kayhan.ir

کد خبر: ۵۴۹۸۱
تاریخ انتشار : ۱۸ شهريور ۱۳۹۴ - ۲۱:۱۵
مدیرکل کمیته امداد استان تهران:

هر تهرانی روزانه 8 تومان صدقه می‌دهد

مدیرکل کمیته امداد استان تهران گفت: سال گذشته 38 میلیارد و 200 میلیون تومان از صندوق‌های صدقه استان تهران جمع‌آوری شد که اگر جمعیت تهران را 13 میلیون نفر در نظر بگیریم هر تهرانی روزانه هشت تومان صدقه داده است.

 به گزارش خبرنگار کیهان، محسن ولیئي در نشست خبری خود با بیان این‌که سیاست کلی کمیته امداد در سال‌های اخیر توانمندسازی در حوزه اشتغال است گفت: بیش از 30 هزار فرصت شغلی در استان تهران عمدتا از منابع داخلی و همچنین  کمک بانک‌ها ایجاد شده است.
 ولیئی میزان تعهد امسال بانک‌ها برای اشتغال‌زایی را 2 هزار میلیارد تومان در کشور و 100 میلیارد تومان در استان تهران اعلام کرد و گفت: در 4 ماهه امسال 1280 فرصت شغلی با بیش از 16 میلیارد تومان ایجاد شده است.
مدیرکل کمیته امداد استان تهران گفت: هم در زمینه کاریابی و هم تعامل با کارفرمایان دو برنامه داریم، از جمله این که کلیه مراکز کاریابی اگر بتوانند برای مددجویان یا فرزندانشان در کارگاه‌های عمومی یاخصوصی شغل مناسب فراهم کنند به ازای هر نفر مبلغ 460 هزار تومان به‌عنوان حق‌الزحمه و البته برای یک بار دریافت می‌کنند، مشروط بر این که فرد مددجو حداقل 3 ماه در آن کارگاه مشغول باشد. ولیئی در ارتباط با تعامل با کارفرمایان هم گفت: هر کارفرمایی که در استان تهران از مددجویان ما به‌عنوان نیروی کار استفاده کند ما در سال اول 100 درصد حق بیمه مددجو و در سال دوم 50 درصد حق بیمه را به حساب تامین اجتماعی واریز می‌کنیم، اعتبار این طرح تامین شده و کارفرمایان نگرانی نداشته باشند.
وی از طرح‌های آموزش فنی‌و حرفه‌ای به افراد تحت پوشش کمیته امداد خبر داد و گفت: در 4 ماهه امسال بیش از 3 هزار نفر این دوره‌ها را با موفقیت پشت سر گذاشته‌اند.
ولیئی درباره طرح‌های ایجاد فرصت شغلی اظهار داشت: یکی از طرح‌های ما طرح کارانگیزی است که مربوط به کارهای با حجم کم، مبلغ محدود و فعالیت‌هایی که نیاز به مجوز ندارند می‌باشد که تا سقف 4 میلیون تومان برای این طرح به افراد پرداخت می‌شود. طرح دوم طرح توان‌افزایی است که تا سقف 8 میلیون تومان برای ایجاد شغل پرداخت می‌شود.وی طرح سوم را طرح خودکفایی اعلام کرد که در آن 30 میلیون تومان تسهیلات قرض‌الحسنه از منابع کمیته امداد پرداخت می‌کنیم و اگر فرد مراجعه کننده از افراد تحت پوشش کمیته امداد نباشد تا 15 میلیون تومان تسهیلات قرض‌الحسنه با کارمزد 4 درصد از منابع بانکی با هدف اشتغال‌زایی و خودکفایی در اختیار او قرار می‌گیرد.
ولیئی اولویت ایجاد شغل را زنان سرپرست خانوار مددجو و غیرمددجو اعلام کرد.به گفته مدیرکل کمیته امداد استان تهران، اگر مددجوی کمیته امداد کارگاه یا مشاغلی ایجاد کند و 5 نفر از مددجویان دیگر را به کار بگیرد مبلغ 75 میلیون تومان وام دریافت می‌کند.
ولیئی به طرح کمیته‌ امداد استان تهران در حوزه مسکن هم اشاره کرد و گفت: برنامه ما شامل خرید مسکن، تعمیر جزئی و تعمیر کلی مسکن مددجویان می‌باشد و خرید مسکن را در مناطقی که راحت‌تر امکان خرید باشد هر چند محدود دنبال می‌کنیم.
