kayhan.ir

کد خبر: ۵۴۹۹۷
تاریخ انتشار : ۱۸ شهريور ۱۳۹۴ - ۲۱:۲۱
نمایندگان در گفت‌وگو با کیهان:

مجلس در بررسی برجام تحت تاثیر زنجیره‌ای‌ها قرار نمی‌گیرد

در حالی که رسانه‌های زنجیره‌ای با ادبیاتی تهدیدآمیز سعی دارند نمایندگان ملت را نسبت به تکلیف قانونی خود در بررسی برجام مرعوب کنند، نمایندگان در گفت‌وگو با کیهان تأکید کردند مجلس تحت تأثیر این جوسازی‌ها قرار نگرفته و به وظیفه قانونی و خطیر خود عمل می‌کند.
سرویس سیاسی-

با اتمام مذاکرات و بحث داغ توافق هسته‌ای برجام، برخی رسانه‌ها و روزنامه‌های زنجیره‌ای که به عنوان تقویت‌کننده امواج BBC  و VOA در داخل عمل می‌کنند، همان طور که پیش از توافق از گشایش اقتصادی و رؤیای بعد از آن می‌گفتند، امروز برای پیشبرد منافع حزبی و جناحی خویش از طریق برجام می‌اندیشند و خواست و منافع خود را به جای مطالبات مردم جا می‌زنند، به طوری که یکی از این روزنامه‌ها که سابقه کپی کاری تحلیل‌های شبکه دولتی انگلیس را در کارنامه خود دارد در نوشته‌ای بدون نام به تهدید نمایندگان مجلس و ضرورت تصویب بی‌چون و چرای برجام پرداخت و در این مورد به تحریف خطوط قرمز و نگرانی‌های صریح رهبر معظم انقلاب نیز اشاره کرد و این خطوط را قطعی ندانست و نوشت: «اگر در مواردی منویات ایشان محقق نشده، طبعا اقتضای معامله است!»
نگاه مجلس در برجام انتخاباتی نیست
محمد حسن آصفری نماینده مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با کیهان با بیان اینکه مجلس بحث برجام را شروع نکرده و فقط جلساتی حاشیه‌ای با کارشناسان تشکیل داده، گفت: «ما در اول مهر ماه وارد این بحث خواهیم شد. اظهاراتی که عده‌ای در رسانه‌ها و روزنامه‌های زنجیره‌ای مطرح می‌کنند به این دلیل است که می‌خواهند با تهدید و تطمیع نمایندگان، کاری کنند که مجلس طبق خواست آنان عمل کند. جریانی رسانه‌ای و زنجیره‌ای در داخل کشور تلاش می‌کند که بر روی نظارت نمایندگان در برجام اثر بگذارد. نمایندگان در بررسی توافق برجام هیچ‌گونه نگاه حزبی و جناحی ندارند و فشار هیچ جریانی را برای قبول یا رد برجام نمی‌پذیرند.»
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با اشاره به اینکه هنوز برای بررسی توافق برجام زمان باقی است و هنوز کنگره آمریکا در این مورد تصمیم گیری نکرده است، افزود: «آن چیزی که به صلاح کشور است توسط نمایندگان ملاک بررسی خواهد بود. نمایندگان مجلس نهم طبق قسمی که خورده‌اند منافع ملی را با پست و مقام عوض نمی‌کنند. چرا که فردای قیامت باید پاسخگوی اقدامات خود باشند.»
وی ادامه داد: «نگاه مجلس در برجام انتخاباتی نیست اما عده‌ای به برجام با این بهانه که رضایت مردم در آن است به پست و مقام می‌اندیشند، اما نمایندگان منافع ملی و عزت ملت را بالاتر از همه چیز می‌دانند. بسیاری از مردم هنگامی که بحث توافق هسته‌ای می‌شود مخالف آن هستند و مطالبه دارند که این توافق توسط مجلس بررسی شود، پس اگر نمایندگان مجلس به انتخابات و رأی خود بیندیشند خواست این گروه از مردم را لحاظ می‌کنند.»
اظهارات زنجیره‌ای‌ها توهین به نمایندگان است
محمد رضا محسنی ثانی دیگر نماینده مجلس در این مورد در گفت و گو با کیهان گفت: «طبیعتا از نمایندگان مجلس نهم این انتظار نمی‌رود که موضوع ملی و مهم بررسی توافق هسته‌ای را هزینه رأی خود کنند. با شناختی که بنده از اکثریت نمایندگان دارم، اکثر آنان در این مسئله خطیر با نگاه عمیقی که دارند، مسائل و منافع ملی را می‌بینند نه انتخابات آتی را. این نگاه که نمایندگان مجلس برای نگرانی از رأی نیاوردن در دوره بعدی برجام را تصویب می‌کنند و یا باید این کا را کنند به دور از انصاف است و از این دست اظهارات، توهین به آنان تلقی می‌شود.
محسنی ثانی ادامه داد: «مقام معظم رهبری در سخنانشان با مجلس خبرگان به این موضوع اشاره داشتند که تیم مذاکره‌کننده در مورد لغو تمام تحریم‌ها که باید فوری و به صورت همزمان در توافق بیاید، تفسیر دیگری داشت که البته ما هم حرفی نداشتیم.  با توجه به صراحتی که مقام معظم رهبری در سخنانشان دارند و آن را علنا می‌گویند، هرگونه برداشت سویی از سخنان ایشان غیراخلاقی است.»
