kayhan.ir

کد خبر: ۵۵۲۰۲
تاریخ انتشار : ۲۱ شهريور ۱۳۹۴ - ۲۱:۵۸
گزارش خبری کیهان

جنجال درباره کمیسیون ویژه برجام برای فراموش کردن نقش اصلی مجلس

رسانه های زنجیره‌ای طی اقدامی هماهنگ با طرح مسائل حاشیه‌ای همچون تخریب شخصیت‌های منتقد توافق هسته‌ای و اعتراض به پخش تلویزیونی جلسات کمیته برجام مجلس، قصد دارند تا افکار عمومی و نمایندگان را از نقش اصلی مجلس که همان بررسی لایحه توافق هسته‌ای که همچنان دولت به عدم ارسال آن به مجلس اصرار دارد، دچار غفلت و فراموشی کنند.
سرویس سیاسی-

بیش از یک ماه پس از توافق هسته‌ای ایران با گروه کشورهای موسوم به 1+5، مجلس شورای اسلامی کمیسیونی با هدف بررسی متن « برجام» تشکیل داد و 15 نفر از نمایندگان مجلس در قالب 5 کمیته سیاسی، فنی هسته‌ای، دفاعی- امنیتی، اقتصادی و حقوقی به بررسی و تفحص بر روی متن توافق هسته‌ای پرداختند.
تاکنون مسئولانی همچون عباس عراقچی عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته‌ای ایران و نیز تخت‌روانچی از دیگر اعضای تیم مذاکره کننده، سعید جلیلی رئیس تیم مذاکره کننده هسته‌ای سابق، صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی،  شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی در کمیسیون ویژه بررسی برجام حضور یافته و به سوالات اعضای این کمیسیون پاسخ داده‌اند و قرار بر این است تا مسئولان دیگری همچون ولایتی، وزرای دفاع و اطلاعات، تیم اقتصادی دولت، وزیر امور خارجه و کارشناسان حقوقی در جلسات  هفته جاری کمیسیون برجام حضور یابند. کمیسیون مذکور  در راستای بررسی متن برجام تاکنون بازدیدهایی نیز از تاسیسات هسته‌ای همچون اراک داشته است.
رسانه‌های زنجیره‌ای از بدو تشکیل این کمیسیون در مجلس به منظور بررسی توافق نوعی واکنش عصبی و بیمارگونه در برابر آن نشان دادند که گویا نشانگر هراس آنها از آشکار شدن ابعاد زوایای پنهان توافق هسته ای دولت یازدهم با کشورهای غربی باشد. این ناخرسندی طی جلساتی که در کمیسیون ویژه بررسی برجام تشکیل می‌شد همواره در رسانه های اصلاحاتی به چشم می‌خورد تا اینکه هفته گذشته سعید جلیلی، دبیر پیشین شورای امنیت ملی و رئیس تیم مذاکره کنندگان هسته ای سابق کشورمان پا به محل تشکیل کمیسیون برجام در مجلس گذاشت. جلیلی با صراحت واقعیات مطرح شده در متن برجام و خسارات و صدمات ناشی از امضای این توافق را گوشزد شد ولی صحبت‌های این مقام پیشین هسته‌ای گویا به مذاق رسانه های زنجیره ای خوش نیامد چرا که صراحت لهجه جلیلی در بیان واقعیات توافق هسته‌ای باعث حمله توپخانه رسانه‌های زنجیره‌ای به مجلس و به ویژه به سمت کمیسیون برجام شد. حضور جلیلی و سخنان وی عاملی در جهت فزاینده شدن حملات زنجیره‌ای‌ها به مجلس شد. در واقع روزنامه‌های زنجیره‌ای اصلاحات همانند روزهای گذشته خط تخریب کمیسیون ویژه برجام بهارستان را در دستور کار قرار داده‌اند، این رسانه‌های زنجیره‌ای ابتدا به جایگاه حقوقی این کمیسیون هجمه وارد کردند و سپس با حضور سعید جلیلی برای بررسی برجام آن را کمیسیونی سیاسی نامیدند.
دومین عاملی که حملات رسانه‌های اصلاحاتی به کمیسیون ویژه را افزیش داده تصمیم صدا و سیما به پخش مذاکرات و گفت‌وگوهای مقامات سابق و کنونی با اعضای کمیته برجام در تلویزیون است البته شدت حملات زنجیره ای ها در چند روز اخیر به اندازه‌ای بالا گرفت که جلسه دوم جلیلی با کمیته برجام پنج شنبه هفته گذشته ساعت 14 و از شبکه خبر پخش شد که زمان و همچنین شبکه مناسبی برای استفاده و مطلع شدن مخاطبان نیست و بدتر از این جلسه نخست جلیلی با کمیته مذکور روز جمعه ساعت 8 صبح! از رسانه ملی پخش شد که مخاطبان آن به حداقل برسد. زنجیره‌ای‌ها حتی به این وضعیت پخش هم راضی نیستند و کلا خواستار منع پخش تلویزیونی مذاکرات کمیته برجام هستند، چنانچه روزنامه اعتماد امروز در سرمقاله خود به نقد شدید پخش جلسات کمیته برجام از صدا و سیما شد و با بیانی عجیب و غیر قابل درک آن را «تلاشی در جهت ناامید کردن مردم از توافق هسته‌ای دانست!!»
معلوم نیست رسانه‌هایی که همواره دغدغه خود را اطلاع آزاد مردم از همه حوادث و رخدادهای سیاسی می دانند چرا این بار به پخش گفت‌وگوها و مباحث فنی  مقامات کنونی و سابق در کمیته برجام که باعث اطلاع مخاطبان و افزایش سطح آگاهی مردم از توافق هسته‌ای می‌شود اعتراض دارند؟
