kayhan.ir

کد خبر: ۵۵۰۰۰
تاریخ انتشار : ۱۸ شهريور ۱۳۹۴ - ۲۱:۴۷

بدون شجاعت و تدبیر دولت معجزه اقتصادی توهم است(خبر ویژه)

«معجزه‌ اقتصادی توهم دولت است.» یک کارشناس مسائل اقتصادی با بیان این مطلب گفت: اگر دولت فکری به حال حل و فصل کردن معضلات اقتصادی نکند نمی‌توان انتظار معجزه داشت.

به گزارش فرارو (از سایت‌های حامی دولت) بعد از توافق هسته‌ای همه چشم‌ها به عرصه اقتصاد دوخته شده است. از همین‌رو وقتی محمد نهاوندیان رئیس دفتر رئیس‌جمهور که سابقه ریاست اتاق بازرگانی ایران را دارد حرف از معجزه در اقتصاد می‌زند خوشحال خواهیم شد؛ اما سوال اینجا است که این معجزه چطور محقق خواهد شد.
فرارو می‌افزاید: اظهارات نهاوندیان در حالی عنوان شده که کارشناسان و فعالان اقتصادی اعتقاد دارند اگر دولت گام اساسی برنداشته و در جهت رفع معضلات اقتصادی تصمیم جدی نگیرد، کاری از پیش نخواهد رفت.
علیرضا عسگری مارانی مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری ملی ایران، انتظار معجزه در اقتصاد را توهم دولت دانست و گفت: دولتی‌ها به اشتباه تصور می‌کنند که بعد از تغییرات سیاسی، تغییرات اقتصادی نیز خود به خود مشاهده خواهد شد.
وی افزود: آقای نهاوندیان فردی فهیم و اقتصاددان است اما من به هیچ عنوان تصور نمی‌کنم که شاهد معجزه‌ای در اقتصاد باشیم مگر آنکه دولت با تصمیمات شجاعانه به عرصه اقتصاد ورود کند.
کارشناس ارشد بازار سرمایه در توضیح پیرامون تصمیمات شجاعانه مورد نیاز در اقتصاد نیز گفت: دولت یک میرآب است که همه آب را از سرچشمه به سمت خود می‌برد. بهره مالکانه می‌گیرد، قیمت گاز را خارج از ضوابط شورای رقابت و انحصاری تعیین کرده و به بنگاه‌ها تحمیل می‌کند، تقاضا را تحریک نمی‌کند، نرخ بهره دستوری 27-8 درصد می‌گیرد و در شرایطی که ین ژاپن، دلار کانادا و استرالیا، لیر ترکیه، روپیه هند و... در برابر دلار ضعیف شده است؛ دلار را ثابت نگاه داشته است.
به گفته وی تا زمانی که نرخ بهره پایین نیاید، از سود بانکی مالیات گرفته نشود، نهادها و سیستم‌های نظارتی مانند بانک مرکزی و سازمان بورس به وظایف خود درست عمل نکنند و... لوکوموتیوران‌های اقتصادی توان ایجاد معجزه ندارند.
این کارشناس مسائل اقتصادی در ادامه گفت: اگر اقتصاد کشور بخواهد در راستای اقتصاد مقاومتی حرکت کند باید کمربندها را سفت ببندیم و دولت بپذیرد که تا چرخ تولید نچرخد خبری از معجزه نیست.
وی شرکت تراکتورسازی را مثال زد و گفت: این شرکت که سود آن شاید به چهل تا چهل و پنج میلیارد برسد، باید 22 میلیارد بابت فوتبال بدهد. دولت بگوید که چقدر برای سهامدار می‌ماند؟
عسگری مارانی افزود: آقای روحانی و تیم اقتصادی دولت شامل آقایان نهاوندیان، طیب‌نیا و سیف برای ایجاد معجزه باید تصمیمات جدی و باشهامت بگیرند و وزرای دیگر از آن تبعیت کنند.
وی تاکید کرد: اگر اقتصاد کشور بتواند بدون ایجاد تغییر در این بخش‌ها و حل و فصل این معضلات، حرکتی کند حتما معجزه است اما از آنجایی که ما معجزه را صرفا برای پیامبران دارای اعتبار می‌دانیم و در فرهنگ ما این‌طور است که روی پای خود بایستیم؛ انتظار می‌رود که دولت با شهامت و جدی تصمیمات موثری در اقتصاد بگیرد و زمینه بهبود وضعیت را فراهم کند.