مجلس در مورد برجام علنی رأی‌گیری کند
تا معلوم شود چه کسانی جناحی می‌اندیشند
علیرضا خسروی نماینده مجلس نیز با بیان اینکه برای این پیش‌بینی‌ها و اظهارات زود است چرا که برجام در دست بررسی است، افزود: «هر روز اطلاعات جدیدی از توافق برجام به دست می‌آید. امروز هم در جلسات نمایندگان و کمیسیون ویژه مشخص شد که برجام دو پیوست دیگر دارد که مضمون آن معلوم نیست و باید بررسی شود. اینکه این دو پیوست در مورد چه چیزی است و ما چه شرایطی را در آن پذیرفته‌ایم هنوز مشخص نیست و باید بررسی شود.»
خسروی ادامه داد: «اظهارات متناقضی که بعضا بین اعضای مذاکره‌کننده و دولت وجود دارد حساسیت کار را بالا می‌برد و دقت مجلس را افزایش می‌دهد. گاهی اعلام می‌کنند مجلس نباید در بحث برجام ورود کند و گاهی می‌گویند چیزی را امضا نکرده ایم. این تناقضات برای چیست؟ کمیسیون برجام از نگاه‌های سیاسی و جناحی فاصله گرفته و کار را به صورت کارشناسی شده جلو می‌برد، بنابراین برای نتیجه گیری در مورد برجام زود است. بالأخره باید معلوم شود که تعهداتی که پذیرفته‌ایم و امتیازاتی که داده‌ایم برای چه بوده است.»
این نماینده مجلس با بیان اینکه در مجلس نطقی داشته و این پیشنهاد را داده ام که اجازه دهید مجلس به صورت علنی در مورد توافق هسته‌ای رأی گیری نماید، اظهار داشت: «اکثر نمایندگان تا در مورد برجام به اطمینان نرسند به آن رأی نمی‌دهند چرا که در این مورد ابایی نداریم و جناحی نمی‌اندیشیم که نگران رأی نیاوردن مجدد خود باشیم. اگر این رأی گیری علنی باشد، معلوم می‌شود چه کسانی واقعا نگران بررسی برجام در مجلس هستند و نگاه حزبی و جناحی دارند و چه کسانی مطابق امر مقام معظم رهبری حرکت می‌کنند».
وی ادامه داد: «مقام معظم رهبری خطوط قرمز و مباحث کلی را مشخص کردند و وارد مباحث جزیی نمی‌شوند، ما بقی بر عهده تیم مذاکره‌کننده بوده است که با دست پر رفتند! صنعت هسته‌ای در داخل تقریبا کامل شده بود و برای به دست آوردن حقوق خود نیازی به دیگران نداشتیم چرا که 20 درصد غنی‌سازی را به دست آورده بودیم که می‌توانستیم به راحتی آن را به 90 درصد هم برسانیم. از خطوط مشخص شده نباید عدول شود، مقایسه فضای مذاکرات با فوتبال اشتباه دولت است، چرا که در نرمش قهرمانانه هر لحظه باید مراقب ضربه فنی شدن از طرف دشمن بود. دولت قبول کرده 2 گل خورده و در بخش‌هایی کوتاه آمده است. در بخش‌هایی از توافق کوتاه آمدیم که نگرانی نمایندگان برای این است که در این بخش‌ها دشمن رخنه و نفوذ نکند و حفره‌های امنیتی، سیاسی و اقتصادی توافق گرفته شود.»
برای پیش داوری رسانه‌های زنجیره‌ای
زود است
همچنین جعفر قادری دیگر نماینده مجلس شورای اسلامی به کیهان گفت: «این که نتیجه کمیسیون ویژه برجام چه خواهد شد کسی از آن اطلاعی ندارد، اما گزارش نهایی آن مهم است چرا که این کمیسیون وقت گذاشته و بر جزئیات توافق هسته‌ای احاطه پیدا کرده است و به بررسی و مطالعه آن ادامه می‌دهد. بنابراین در مورد کیفیت بررسی برجام یا رد و تصویب آن باید منتظر بود و رسانه‌ها نباید در مورد آن پیش‌داوری داشته باشند.»
قادری با بیان اینکه مجلس بدون توجه به مسائل جناحی آن چیزی را که به صلاح کشور و منافع ملی بداند عمل خواهد کرد، افزود: «آن چیزی که ما از صحبت‌های مقام معظم رهبری استنباط می‌کنیم این است که ایشان در مورد توافق نکات کلی را یادآور شدند و در تصویب یا عدم تصویب توافق برجام هیچ نظری نداده‌اند بلکه تأکید داشته‌اند که مجلس از این قضیه و رأی‌گیری آن کنار گذاشته نشود. مجلس نیز باید به بررسی خود ادامه دهد تا منافع جامعه در این توافق مشخص شود.کمیسیون ویژه بررسی برجام با توجه به مجموعه صحبت‌های مقام معظم رهبری تصمیم گیری خواهد کرد.»