kayhan.ir

کد خبر: ۵۵۳۳۳
تاریخ انتشار : ۲۲ شهريور ۱۳۹۴ - ۲۱:۵۳

اخبار ویژه

حمله رسانه‌های زنجیره‌ای به سخنان مستدل و مستند جلیلی
توضیحات مستدل و مستند سعید جلیلی درباره ضعف‌ها و ابهامات مهم برجام، موجب حمله رسانه‌های زنجیره‌ای علیه اظهارات فنی و کارشناسی وی شد.
رجانیوز به دعوت نمایندگان مجلس، دکتر سعید جلیلی چندبار در جلسات کمیسیون ویژه برجام حاضر شده و با توجه به سوابق و تخصص خود درباره پرونده هسته‌ای، توضیحاتی را درباره تاریخچه مذاکرات و همچنین اشکالات فنی، حقوقی، امنیتی و سیاسی برجام به نمایندگان ملت ارائه کرده اما در این میان آنچه جالب توجه است برخورد چکشی و تخریب حداکثری وی از جانب کسانی است که از یک سو معتقدند توافق وین یک فتح‌الفتوح بی‌سابقه در عرصه دیپلماسی است و از سوی دیگر پاسخ هرگونه نقد کارشناسی و تخصصی دراین‌باره را با هوچی‌گری و تخریب می‌دهند.
به گزارش رجانیوز، دراین‌باره رصد صفحه اول نشریات اصلاح‌طلب و حامیان دولت تنها طی ده روز گذشته نشان می‌دهد، سعید جلیلی تاکنون 35 بار به روی صفحه اول آنها آمده و تیترها و گزارش‌های تخریبی، تنها پاسخی بوده که حامیان برجام به انتقادات کارشناسی و تخصصی جلیلی داده‌اند.
به بیان دیگر، در حالی که جلیلی با تمرکز بر متن توافق وین، ایرادات حقوقی، فنی و امنیتی آن را به طور مستند برای نمایندگان ملت تشریح کرده و در پاسخ به سوالات آنها، تاریخچه‌ای از مذاکرات هسته‌ای در دوران تصدی خویش بر پرونده هسته‌ای را نیز بیان کرده و برخلاف تیم مذاکره‌کننده فعلی هیچ نکته «محرمانه»‌ای را بین خود و نمایندگان باقی نگذاشته است، حجم عجیب و قابل توجه تخریب‌های علیه وی آن هم فقط در میان رسانه‌های مکتوب (نه مجازی و خبرگزاری‌ها) حامی دولت نشان می‌دهد دست حامیان برجام تا چه اندازه خالی است و بر این اساس یا تمام متخصصان و کارشناسان باید همسو با دولت یازدهم، چشم بر ایرادات ویرانگر برجام ببندند و از آن حمایت کنند و یا باید موجی از حملات سازماندهی شده دراین‌باره را نسبت به خود پذیرا باشند.
این جریان رسانه‌ای در عین حال تلاش کرده موضوع مهم برجام که دارای تبعات امنیتی و اقتصادی منفی مهم برای کشور است. تبدیل به دعوایی جناحی سیاسی و دعوای تیم‌های مذاکره‌کننده قبلی  و فعلی کنند.

