kayhan.ir

کد خبر: ۵۵۲۰۱
تاریخ انتشار : ۲۱ شهريور ۱۳۹۴ - ۲۱:۵۷
وزارت خارجه آمریکا:

تحریم‌های یکجانبه آمریکا علیه ایران پابرجا خواهد ماند

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا ضمن تکرار ادعاهای بی‌اساس علیه ایران تصریح کرد تحریم‌های وضع‌شده واشنگتن به دلیل اقدامات منطقه‌ای تهران و موضوع حقوق بشر سر جای خود باقی می‌ماند.

به گزارش فارس، «جان کربی» در کنفرانس خبری با این سوال روبرو شد که « اکنون که توافق هسته‌ای ایران وجود دارد و به خاطر تحریمهای ایران تعدادی از کشورها از قبیل هند به کاهش میزان واردات نفت از ایران و نیز تحریمهای ایران ملزم بودند. اکنون به نظر شما پیام جان کری برای کشورهایی چون هند چیست؟»
سخنگوی وزارت خارجه آمریکا جواب داد: «تحریمهایی که ما درباره آن داریم حرف می‌زنیم بخشی از تحریمهای سازمان ملل هستند که به منظور کشاندن ایران به میز مذاکره اعمال شدند در نتیجه این تحریمها اینگونه کارساز بودند. هیچ رفع تحریمهای تازه‌ای بر اساس برجام وجود نخواهد داشت تا زمانی که ایران همه اقدامات و مراحل ضروری که باید آنرا به اتمام برساند را انجام دهد و همچنین آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره آنکه برنامه هسته‌ای ایران مسالمت‌آمیز است، راستی‌آزمایی کند».
وی  ادامه داد: «هر کشوری حقوق مستقل خود را دارد که بر اساس نظرات خود تحریمهایی را اعمال کند. تحریمهای یکجانبه آمریکا علیه فعالیتهای شرورانه ایران پابرجا باقی خواهد ماند و ما در حالی که به جلو می‌رویم به تجدیدنظر و بررسی آنها ادامه خواهیم داد».
 کمپین علیه برجام
بسیاری از رسانه‌های بین‌المللی روز جمعه، یک روز بعد از رأی‌گیری مجلس سنا درباره «برجام» که عبور این سند از سد کنگره آمریکا را تثیبت کرد، به شکست لابی صهیونیستی «آیپک» در تحقق اهدافش در قبال ایران اشاره کرده‌اند.
از جمله این رسانه‌ها، پایگاه خبری - تحلیلی «نیشن» بود که کمپین این گروه حامی رژیم صهیونیستی برای تخریب دیپلماسی با ایران را «بی‌سابقه» توصیف کرد و نوشت: «بزرگ‌تر نشان دادن آسیب‌های وارد شده به آیپک، به خاطر شکست کنگره در تلاش برای تخریب توافق هسته‌ای ایران، دشوار است. این‌طور نیست که بگوییم این گروه برای مبارزه‌ای دیگر، سرپا نخواهد ماند، چون‌که خواهد ماند، اما این شکست، اوضاعش را شاید برای همیشه به هم ریخته است.»
لابی صهیونیستی آیپک بعد از آنکه ایران و گروه 1+5 سند برجام را امضا کرده بودند گروهی به نام «شهروندان حامی ایران عاری از سلاح هسته‌ای» تشکیل داده و 20 میلیون دلار برای تبلیغات علیه آن اختصاص داده بود.
نمونه‌برداری از پارچین با حضور بازرسان آژانس انجام می‌شود
دو دیپلمات آگاه به توافقات محرمانه ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گفت‌وگو با خبرگزاری رویترز مدعی شده‌اند هنگام نمونه‌برداری از سایت پارچین، بازرسان سازمان ملل همراه با تکنسین‌های ایرانی حاضر خواهند بود.
خبرگزاری آسوشیتدپرس ماه گذشته در گزارش اولیه‌ای که منتشر کرد مدعی شده بود که در توافق محرمانه بین ایران و آژانس، بازرسان بین‌المللی از ورود به سایت پارچین منع می‌شوند و تکنسین‌های ایرانی وظیفه نمونه‌برداری‌های محیطی از این سایت را به عهده خواهند داشت.