خط فکری و کاری که رسانه‌های زنجیره‌ای در چند هفته اخیر همزمان با فعالیت کمیسیون بررسی برجام در مجلس، به راه انداخته‌اند خط مشی دوقطبی‌سازی جامعه و فضای سیاسی کشور است. به بیان دقیق‌تر دوقطبی‌سازی در بحث مذاکرات هسته‌ای در دستور کار رسانه‌های اصلاح‌طلب است، یعنی می‌گویند: اصولگرایان و نمایندگان مجلس  با اصل مذاکرات و توافق هسته‌ای مخالف هستند و همزمان با القای این مطلب درصدد این امر هستند که مخاطب را به این فکر وابدارند که جریان حاکم در مجلس مخالف برداشته شدن تحریم‌ها است. رسانه‌های زنجیره‌ای به هیچ یک از نقدهای منتقدین توافق هسته ای پاسخ نداده اند و حتی در مورد نقدهای جلیلی نه تنها پاسخی به نقدهای فنی وی نداشته بلکه با فرافکنی و اظهاراتی خلاف واقع سعی در تخریب شخصیت وی دارند.  اصلاح‌طلبان و رسانه‌های زنجیره‌ای با القای این افکار منفی به بطن جامعه قصد دارند تا هم منتقدان توافق را منکوب کرده و هم پایگاه اجتماعی و سیاسی از دست رفته خود را باز یابند.
زنجیره‌ای‌ها در چند هفته اخیر به گونه ای سیستماتیک و هماهنگ به تخریب هر شخصیت و جریانی که به نقد توافق هسته‌ای بپردازد روی آورده اند و به نظر می رسد که هدف از همه سر و صداهای آنها به گوش نرسیدن یک صداست و آن هم صدای محق بودن مجلس در تصمیم‌گیری بر روی توافق هسته‌ای است، حقی که این روزها با عدم ارسال لایحه توافق هسته‌ای از سوی دولت به مجلس ضایع شده است.
رسانه‌های اصلاح طلب این روزها همه تلاش خود را می کنند تا ذهن اعضای کمیسیون ویژه بررسی برجام و افکار عمومی جامعه را با طرح جدل‌های بی‌مورد و حمله به شخصیت های منتقد همچون جلیلی و اعتراض به پخش تلویزیونی  جلسات کمیته برجام دچار انحراف کرده و به حاشیه برانند تا مسئله اصلی و واقعی که همان حق قانونی مجلس به عنوان مرجع قانونی تصمیم‌گیر در مورد برجام است را انکار کنند. از این رو رسانه های منتسب به جریان اصلاحات  فضا را این روزها به سمتی سوق می‌دهند تا با درگیر کردن جامعه و نمایندگان به مسائل حاشیه ای، کسی به اصل مطلب که همان موظف بودن دولت به ارسال لایحه توافق هسته‌ای به مجلس و تصمیم گیری مجلس در مورد آن است را به خاطر نیاورد.
مجلس طبق قانون اساسی( اصول مندرج در اصل 77 و 125) به لحاظ قانونی مرجع تصویب کننده تمامی توافقنامه ها، مقاوله‌نامه‌ها و عهدنامه‌های کشور با دیگر بازیگران بین‌المللی است و علاوه بر این مقام معظم رهبری در سخنانی که با اعضای مجلس خبرگان رهبری بیان داشتند تصریح کردند که «یک بحثی که امروز وجود دارد بحث مجلس است؛ وضع حقوقی و قانونی و مانند اینها را کسانی که اهل این مسائل هستند باید بررسی کنند و ببینند که اقتضائات حقوقی و آنچه الزامات حقوقی این مسئله است چیست و طبق همان بایست عمل بشود؛ ما وارد آن نمی‌شویم. لکن آنچه از نگاه کلّی من عرض می‌کنم -که به آقای رئیس جمهور هم این را عرض کرده‌ام- [این است که‌] به نظر ما مصلحت نیست که ما مجلس را از این قضیّه برکنار بداریم؛ چون قضیّه‌ای است که بالاخره دو سال است که کشور به‌طور کلّی متوجه به آن است و حالا هم به یک نتایجی رسیده؛ [پس] باید مجلس وارد بشود. حالا مجلس چه بکند؟ بنده هیچ توصیه‌ای ندارم به مجلس شورای اسلامی که با این چه‌جوری عمل بکند. اوّلاً نوع تصمیم‌گیری چه‌جوری باشد؟ به‌نحو تصویب یا رد باشد، یا به‌نحو دیگری تصمیم‌گیری کنند؟ آیا رد کنند، آیا تصویب کنند؟ بنده هیچ توصیه‌ای ندارم. نظر متَّبَع، نظر نمایندگان ملّت است در مجلس و اینکه [مجلس‌] چه بکند، چه نکند را ما عرض نمی‌کنیم. ما معتقدیم که بالاخره خوب است مجلس را برکنار نکنیم و نمایندگان ملّت باید تصمیم بگیرند.».
ولی هنوز معلوم نیست که دولتمردان با چه منطقی ارائه لایحه توافق هسته‌ای را به مجلس «مصلحت» ندانسته و از آن طفره می‌روند و در این بین رسانه های زنجیره‌ای در اقدامی هماهنگ با طرح مسائل حاشیه‌ای قصد گمراه کردن نمایندگان مجلس و افکار عمومی را دارند که این توطئه نیز باید با هوشیاری اعضای کمیته برجام خنثی شود و دولت موظف به ارائه لایحه به مجلس شود.