اوباما: ایران یکی از 3 رقیب آمریکا در زمینه سایبر است
باراک اوباما گفت: ایران یکی از رقبای اصلی آمریکا در زمینه کارکردهای سایبری است.
وی در برنامه‌ای تلویزیونی در جمع نظامیان در فورت مید آمریکا گفت: هدف اصلی از طراحی اینترنت در وهله نخست این نبود که سه تا پنج میلیارد نفر با اینترنت معاملات تجاری و دیگر اقدامات صورت دهند. این شبکه نخست قرار بود که یک شبکه دانشگاهی برای به شراکت گذاشتن مقاله‌ها و فرمول‌ها شود و بنابراین معماری و ساختار اینترنت دفاع مؤثر و پایدار را به شدت دشوار می‌کند.
وی افزود: ما همچنان بهترین کشور جهان از نظر درک کارکردهای سایبری هستیم با این حال کشورهای دیگر نیز در حال رسیدن به ما هستند. روس‌ها خوب هستند، چینی‌ها در این زمینه خوب هستند، ایرانی‌ها در این زمینه خوب هستند و ما شاهد بازیگران غیردولتی و هکرهایی هستیم که بسیار در این زمینه عملکردی عالی دارند. برخلاف درگیری‌ها و تجاوزهای سنتی ما اغلب آدرس برگشت را نداریم. اگر فردی به سامانه شما ورود کرد و به عنوان مثال به دنبال تأسیسات حساس زیربنایی شما بود یا اینکه به سامانه‌های مالی نفوذ کرد، لزوماً نمی‌توانیم به طور مستقیم آن کشور یا آن بازیگر مشخص را ردگیری کنیم. این مسئله شرایط را به شدت پیچیده‌تر می‌کند.
بنابراین آنچه ما در وهله نخست بر آن تأکید داریم لزوم واکنش هماهنگ است و آنچه ما طی چند سال اخیر صورت داده‌ایم جمع کردن نهادهای نظامی، فرماندهی سایبری، آژانس امنیت ملی آمریکا، نهادهای اطلاعاتی و همکاری با بخش خصوصی با هدف تقویت تدابیر دفاعی است و در این زمینه به پیشرفت‌هایی دست یافته‌ایم. با این حال این پیشرفت‌ها کافی نبوده است. بنابراین من انتظار دارم که اقدامات بیشتری از طریق وزارت دفاع صورت دهیم با این حال باید در این زمینه کار کنیم زیرا این یک سناریوی جنگ سنتی نیست ما باید با جمع دیگری از بازیگران همکاری و به طور مؤثرتری هماهنگی کنیم.
اوباما همچنین گفت: بخش عمده اطلاعات حساس و آسیب‌پذیر ما در ارتش نیست بلکه در بخش خصوصی و در سراسر اقتصاد ما و در تلفن‌های هوشمند ماست و بنابراین ما باید همزمان کل شبکه‌ها را تقویت کنیم و میلیونها بازیگر فردی، شرکت‌های کوچک، فروشندگان بزرگ، و افراد دیگر را درباره تدابیر بهداشت اولیه سایبری آموزش دهیم. ما باید در واکنش به این حملات سریع‌تر عمل کنیم و این مسئله‌ای است که ما در مراحل بسیار اولیه آن قرار داریم. یکی از راه حل‌هایی که باید به آن برسیم تدوین توافقنامه‌هایی دستکم میان بازیگران دولتی درباره هنجارهای قابل قبول و غیرقابل قبول است.

