kayhan.ir

کد خبر: ۵۵۱۵۰
تاریخ انتشار : ۲۱ شهريور ۱۳۹۴ - ۲۰:۵۴

گزارش خبری کیهان از تحرکات نظامی گسترده روسیه در سوریه

انتشار اخبار و گزارش‌های رسمی درباره برخی تحرکات نظامی گسترده روسیه در سوریه و واکنش‌های تند غرب علیه این تحرکات نشان می‌دهد سوریه روزها و هفته‌های آینده آبستن تحولات مهمی خواهد بود.
سرویس خارجی -

مقامات روسیه در تازه‌ترین موضع‌گیری‌های خود در حمایت از بشاراسد اعلام کردند قصد دارند سامانه موشکی پیشرفته ضدهوایی «اس‌آی22» را به سوریه ارسال کند.
به گفته این منابع این سامانه‌های موشکی نخستین محموله‌ای نیست که مسکو برای سوریه ارسال می‌کند کما اینکه آخرین آن هم نخواهد بود و درحال حاضر روسیه برنامه‌هایی برای ارسال تجهیزات پیشرفته نظامی دیگر نیز دارد.
خبرگزاری رویترز اما در خبری دیگر اعلام کرد «پنج‌ کشتی یگان دریایی روسیه مجهز به موشک برای برگزاری رزمایش‌هایی در آب‌های سوریه لنگر گرفته‌اند تا بدین ترتیب این مسئله که «در سوریه اتفاقات تازه‌ای در شرف وقوع است» در صدر رسانه‌های خبری دنیا قرار بگیرد.
پایگاه نیروی دریایی روسیه در بندر طرطوس قرار دارد و این پایگاه استراتژیک برای مسکو اهمیت بسیار زیادی دارد. البته منابع صهیونیستی نوشته‌اند 200 تفنگدار دریایی تازه نفس روسیه نیز به لاذقیه اعزام شده‌اند.
تحرکات اخیر آمریکا در سوریه به ویژه آموزش تروریست‌ها در کمپ‌های آمریکایی و پیوستن آنها به داعش برای مقابله با نظام بشار اسد موجب شده مسکو برای حفاظت از مواضع استراتژیک خود هم که شده دست به تحرکات جدی بزند و حضور نظامی خود را در این کشور افزایش دهد. واشنگتن اما از ارسال «هرگونه» کمک نظامی روسیه به سوریه به شدت انتقاد کرد. اوباما طی اظهاراتی اعلام کرد «راهبرد جدید مسکو برای حمایت از دمشق با شکست مواجه خواهد شد.»
رئیس‌جمهور آمریکا در ادامه از مسکو خواست تا «رفتار هوشمندانه‌تری» از خود نشان بدهد! به گفته رئیس‌جمهور آمریکا که به مناسبت حوادث 11 سپتامبر صحبت می‌کرد، تحرکات تازه مسکو باعث می‌شود غرب به هدف خود یعنی برکناری بشار اسد نرسد.
درحالی که بر کسی پوشیده نیست عامل اصلی بروز بحران در سوریه آمریکا است و این کشور برای تحقق منافع خود در این منطقه استراتژیک گروه تروریستی داعش را به وجود آورده است، همان‌طور که در جریان دخالت غرب در افغانستان و پاکستان القاعده را به وجود آورد. جالب اینجاست پس از رسانه‌ای شدن چنین تحرکات معناداری از سوی روسیه، آمریکا به فکر راه‌حل‌های سیاسی برای حل بحران سوریه افتاده است. «جان‌آلن» نماینده اوباما در ائتلاف دروغین ضدداعش اعلام کرد: «واشنگتن به طور آشکار تمایل خود را برای پایان دادن به این درگیری‌ها فقط براساس راه‌حل سیاسی ابراز کرده است چراکه نظامی شدن درگیری‌ها منجر به مشکلات بزرگ انسانی در منطقه خواهد شد.»!
این درحالی است که آمریکا از مهم‌ترین حامیان و پشتیبان تروریست‌های تکفیری در سوریه است که به راحتی گردن می‌زنند، آدم می‌کشند و برایشان پیر و جوان، زن و مرد، کودک و جوان فرقی ندارد. این کشور تاکنون چندین بار نشست‌هایی با عنوان «دوستان سوریه» در کشورهای مختلف برگزار می‌کرد تا به این تکفیری‌ها رسمیت بخشد اما پس از جنایات وحشتناک آنها، همین تروریست‌ها را به دو قسمت خوب و بد تقسیم کرد و... اکنون از «تروریست‌های خوب» حمایت می‌کند!
مسکو در واکنش به مواضع آمریکا اعلام کرده که سیاست‌هایش در سوریه کاملاً شفاف و مبتنی بر قوانین بین‌المللی است.