kayhan.ir

کد خبر: ۵۵۲۷۰
تاریخ انتشار : ۲۲ شهريور ۱۳۹۴ - ۲۱:۰۲

حمایت گسترده مردم اروپا از پناهجویان سوری

مردم کشورهای مختلف اروپایی با برگزاری تظاهرات گسترده ضمن حمایت از پناهجویان سوری از دولت‌های خود خواستند تا مرزها را به روی آنان بگشایند.
سرویس خارجی

هزاران نفر از مردم اسپانیا در شهرهای مختلف این کشور بعدازظهر روز شنبه در حمایت از پناهجویان تظاهرات کردند و از دولت و اتحادیه اروپا خواستند که روند پذیرش مهاجران و پناهجویانی که به خاطر فرار از جنگ و تروریست‌ها به اروپا می‌آیند را تسهیل کنند. تظاهرکنندگان با مشت‌های گره کرده شعار می‌دادند: «جنگ نه»، «هیچ انسانی غیرقانونی نیست»، «مدارک برای همه یا هیچ‌کس بدون مدارک»، «همه ما انسان هستیم قایق نیستیم».
تظاهرکنندگان همچنین از سازمان‌های اروپایی تقاضا کردند که به سیاست حفظ مرزها و بسته بودن آنها در قبال پناهجویان پایان دهند.
مردم اسپانیا از دولت مجارستان و دیگر کشورهایی که رفتار غیرانسانی با پناهجویان داشتند به شدت انتقاد کردند و شعار «مجارستان غیر انسانی» سر دادند.
در کپنهاک پایتخت دانمارک نیز ده‌‌ها هزار نفر از مردم در حمایت از ورود مهاجران و جنگ‌زدگان به اروپا تظاهرات کردند.
تظاهرکنندگان با سر دادن شعارهایی از مهاجران و آوارگان استقبال کردند و اظهار داشتند که اروپا نزدیک‌ترین همسایه سوریه به ‌شمار می‌رود.
در یونان و انگلیس نیز تظاهرات مشابهی صورت گرفت و تظاهرکنندگان اعلام کردند بستن مرزهای اروپا بر روی پناهجویان در قرن بیست و یکم پذیرفتنی نیست.
این در حالی است که در برخی دیگر از کشورهای اروپایی از جمله لهستان، اسلواکی، بلژیک، آلمان و هلند تظاهراتی در مخالفت با ورود پناهجویان به کشورشان صورت گرفت.
پناهجویان برگردند
«ویکتور اوربان» نخست‌وزیر مجارستان که کشورش طی روزهای گذشته رفتار ناشایستی با آوارگان داشته اما اظهار داشت که پناهندگان باید به کشور خود بازگردند.
وی در مصاحبه با نشریه «بیلد» ضمن این که هیچ حقی برای یک زندگی بهتر برای پناهجویان قائل نشد، افزود: «از زمانی که دولت آلمان اعلام کرده است به صورت موقت قوانین پناهندگی اتحادیه اروپا لغو شود، در مجارستان هرج و مرج ایجاد شده است.»
گفتنی است، بحران مهاجرتی که امروز غرب گرفتار آن شده، نتیجه حمایت‌های همین کشورهای غربی از تکفیری‌ها در خاورمیانه است.
به دنبال افزایش فشار افکار عمومی جهان علیه کشورهای غربی که به دنبال انتشار تصاویر جسد یک کودک 3 ساله سوری در سواحل ترکیه صورت گرفت، موج مهاجرت‌ها نیز به اروپا افزایش یافته است.