kayhan.ir

کد خبر: ۵۵۱۹۰
تاریخ انتشار : ۲۱ شهريور ۱۳۹۴ - ۲۱:۲۸
دو بانک مهم غربی از نفت 20 دلاری خبر دادند

کارشکنی عربستان و خوش‌خیالی‌های وزارت نفت

در حالی که دو بانک مهم غربی با تأکید بر ادامه روند نزولی قیمت جهانی، قیمت‌های آتی نفت را 20 دلار پیش‌بینی کردند، عربستان همچنان از برگزاری نشست اضطراری اوپک جلوگیری می‌کند.

به گزارش  تسنیم، بانک‌های گلدمن ساکس و کومرزبانک روز جمعه با اشاره به فزونی عرضه و نگرانی‌ها در مورد اقتصاد چین، پیش بینی‌های خود در مورد قیمت نفت را کاهش دادند.
بانک آمریکایی گلدمن ساکس که گزارش‌های تحلیلی‌اش به دقت از سوی سرمایه‌گذاران پیگیری و رصد می‌شود اعلام کرده که انتظار دارد به دلیل افزایش تولید اوپک و تداوم عرضه از سوی کشورهای غیرعضو اوپک که در حال پیشی گرفتن از تقاضاست، امسال قیمت نفت بیش از این نیز کاهش یابد.
گلدمن ساکس در گزارشی که با عنوان «پایین‌تر حتی برای مدتی طولانی‌تر» منتشر کرد، نوشته است: «بازار نفت حتی بیش از آنچه که ما پیش بینی می‌کردیم با فزونی عرضه مواجه است و ما انتظار داریم این فزونی عرضه در سال 2016 نیز تداوم داشته باشد.»
این بانک با اعلام سقوط قیمت نفت تا 20 دلار در هر بشکه، پیش بینی خود از قیمت نفت خام آمریکا در سال 2016 را از 57 دلار به 45 دلار کاهش داده است. همچنین براساس این گزارش، پیش بینی قیمت نفت برنت از 62 دلار به 49 دلار و 50 سنت کاهش یافته است.
کومرز بانک، دیگر بانک غربی نیز گزارش داد که قیمت نفت برنت احتمالا تا پایان امسال به 55 دلار خواهد رسید و تا پایان سال 2016 به 59 دلار افزایش خواهد یافت.
این کاهش پیش بینی‌ها موجب شد که قیمت نفت در معاملات روز جمعه بیش از 2 درصد کاهش یابد. بیش از 10 موسسه مهم مالی بین‌المللی هم در طی ماه گذشته با اشاره به عوامل پایه‌ای ضعیف بازار و افت رشد اقتصاد چین، پیش بینی خود از قیمت جهانی نفت را کاهش داده‌اند.
شایان ذکر است علاوه بر این پیش‌بینی‌ها، بانک جهانی هم در جدیدترین تحلیل خود از وضعیت اقتصادی ایران پس از توافق احتمالی با غرب، تأکید کرده است در صورت افزایش عرضه نفت از سوی ایران، قیمت جهانی این ماده ارزشمند تا 10 دلار کاهش خواهد یافت. در شرایطی که تحلیل‌های فوق در کنار ثبت رکورد سقوط قیمت جهانی نفت به کانال 30 دلاری در هفته‌های گذشته نشان از آینده مبهم بازار انرژی دارد، وزیر نفت و برخی همکاران وی عزم خود را برای افزایش یک میلیون بشکه‌ای نفت در طی شش ماه پس از نهایی شدن توافق جزم کرده‌اند.
از سوی دیگر و پس از رخ نمودن بحران در بازار انرژی، تقاضای اعضای اوپک برای برگزاری نشست اضطراری شدت گرفته که باز هم با کارشکنی سعودی‌ها مواجه شد.
عربستان به عنوان بزرگترین صادرکننده نفت جهان می‌گوید اگر نشست سران کشورهای تولیدکننده نفت نتیجه ملموسی در بالا بردن قیمت نفت نداشته باشد، نیازی به برگزاری این نشست وجود ندارد!
به گزارش رویترز، اعضای اوپک در حاشیه خلیج فارس با نشست اضطراری مخالفت کرده و هیچ نشانه‌ای از تغییر استراتژی در آنها دیده نمی‌شود. آخرین نشست سران اوپک در سال 2007 در عربستان برگزار شد، زمانیکه قیمت نفت به رقم بی‌سابقه 147 دلار در هر بشکه رسید.
در حالی که توطئه نفتی عربستان با حمایت آمریکا برای پایین نگه داشتن دستوری قیمت نفت دیگر بر کسی پوشیده نیست ولی وزیر نفت بر سیاست شکست‌خورده افزایش سقف تولید که باعث کاهش بیشتر قیمت‌ها و به عبارتی مفت‌فروشی این کالا خواهد شد اصرار می‌ورزد و در شرایطی که مراکز معتبر بین‌المللی از سقوط نفت به کانال 20 دلاری خبر می‌دهند، وزارت نفت با افتخار می‌گوید حتی اگر قیمت این سرمایه ملی و دارایی بین نسلی به 25 دلار هم برسد برای ما سود دارد!
همچنین گفتنی است، کاهش‌های پیوسته قیمت نفت در شرایطی اتفاق می‌افتد که گفته می‌شد با توافق بین ایران و کشورهای غربی و عدم رد برجام در کنگره آمریکا، اوضاع بهبود خواهد یافت که با تحلیل‌هایی که از آینده قیمت نفت ذکر شد، برای چندمین بار این تحلیل‌ها نقش بر آب شدند.