وی با معرفی شماره تلفن 7355 به عنوان پل ارتباطی مردم و کمیته امداد استان تهران افزود: از این شماره تلفن می‌توان برای مشارکت‌های مردمی، درخواست‌های مردمی، پیشنهادات و انتقادات، پرداخت‌ها مثل نذورات، هدایا، صدقات، کمک به ایتام، طرح محسنین و... استفاده کرد، که در 8 ماهه گذشته تهرانی‌ها 2/5 میلیارد تومان از این طریق کمک کرده‌اند.همچنین این تلفن به عنوان فوریت‌های امدادی برای افراد نیازمند و رفع مشکل فوری آنها قابل استفاده است که افراد می‌توانند مشکل خود را با این تلفن مطرح کنند، حتی اگر در حوزه ما نباشد مشکل آنها را ارجاع می‌دهیم.
ولیئی درباره صندوق‌های صدقات نیز گفت: 7/5 میلیون صندوق در کشور داریم و در تهران نیز بیش از 53 هزار صندوق صدقات در اماکن، معابر، ادارات و... وجود دارد و در سال گذشته 38 میلیارد و 200 میلیون تومان کمک‌های مردمی در استان تهران از این صندوق‌ها جمع‌آوری شد که اگر جمعیت تهران را 13 میلیون نفر در نظر بگیریم هر تهرانی در سال حدود 3 هزار تومان، در ماه 250 تومان و در روز هشت تومان صدقه پرداخت کرده که رقم بسیار کمی است.مدیر کل کمیته امداد استان تهران در مورد نحوه نظارت بر مؤسسات خیریه متفرقه هم گفت: براساس اساسنامه جدید که توسط رهبر معظم انقلاب ابلاغ شد بر مدیریت مراکز خیریه تأکید شده است. البته ما این مؤسسات را رقیب نمی‌دانیم و آنها را بالهای کمیته امداد در امر خدمت‌رسانی می‌دانیم، البته ساماندهی مجوز مهم است که در این رابطه جلساتی از جمله با استاندار و دیگران داشته‌ایم، ما در پی این هستیم تا مثلاً یک نفر به چند مؤسسه مراجعه نکند تا خدمات عادلانه توزیع شود و همپوشانی نداشته باشیم.ولیئی بااعلام حمایت از طرح جداسازی کارهای موازی با بهزیستی از بررسی این طرح در مجلس خبر داد.ولیئی با اشاره به حمایت از دانش‌آموزان و دانشجویان تحت پوشش افزود: تلاش ما بر این است تا دانش‌آموزان از سال دوم دبیرستان به سمت رشته‌های فنی و حرفه‌ای و هنرستان بروند چون بازارکار برای افراد دارای مهارت بیشتر است، همچنین حمایت از دانشجویان تحت پوشش و پرداخت بخشی از شهریه آن‌ها توسط ما فقط در رشته‌های مصوب و دارای بازار کار مثل رشته‌های فنی و علمی کاربردی است و رشته‌های دیگر شامل این حمایت نمی‌شود.وی درباره شبهاتی که راجع به نحوه هزینه شدن کمک‌های مردمی و استفاده از این کمک‌ها در مواردی از جمله حقوق و کارهای اجرایی کمیته امداد مطرح می‌شود گفت: تمام کمک‌های مردمی در جای خود و با دقت کامل هزینه می‌شود و مخارج جاری ما از طریق ردیف بودجه دولت تأمین می‌شود.مدیر کل امداد استان تهران از برگزاری جشن عاطفه‌ها در روز 26 شهریور در سراسر کشور در بیش از 40 هزار پایگاه در تهران و 27 شهریور در مصلاهای نماز جمعه خبر داد و گفت: ویژگی امسال این مراسم همکاری کمیته امداد و بسیج می‌باشد و همچنین از ظرفیت مدارس هم استفاده می‌کنیم. وی افزود: همچنین مراسم جشن عاطفه‌ها برای دریافت کمک دانش‌آموزان روز 8 مهر ماه در مدارس برگزار خواهد شد.