kayhan.ir

کد خبر: ۵۴۹۲۶
تاریخ انتشار : ۱۸ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۹:۱۸
در اعتراض به سیاست‌های اردوغان

شورش و ناآرامی سراسر ترکیه را فرا گرفت

هزاران نفر از مردم بیش از 20 شهر ترکیه در اعتراض به سیاست‌های «رجب طیب اردوغان» که به حملات گروه تروریستی «پ.ک.ک» منجر شده، تظاهرات کردند. این تظاهرات در برخی شهرها به خشونت گرایيد.

همانطور که پیش‌بینی می شد، سیاست‌های رئيس‌جمهور ترکیه و حزب حاکم «عدالت و توسعه» این کشور را با بحران‌های جور واجور مواجه کرده و اوضاع این کشور به گونه‌ای است که حتی از هم‌اکنون کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند، انتخابات زود هنگام این کشور (10 آبان) به دلایل امنیتی، برگزار نمی‌شود.
خبرها حاکی است، دیروز بیش از 20 شهر ترکیه، از جمله آنکارا، اسلامبول، بورسا، ساکاریا، سیواس و غازی‌آنتب ناآرام و شاهد شورش‌های خیابانی بود. معترضان به سیاست‌های نادرست داخلی و خارجی اردوغان اعتراض داشتند و علیه گروه تروریستی «حزب کارگران کرد ترکیه» (پ.ک.ک) هم شعار می‌دادند.
مدتی است که ترکیه به خاطر از سرگیری حملات متقابل ارتش و پ.ک.ک ناآرام است و طی چهار روز اخیر بیش از 40 نیروی دولتی بر اثر حملات پ.ک.ک کشته شده‌اند و حمله هوایی بی‌سابقه 53 هواپیمای ارتش ترکیه به مناطق شمالی عراق نیز مرگ بیش از 40 عضو پ.ک.ک را به دنبال داشته است.
به گزارش تابناک، در آنکارا معترضان خشمگین دیروز به سمت ساختمان مرکزی «حزب دموکراتیک خلق» (نزدیک به پ.ک.ک) حمله کردند و با پلیس نیز درگیر شدند. در شهرهای «آنتالیا» و «کرشهیر» اما مغازه‌های بازار این شهرها به آتش کشیده شد.
در شهر «آلانیا» نیز تظاهرکنندگان دفتر نمایندگی حزب دموکراتیک خلق و تعدادی مغازه را به آتش کشیدند.
پلیس ضدشورش ترکیه در برخی تجمعات تظاهرکنندگان خشمگین را با گاز فلفل متفرق کرد.
حزب حاکم عدالت و توسعه پس از 12 سال، در انتخابات پارلمانی بهار گذشته، اکثریت را از دست داد.
در این میان، «صلاح‌الدین دمیرتاش» رئيس حزب دموکراتیک خلق اعلام کرد: با توجه به شرایط ناآرام جاری، برگزاری انتخابات غیرممکن است.  به گفته سران حزب دموکراتیک خلق، بیش از 126 ساختمان این حزب در سراسر ترکیه هدف حمله قرار گرفته است.
ماجراجویی‌های منطقه‌ای ترکیه یکی از مهم‌ترین دلایل بحران‌های داخلی ترکیه است. این بحران‌‌ها اثرات سوء زیادی نیز بر اقتصاد این کشور گذاشته است.