اثر معکوس توافق در بازار ارز دلار به مرز 3500 تومان رسید
بازار ارز در حال دستکاری شدن است و در همین فرآیند نرخ دلار 2 ماه پس از اعلام توافق هسته‌ای به یک قدمی 3500 تومان رسیده است.
روزنامه اعتماد با بیان اینکه دلار در یک قدمی 3500 تومان است، نوشت: دلار این هفته را با شوک صعودی 65 تومانی آغاز کرد و تا میانه‌های روز 3490 تومان را از آن خود کرد و رکوردی جدید در مرز 3500 تومان برای دلار آزاد در دولت یازدهم ثبت شد. این در حالی بود که به مرور زمان نرخ صعودی دلار کاهش پیدا کرد و روی 3450 تومان متوقف شد. کارشناسان بازار ارز بر این باورند که نرخ دلار در طول روز افزایش پیدا می‌کند و در ساعات پایانی بازار که دلالان و صرافان حساب‌های ارزی خود را می‌بندند، روی قیمتی پایین‌تر تثبیت می‌شود. تا زمان تنظیم این گزارش نرخ دلار بین 3440 تومان و 3450 تومان نوسان می‌کند و پیش‌بینی می‌شود که نرخ دلار فعلا در کانال 3440 تومان باقی بماند.
اعتماد می‌افزاید: این در حالی است که به عقیده فعالان بازار ارز عدم عرضه ارز از سوی بانک مرکزی، افزایش حجم خرید بسیار از سوی مردم، افزایش حجم خرید شرکت‌های تجاری، افزایش حجم واردات و افزایش حجم سفرهای خارجی علل اصلی رشد قیمت دلار و ارزهای خارجی مانند یورو و پوند است. از طرفی صرافان کاهش میزان عرضه ارز از سوی بانک مرکزی را رد می‌کنند و معتقدند روند صعودی ارز به دلیل رشد تقاضای خرید شکل گرفته است. اکثر صرافان بازار بر این باورند که افزایش حجم سفرهای خارجی مردم به ویژه سفر به عربستان عامل افزایش میزان تقاضا بوده که این عامل در نهایت نرخ ارز به ویژه دلار و یورو را به میزان قابل توجهی افزایش داده است.
برخلاف اعتماد، روزنامه شرق بخشی از نابسامانی بازار ارز را حاصل دستکاری می‌داند و می‌نویسد: دولتی‌ها تلویحا حضور «عموبانکی‌ها» ]اصطلاح شرق برای بانک و صرافی پارسیان[ را تأیید کردند. عموبانکی‌ها گویا بسیار صاحب نفوذند و البته مورد تأیید دولت، افرادی که در قالب فعال اقتصادی وارد بازار شده و نرخ سود دلار را تعیین می‌کنند. اما این روزها تنها به اعلام این خبر اکتفا کرده و دست از عرضه برداشته‌اند. به نظر می‌رسد این عمل چندان هم بدون فکر نیست. همین چند روز گذشته بود که فهرستی از دغدغه‌های معاون اول رئیس‌جمهور از سوی یکی از سایت‌های خبری منتشر و در آن شاه‌کلیدهای کلام اسحاق جهانگیری مطرح شد. در این فهرست به وجود حرف و حدیث در نرخ بازار ارز و گذر نکردن قیمت دلار از سه‌هزار و 400 تومان هم سخن به میان آمده بود. هر فعال اقتصادی می‌داند که در بازار آزاد ارز، دلار در چه احوالی است. دلاری که در آخرین تغییرات قیمتی حوالی سه هزار و 460 تومان می‌چرخد همان دلار آزادی است که دولت گویا از وجود آن بی‌خبر است. اما در این میان آخرین رقمی که از دلار دولتی از سوی عموبانکی‌ها اعلام شده همان رقم سه هزار و 385 تومان است که البته از سه‌هزار و 400 تومان عبور نکرده است!
شرق با بیان اینکه نرخ ارز در بازار دستکاری می‌شود، می‌نویسد:‌ حالا هم رئیس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی تهران از دستکاری نرخ ارز در بازار سخن می‌گوید و نسبت به تبعات این اقدام هشدار می‌دهد. مسعود خوانساری تاکید کرد قیمت ارز اکنون در بازار دستکاری می‌شود و این بازار نیست که قیمت ارز را تعیین می‌کند، در نتیجه میان ارز آزاد و مبادله‌ای فاصله‌ای بین 500 تا 600 تومان به وجود می‌آید و بنابراین با توجه به منابع محدود ارز مبادله‌ای، دولت باید این منابع محدود را میان متقاضیان این ارز ارزان توزیع کند و از اینجا، مسئله صدور مجوز برای واردات آغاز می‌شود.
یک معامله‌گر بازار طلا و ارز به شرق گفت: اگر کسی بتواند دلار بانکی بخرد و این روزها بفروشد، در هر بسته صدتایی عرضه شده، 7میلیون سود خواهد کرد و باید دید چه کسانی می‌توانند از این رانت بهره‌مند شوند، اما آنچه به گوش می‌رسد عرضه بسیار پایین از سوی عموبانکی‌ها در این روزهای انتهایی تابستان است.
یادآور می‌شود برخی تحلیل‌گران معتقدند گران‌کردن ارز بخشی از سیاست دولت برای افزایش‌های درآمدی خود است حال آن که این اقدام می‌تواند موجب کاهش ارزش پول ملی شود.