این رسانه آمریکایی که به خبرسازی علیه ایران شهرت دارد، در گزارش بعدی خود متنی را منتشر کرد که مطابق ادعاها، پیش‌نویس اولیه توافق محرمانه ایران و آژانس بود.
دیپلمات‌های غربی بامداد شنبه به رویترز گفته‌اند، ایرانی‌ها مجاز خواهند بود که خودشان نمونه‌برداری را انجام دهند اما بازرسان آژانس نیز در محل حضور فیزیکی خواهند داشت و به فعالیت‌های تکنسین‌های ایرانی دسترسی کامل خواهند داشت.
آمریکا به وسیله احزاب چند پاره
 و به شدت قطبی شده است
شبکه خبری «دویچه‌وله» در گزارشی با عنوان «شکاف در آمریکا» نوشت که «باراک اوباما» رئیس‌جمهور آمریکا موفق شد که توافق هسته‌ای با ایران را با موفقیت به کنگره بیاورد. این پیروزی شکاف میان دموکرات‌ها و جمهوری خواهان را بیشتر کرد و این موضوع تا حدی جدی است که خود را در میان مردم هم نشان می‌دهد.
در این گزارش آمده است: «نتیجه به سختی به دست آمد. اما همان چیزی بود که اوباما انتظارش را داشت: 42 سناتور دموکرات بعداز ظهر پنجشنبه به نفع توافق هسته‌ای با ایران رای دادند. این در حالی است که تمامی 54 سناتور جمهوری‌خواه با توافق مخالفت کرده بودند اما نتوانستند حد نصاب موردنیاز یعنی 60 رای را به دست آورند تا بحث در این باره را پایان دهند. این وضع نشان داد که چقدر این کشور چند پاره است و بنابر نظر «توماس ای. مان» از اندیشکده بروکینز چنین شرایطی تائیدی است بر اینکه آمریکا کشوری است که به وسیله احزاب چند پاره شده است.»
فرصت‌های زیادی برای همکاری هسته‌ای میان ایران و روسیه به وجود خواهد آمد
«کیریل کماروف» معاون مدیرکل شرکت دولتی روس اتم می‌گوید که بعد از لغو تحریمها فرصتهای زیادی برای همکاری هسته ای میان ایران و روسیه به وجود خواهد آمد.
بنابر گزارش خبرگزاری «اسپوتنیک»، کماروف در جریان میزگردی با عنوان سمپوزیوم انجمن جهان هسته‌ای ۲۰۱۵،ضمن اعلام اینکه همکاری هسته‌ای میان ایران و روسیه ادامه خواهد داشت گفت:‌«من فکر می‌کنم که اکنون با توافق (میان ایران و ۶ طرف مذاکره‌کننده)، با برداشته شدن تحریم‌های جهانی علیه ایران، فرصت‌های بسیار بیشتری برای همکاری میان ایران و روسیه فراهم خواهد شد.»
استقرار پدافند موشکی در خلیج فارس را علی‌رغم توافق هسته‌ای پیگیری می‌کنیم
«رابرت شر»، معاون وزیر دفاع آمریکا در امور راهبردی روز جمعه در جلسه استماعی در کنگره این کشور گفت با توجه به اینکه توافق هسته‌ای، موضوع موشک‌های بالستیک ایران را تحت پوشش قرار نمی‌دهد، پنتاگون کار بر روی استقرار این سامانه پدافند مو شکی مشترک در خلیج فارس را ادامه خواهد داد. او همچنین در جلسه استماع کمیته نیروهای راهبردی، از کمیسیون‌های فرعی کمیته نیروهای مسلح مجلس نمایندگان آمریکا گفت: «هیچ شکی در ذهن من وجود ندارد که فعالیت‌های موشک‌های بالستیک ایران کماکان علیه آمریکا و سایر متحدان ما در اروپا، اسرائیل و خلیج (فارس) تهدید هستند.»
چالش‌های تازه اوباما پس از عبور برجام
از سد کنگره
به گزارش تسنیم، باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا بعد از پس زدن کارزار کنگره برای از ریل خارج کردن توافق هسته‌ای با ایران، هم‌اکنون با مجموعه‌ای از چالش‌های تمام عیار مواجه است که می‌توانند به همان اندازه ترسناک باشند: اینکه توافق به صورت واقعی اجرایی شود در شرایطی که تلاش کند روابط آسیب‌دیده آمریکا را با متحدانش بازسازی کند و جاه‌طلبی‌های منطقه‌ای تهران را مهار کند.
