kayhan.ir

کد خبر: ۵۵۹۷۹
تاریخ انتشار : ۲۹ شهريور ۱۳۹۴ - ۲۲:۲۸
رئیس قوه قضائیه:

تز بی‌طرفی علوم انسانی جامعه را به سمت سکولاریته می‌برد

رئیس قوه قضائیه گفت: برخی مدعیان روشنفکر از اول انقلاب ساز مخالف زده‌اند و گفته‌اند علوم انسانی ماهیتش بی‌طرف است! در حالی که تز بی‌طرفی علوم چیزی است که سال‌های سال جامعه ما را به سمت سکولاریته برده است.

آیت الله صادق آملی لاریجانی در مراسم آغاز سال تحصیلی جدید دانشگاه امام صادق‌(ع) با تبریک ایام عید قربان و غدیر اظهار داشت: باید از عالم فرهیخته،‌ فقیه بصیر و مجاهد فی‌سبیل‌الله آیت‌الله مهدوی‌کنی یاد کنیم که واقعا در تشکیل ارکان نظام اسلامی و هم در ایجاد این دانشگاه و گسترش این دانشگاه تلاش بسیاری کرده و از هیچ مجاهدتی فروگذار نکرده‌اند. به گزارش فارس‌، رئیس قوه قضائیه مهمترین مسئله را علوم انسانی دانست و گفت: این علوم در عالم امروز نقش برجسته‌ای دارد و از نظر دینی نیز مسئله‌ مهمی است چرا که علوم انسانی در مغرب زمین، دنیوی و سکولار است و ما باید بتوانیم علمی انسانی اسلامی داشته باشیم. عالی‌ترین مقام قوه قضائیه به اظهار نظر برخی مدعیان روشنفکری پرداخت و گفت: برخی مدعیان روشنفکر از اول انقلاب ساز مخالف زده‌اند و گفته‌اند علوم انسانی ماهیتش بی‌طرف است! تز بی‌طرفی علوم چیزی است که سال‌های سال جامعه ما را به سمت سکولاریته برده است.
وی گفت: ما این علوم را از مغرب گرفته‌ایم و نگاه سکولاریستی آن را پذیرفته‌ایم در حالی که جا داشت ما به عنوان مومنان دین می‌گفتیم که چه شانی در جغرافیای بزرگ علوم داریم که این تلاش را نکردیم. رئیس قوه قضائیه تصریح کرد: علوم اسلامی سکولار را می‌آورند و در دانشگاه تدریس می‌کنند؛ ما با این‌ها مخالف نیستیم ولی وقتی در مرحله توصیه می‌آید مثل روانشناسی، جامعه‌شناسی، فلسفه‌ و ... نتایج عجیبی به بار می‌آورد. عالی‌ترین مقام قوه قضائیه تصریح کرد: اینکه ما علوم انسانی اسلامی داریم منوط به این است که بشناسیم ماهیت علم چیست و ببینیم که دین در این زمینه‌ها سخن دارد یا نه.
وی تاکید کرد: ما برای اینکه علوم انسانی اسلامی داشته باشیم نمی‌توانیم به ادعا اکتفا کنیم بلکه تحقیق و پژوهش در ماهیت علوم انسانی و در معارف اسلامی همچنین کیفیت انبساط و معرفت دینی نیز مهم است.
رئیس قوه قضائیه با بیان این که باید کاری جهادی را شروع کرد خطاب به دانشجویان اظهار داشت: این مسیر بسیار دشوار است اما مهم این است که باید حرف‌ها را فهمید و در قبال آن حرف خود را زد چرا که این‌گونه تولید علم اسلامی می‌شود.
گفتنی است، حجت‌الاسلام سعید مهدوی‌کنی با تصمیم اعضای هیئت امنای دانشگاه امام‌صادق(ع) به عنوان رئیس جدید این دانشگاه انتخاب شد.