسته ای ایران را مطرح نگه دارد تا امکان اقدام نظامی همچنان وجود داشته باشد.
لازم است تا کارگروهی مشترک و چندملیتی با شرکای عرب تشکیل شود تا با تهدیدات نامتعارف از سوی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران مقابله شود.
آمریکا باید به اجرای استراتژی اعمال تحریم ها علیه ایران به دلیل حمایت از تروریسم و اقدامات غیرقانونی در جهت بی ثبات سازی منطقه در همکاری با متحدان اروپایی خود ادامه داده، و در نهایت نیز فروش تسلیحات متعارف به شرکای عرب خود را به منظور مقابله با ظرفیت های ایران افزایش دهد.
آمریکا سیاست عدم ارتباط وزارت خارجه آمریکا با ایران را حذف کند
آمریکا باید سیاست عدم ارتباط وزارت خارجه آمریکا با ایران را حذف کند، کانال های ارتباطی جدیدی میان مشاور امنیت ملی آمریکا و شورای عالی امنیت ملی ایران برقرار ساخته و همکاری در زمینه امنیت دریایی با ایران را افزایش دهد.
راه‌اندازی بخش حافظ منافع مشترک در تهران
لازم است تا واشنگتن، تمایل دولت ایران برای پذیرش راه‌اندازی بخش حافظ منافع مشترک در تهران را بیازماید اما بسیار محتاطانه و آرام وارد عمل شود و علاوه براین، همکاری ها با ایران در خصوص مقابله با زلزله و دیگر بلایای طبیعی را بویژه در بخش غیرنظامی و کارشناسی افزایش دهد.
گسترش برنامه های مشترک ورزشی، تجاری و آکادمیک
آمریکا تلاش کند تا فرصت‌های جدید اقتصادی برای سرمایه‌گذاران آمریکایی و بین‌المللی به منظور تقویت بخش خصوصی در ایران فراهم آورد و برنامه‌های تبادل فردی و گروهی میان ایران و آمریکا در زمینه های ورزشی، تجاری و آکادمیک را گسترش داده، و همکاری با ایران در زمینه افغانستان را تقویت کند.
ضروری است تا آمریکا در کوتاه مدت تعاملات خود با ایران در خصوص مقابله با داعش را محدود ساخته و از هرگونه تلاش اولیه برای همکاری استراتژیک در زمینه عراق و سوریه خودداری ورزد و در عوض در درازمدت از کانال‌های دیپلماتیک در سطح عالی برای فراهم آوردن امکان مذاکره در خصوص مسائل منطقه‌ای بهره گیرد.
واشنگتن باید از گزینه پذیرش پروتکل الحاقی توسط ایران برای تشویق دیگر کشورها نظیر برزیل و آرژانتین برای پایبندی به این پروتکل بهره گیرد.
بنای توافق برای پیشبرد رهبری آمریکا در جهان است
بنای توافق بر اساس اصولی برای پیشبرد رهبری آمریکا در جهان است و تضمین این نکته که روابط جدید اقتصادی و راهبردی ایران، اهداف آمریکا در منطقه و یا روابط آمریکا با رقبای اصلی‌اش در سطح جهان را تضعیف نمی‌سازد.
ایران باید تا 23 مهر
 آژانس را قانع کند
به گزارش خبرگزاری ها، «جان کری» وزیر خارجه آمریکا در نامه ای به «جو ویلیون» نماینده جمهوری‌خواه آمریکایی نوشت: ایران از هیچ رفع تحریمی برخوردار نخواهد شد، مگر اینکه بخش اعظم ذخایر اورانیوم غنی‌شده را به خارج منتقل کند، دو سوم سانتریفیوژ‌هایش را برچیند و تمام تمهیدات شفاف‌سازی مندرج در تفاهم هسته‌ای را اجراء‌کند.
کری در ادامه نوشت: اگر ایران تا 15 اکتبر (23 مهر) نتواند آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را در حوزه ابعاد نظامی احتمالی برنامه هسته‌ای‌اش، قانع سازد، ما تعهداتمان درباره رفع تحریم‌ها را انجام نمی‌دهیم.
وزیر خارجه آمریکا تاکید کرد: ما به همکاری با شرکایمان برای مقابله با نفوذ ایران در اقصی‌نقاط جهان ادامه می‌دهیم.
در قطعنامه جدید محدودیت‌‌های قطعنامه‌های گذشته زنده شد
به گزارش تسنیم،«رابرت آینهورن» مدیر سابق بخش منع اشاعه هسته‌ای وزارت خارجه آمریکا و مشاور سابق دولت باراک اوباما در سخنرانی در اندیشکده سیاست خاور نزدیک واشنگتن گفت: برنامه موشکی ایران تحت تأثیر برجام قرار می‌گیرد.
آینهورن افزود: در قطعنامه جدید شورای امنیت سازمان ملل متحد، محدودیت های قطعنامه‌های گذشته بار دیگر زنده شده‌اند.
وی در ادامه گفت: اینکه تحریم‌های موشکی مذکور برای مدت هشت سال تمدید شود، سودمند است، زیرا روسیه و چین و کشورهای دیگری که به این محدودیت‌های موشکی ایران رأی مثبت داده‌اند، متعهد هستند به تقویت برنامه موشک‌های بالستیک ایران کمک نکنند.
مشاور سابق دولت باراک اوباما  تاکید کرد: در قطعنامه مذکور محدودیت‌های موشکی ایران، به کشورهای عضو سازمان ملل متحد این اجازه داده شده است تا محموله‌های انتقال قطعات و فناوری‌های موشکهای بالستیک به ایران را رهگیری کنند. باقی ماندن این محدودیت‌ها بسیار مفید فایده خواهد بود. به گزارش خبرگزاری‌ها، تیم هسته‌ای کشورمان متشکل از معاونان وزیر خارجه ایران به منظور پیگیری اجرایی شدن توافق هسته‌ای دوشنبه 31 شهریور عازم نیویورک خواهد شد.