توافق هسته‌ای مانع ادامه سپر موشکی آمریکا علیه ایران نیست
مقامات آمریکایی می‌گویند طرح سپر موشکی در منطقه با وجود توافق هسته‌ای با ایران ادامه می‌یابد.
به گزارش خبرگزاری‌های غربی، برخی مقام‌های نظامی فعلی و پیشین آمریکا تاکید کردند که توافق هسته‌ای با ایران به معنای توقف همکاری آمریکا و متحدان منطقه‌ای برای گسترش سپر دفاعی در منطقه نیست، آنها ایران را همچنان خطری برای امنیت آمریکا و منطقه می‌دانند.
این مقامات به رویترز گفتند که آمریکا همچنان سامانه موشکی ایران در منطقه را تهدیدآمیز می‌داند و به اجرای تدابیر امنیتی برای پیشگیری از اقدام‌های احتمالی ایران ادامه خواهد داد.
رابرت شر دستیار ویژه امور استراتژیک وزیر دفاع آمریکا به رویترز گفت: پنتاگون به تقویت طرح سامانه دفاعی موشکی در خاورمیانه با همکاری شرکای منطقه‌ای خود ادامه خواهد داد.
این مقام مسئول تاکید کرد: تردیدی نداریم که سامانه موشکی ایران همچنان تهدیدی برای امنیت و منافع آمریکا، اسرائیل و دیگر متحدان منطقه‌ای و اروپایی ما خواهد بود.
ژنرال کنت تودوروف معاون پیشین آژانس دفاع موشکی آمریکا نیز با تاکید بر لزوم ادامه برنامه‌های دفاعی آمریکا در خاورمیانه گفت: بدترین اشتباهی که در این مرحله می‌توانیم مرتکب شویم همین است که بگوییم خب توافق کردیم و می‌توانیم موضع دفاعی خود را کاهش دهیم. ضرورت تقویت دیوار دفاعی ما در خاورمیانه بیش از پیش احساس می‌شود.
در آخرین نشست کشورهای عضو شورای همکاری خلیج‌ فارس با حضور باراک اوباما، سران شرکت‌کننده در این نشست بار دیگر بر لزوم تاسیس سپر موشکی در خاورمیانه تاکید کردند.
مایکل ترونولون رئیس پیشین مرکز فرماندهی هوایی و دفاعی آمریکا در خاورمیانه نیز با تاکید بر لزوم گسترش این همکاری گفت که مهم‌ترین مانع در پیشرفت این طرح، نبود همکاری منسجم میان کشورهای متحد آمریکا در منطقه با آمریکا است.

تایمز: اشتباه کردیم ایران از موضع ضد آمریکایی کوتاه نمی‌آید
ایران از موضع ضد آمریکایی کوتاه نمی‌آید. این موضوع با ملی‌گرایی ایرانی‌ها ارتباط دارد.
روزنامه تایمز در تحلیلی نوشت: در حالی که تصور می‌رفت پس از توافق هسته‌ای در روابط ایران و آمریکا گشایشی حاصل شود، اما ایران مشخص ساخته است که هیچ تمایلی برای این کار ندارد.
این روزنامه افزود: تنها یک هفته پس از آنکه یک کارمند شهرداری شعار «مرگ بر آمریکا» را با رنک حذف کرد، اکنون یک لوح ضدآمریکایی در آنجا نصب شده است. درحالی که پاک کردن شعار «مرگ بر آمریکا»، پس از توافق هسته‌ای به منزله تغییر رویه تهران در قبال آمریکا تعبیر شده بود، اما این خوش‌بینی بلافاصله از میان رفت. مراسمی که در هفته گذشته شامل نصب لوحی پانزده فوتی بر روی دیوار بیرونی سفارت آمریکا بود، حاکی از نهایت انزجار نسبت به آمریکا است.
این روزنامه نوشت: بر روی این لوح علاوه بر تصویر بنیان‌گذار جمهوری اسلامی ایران، یک صد لقب به آمریکا نسبت داده شده است که برخی از آن‌ها عبارت‌اند از: شیطان بزرگ، فرعون زمان و جنایتکار زمانه؛ همچنین پرچم انگلیس، اسرائیل و آمریکا در این مراسم لگدمال و سوزانده شد.
تایمز به نقل از «شاشانک جوشی»، یک محقق از موسسه خدمات سلطنتی انگلیس نوشت: ما باید اهمیت فرهنگ ملی‌گرایی که مورد نظر رژیم ایران است را به یاد داشته باشیم. این موجب استقلال‌طلبی است و با هویت ضد آمریکایی جمهوری اسلامی مرتبط است ایران کشوری است که لایه‌های انقلابی در حکومتش وجود دارد.