کاخ سفید مرحله بعدی را روز جمعه آغاز کرد و در شرایطی که مجلس نمایندگان آمریکا هنوز در مورد توافق رأی‌گیری نکرده بود، اعلام کرد که در ماه نوامبر میزبان بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل خواهد بود. این نشست به اوباما و نتانیاهو فرصت می‌دهد تا فضای غبارآلود ناشی از مباحثات تلخ حزبی در مورد معیارهای توافق هسته‌ای با ایران و عمق پایبندی آمریکا به امنیت اسرائیل را پاک کنند.
مرکز عملیات «ضد جنگ» کاخ سفید
 رمز عبور برجام از سد کنگره
به نقل از وال‌استریت‌ژورنال، شش روز پس از حصول توافق هسته‌ای با ایران، کاخ سفید در ماه جولای و در زیرزمین ضلع غربی این کاخ یک گروه کاری تأسیس کرد که به گفته دستیاران ارشد دولت یک «اتاق ضدجنگ» بود.
این اتاقِ بدون پنجره، مرکزِ کارزار تهاجمی دولت برای مبارزه با منتقدان توافق و عقب راندن آنها بود. روی تخته‌سفید‌های نصب شده در این مرکز، موضع‌گیری‌های قانونگذاران آمریکایی مشخص شده بود. نمایشگرهای رایانه‌ها صفحات توئیتر را نشان می‌دادند تا اظهارات مخالفان را رصد کنند، و یک تلویزیون کوچک به کارکنان این مرکز کمک می‌کرد تا مباحثات و مناظره‌های پخش شده در شبکه‌های تلویزیونی را دنبال کنند. برای هفته‌ها، زمزمه انجام این عملیات بین مقامات ارشد رد و بدل می‌شد، و متخصصان فنی و دستیاران ارشد عملیات پاسخ‌دهی سریع را راهبری می‌کردند.
مجلس نمایندگان آمریکا با «برجام»
 مخالفت کرد
مجلس نمایندگان امریکا طبق انتظار و با توجه به اکثریت جمهوریخواه آن با برجام مخالفت کرد.
در رای گیری در  مجلس نمایندگان آمریکا درباره برجام، 269 نماینده رای مخالف،‌162 رای موافق و 1 رای ممتنع دادند.
پس از آنکه دموکرات های سنا مانع از تصویب رای‌گیری درباره مخالفت با برجام در این مجلس شدند، این بار جمهوریخواهان در مجلس نمایندگان به برجام رای منفی دادند؛ رایی که هرچند با توجه به اکثریت جمهوریخواهان قابل پیش‌بینی بود، اما با توجه به شمار مخالفان دموکرات، باقی ماندن حق وتوی اوباما و همچنین نتیجه رای سنا، جمهوریخواهان قادر به جلوگیری از اجرای برجام نیستند.
طرح جمهوری‌خواهان در سنا برای ختم بررسی برجام و رای‌گیری درباره  آن، دیشب ناکام ماند، هرچند که به نظر می‌رسد جمهوریخواهان سنا بار دیگر در این مسیر تلاش کنند و برجام را دوباره به رای بگذارند.
اکنون باید مشغول اجرا و راستی‌آزمایی
 برجام شویم
پایگاه اینترنتی کاخ سفید متن بیانیه باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا در واکنش به رای‌گیری برجام در مجلس نمایندگان آمریکا را منتشر کرد.
در بیانیه باراک اوباما درباره رأی مجلس نمایندگان درباره برجام آمده است: «رای امروز در مجلس نمایندگان آمریکا تازه‌ترین علامتی است که خاطر نشان می‌کند هرچقدر اعضای کنگره توافقنامه تاریخی با ایران را‌، که مانع از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای می شود، بیشتر مطالعه کنند حمایت آنها از این توافقنامه نیز بیشتر خواهد شد.»
وی در ادامه این بیانیه افزود: «اکنون ما باید مشغول کار مهم اجرا و راستی‌آزمایی این توافقنامه شویم تا اینکه ایران نتواند به دنبال سلاح هسته‌ای باشد. در اجرای این توافقنامه‌، ما فصل تازه‌ای از رهبری آمریکا برای دنبال کردن جهانی امن‌تر و امید‌بخش‌تر را نگارش می‌کنیم.»