kayhan.ir

کد خبر: ۵۵۲۶۸
تاریخ انتشار : ۲۲ شهريور ۱۳۹۴ - ۲۱:۰۲
بحران رهبری در اردوگاه تکفیری‌ها

برادر ملاعمر: رهبر جدید طالبان صلاحیت ندارد

برادر ملاعمر ضمن فاقد صلاحیت دانستن «ملا اختر محمد منصور» برای رهبری طالبان، اعلام کرد که شورای علمای طالبان در مورد رهبری این گروه تصمیم‌گیری خواهد کرد.

به گزارش خبرگزاری فارس، «ملا عبدالمنان» برادر ملاعمر (رهبر سابق طالبان) اعلام کرد:‌ «شورای علما درباره نداشتن صلاحیت ملا اختر محمد منصور (برای رهبری طالبان) فتوا صادر خواهد کرد.»
برادر ملاعمر همچنین گفت: ‌بیشتر اعضای شورای علمای طالبان با ملا اختر محمد منصور اختلاف دارند، چرا که ملا اختر به پرسش شورای علما درباره چگونگی درگذشت ملا محمد عمر پاسخ نداده است.» یک سال و نیم پس از مرگ ملاعمر یعنی حدود دو ماه پیش، رئيس جمهور افغانستان مرگ وی را اعلام کرد و طالبان نیز مجبور شد به آن اعتراف کند.
طی دو ماه گذشته میان هواداران ملاعبدالمنان و ملا اختر در افغانستان اصطکاک‌هایی رخ داده است و به نظر می‌رسد که طی روزها و ماه‌های آینده شکاف میان این دو جدی‌تر هم بشود. این اختلاف می‌تواند به گروه تروریستی طالبان در افغانستان ضربه کاری وارد کند.
طی مدت مذکور همچنین، افغانستان شاهد انفجارهایی بود که طالبان (شاخه ملا اختر) آنها را با خود مرتبط نمی‌دانست. لذا، علاوه بر اینکه اشغالگران آمریکایی ممکن است دست به چنین انفجارهایی زده باشند، این احتمال نیز وجود دارد که عناصر عبدالمنان چنین اقداماتی را انجام داده باشند.
شکاف میان القاعده و داعش
علاوه بر بروز شکاف میان عناصر طالبان، شکاف میان شبکه تروریستی القاعده و تروریست‌های «داعش» هم جدی‌تر شد؛ پیش از این، گزارش‌های جسته و گریخته‌ای در مورد جبهه‌گیری این دو علیه یکدیگر مخابره می‌شد، اما فایل صوتی و اظهارات «ایمن الظواهری» که طی روزهای گذشته علیه داعش منتشر شد، نشان می‌دهد که این شکاف، عمیق و جدی است. رهبر القاعده در این اظهارات، شدیداً علیه  «ابوبکر البغدادی» موضع گرفت و اعلام کرد:‌«ابوبکر البغدادی خلیفه فتنه است.»
وی افزود: «آسیب‌های زیادی از جانب ابوبکر البغدادی و همپیمانان داعش به القاعده تحمیل شده است. گروه داعش مشروعیت ندارد و چاره‌ای جز جنگ با این گروه نیست.»
الظواهری در واکنش به اظهارات البغدادی مبنی بر اطاعت مسلمانان از وی گفت:‌ «ابوبکر البغدادی و همپیمانان وی برای القاعده چاره‌ای جز جنگ نگذاشته‌اند، چرا که مسلمانان را مجبور به بیعت با خود می‌کنند.»
شبکه القاعده مثل داعش پیوند نزدیکی با عوامل سیا دارد و به اعتقاد برخی کارشناسان، سیا از محل اختفای الظواهری باخبر است.