kayhan.ir

کد خبر: ۵۴۹۹۴
تاریخ انتشار : ۱۸ شهريور ۱۳۹۴ - ۲۱:۲۰

صالحی کمیسیون ویژه را در جریان توافق محرمانه با آژانس می‌گذارد

سخنگوی کمیسیون ویژه بررسی برجام تاکید کرد: آقای صالحی در جلسه کمیسیون برجام عنوان کردند سندی در ارتباط با همکاری ایران با آژانس وجود دارد که لازم است کمیسیون ویژه از محتوای آن سند هم مطلع باشد

روز گذشته ‌ نشست کمیته‌های تخصصی کمیسیون ویژه برجام مجلس شورای اسلامی با حضور میهمانان دعوت شده از سوی اعضا برگزار شد.
در این نشست به صورت تخصصی محورها و زوایای مختلف متن «برجام» را مورد ارزیابی قرار داده و بر مبنای ارائه دیدگاه و رفع ابهامات جلسه خود را ادامه می‌دهد.
همچنین سیدحسین نقوی‌حسینی سخنگوی کمیسیون ویژه بررسی متن جمع‌بندی مذاکرات هسته‌ای ایران با 1+5 در گفت‌وگو با تسنیم از درخواست اعضای این کمیسیون از علی‌اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی برای ارائه توافق محرمانه ایران با آژانس به کمیسیون برجام خبر داد و اظهار داشت: خود آقای صالحی در جلسه کمیسیون برجام عنوان کردند سندی در ارتباط با همکاری ایران با آژانس وجود دارد که لازم است کمیسیون ویژه از محتوای آن سند هم مطلع باشد تا بتوانند پیرامون روابط ایران و آژانس قضاوت بهتری کنند.
وی بر همین اساس اضافه کرد: کمیسیون نیز به همین دلیل از آقای صالحی درخواست کرد که اگر چنین سندی وجود دارد، این سند را در اختیار کمیسیون بگذارد.
سخنگوی کمیسیون ویژه بررسی برجام تصریح کرد: آقای صالحی نیز در همان جلسه موافقت شفاهی خود را اعلام کرد و گفت: «این سند را در اختیار کمیسیون برجام خواهم گذاشت» لذا در خواست رسمی از وی صورت گرفت تا این سند را در اختیار کمیسیون بگذارد.
نقوی حسینی با بیان اینکه قرار است بعد امنیتی و دفاعی برجام نیز در این کمیسیون مورد بررسی قرار گیرد، تصریح کرد: ما هر دو موضوع امنیتی و دفاعی برجام را در دستور کار هفته آینده این کمیسیون خواهیم داشت. بر این اساس در روز یکشنبه آینده قرار است در جلسه صبح محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه دعوت شود و در جلسه بعد از ظهر همین روز نیز سعید جلیلی دعوت می‌شود که باقی مانده بحث خودشان را راجع به برجام ادامه دهند.
وی ابراز داشت: ما برای اینکه بتوانیم اطلاع‌رسانی کمیسیون را مدیریت کنیم، سندی را تحت عنوان سند اطلاع‌رسانی در کمیسیون تصویب کردیم که براساس این سند نکات مهمی متذکر شده است. یکی از این نکات این است که چون دیدگاه اعضای کمیسیون برجام با هم متفاوت است و از دیدگاه‌های مختلفی تشکیل شده است، قرار شد که ما دیدگاه‌ها را پشت در کمیسیون بگذاریم و به عنوان یک داور و قاضی قضاوت درستی از برجام داشته باشیم.
در ادامه حجت‌الاسلام سیدمحمود نبویان عضو کمیسیون ویژه بررسی برجام اظهار داشت: آنچه مورد بحث و توافق بین ایران و طرف غربی شده، 4 متن است که ما تنها 2 متن آن را در اختیار داریم و 2 متن دیگر که برای آمریکایی‌ها و آژانس محرمانه است، در دسترس نمایندگان مجلس و اعضای کمیسیون ویژه بررسی برجام نیست.
وی افزود: متن اول برجام و متن دوم قطعنامه است که هر 2 در اختیار ما قرار دارد، اما طبق آنچه آقای صالحی و آقای شمخانی تایید کردند، پای 2 متن و سند دیگر نیز در میان است که ما از محتوای آن اطلاعی نداریم. متن اول درباره برنامه‌ درازمدت و غنی‌‌سازی و تحقیق و توسعه ایران و متن دوم نقشه‌ راهی است که طرف مقابل آن آژانس است.
عضو کمیسیون ویژه بررسی برجام تاکید کرد: ما باید از محتوای اصلی این 2 متن دیگر که توسط برخی مسئولان توصیف شده مطلع شویم، ضمن اینکه قرار است ایران تعهدات لازم را نسبت به متن دوم نیز انجام دهد که باید همه چیز در این‌باره روشن شود.