kayhan.ir

کد خبر: ۵۴۶۹۳
تاریخ انتشار : ۱۵ شهريور ۱۳۹۴ - ۲۲:۱۱

اخبار ویژه

 اصلاح‌طلبان باید ناطق را مقابل اصولگرایان قرار دهند!
یک روشنفکر اصلاح‌طلب، کروبی رئیس مجلس ششم را «بسیار ضعیف» توصیف کرد. زیباکلام معتقد است همان طور که هاشمی برای ریاست مجلس ششم به کروبی ترجیح داشت اکنون هم امثال ناطق‌نوری بر عارف ترجیح دارد.
وی در روزنامه آرمان می‌نویسد: هنوز هم معتقدم آقای ناطق‌نوری برای سرلیستی اصلاح‌طلبان بر آقای عارف ارجحیت دارد. تردیدی نیست که توان آقای ناطق بیشتر است همچنین اصلاح‌طلبان هیچ‌گاه نباید اصولگرایان را دست‌کم بگیرند. اصلاح‌طلبان نباید فکر کنند که اصولگرایان اجازه می‌دهند آنها به راحتی پیروز انتخابات شوند.
وی ادامه می‌دهد: قطعا به چهره‌ای توانمند و پرتجربه نیاز داریم که بتواند تا حدود زیادی در برابر اصولگرایان تندرو در مجلس دهم ایستادگی داشته باشد. لذا تصور اینجانب آن است که آقای ناطق نوری برای این رسالت مناسب‌تر است. البته این بدان معنا نیست که آقای عارف نباید وارد انتخابات شوند یا اینکه ایشان اصلاح‌طلب نیستند. اتفاقا آقای عارف به مراتب از آقای ناطق‌نوری اصلاح‌طلب‌تر است. اما ما جدا از اینکه به چنین صفاتی نیاز داریم به صفات دیگری نیاز داریم که بتواند در قامت رئیس مجلس دهم و در برابر اصولگرایان و نهادهای قدرت وابسته به اصولگرایان ظاهر شود.
زیباکلام می‌افزاید: در غیر این صورت داستان مجلس ششم مجددا تکرار خواهد شد و مجلسی روی کار خواهد آمد که اکثریت آن در اختیار اصلاح‌طلبان است اما ریاست بسیار ضعیف دارد که عملا نمی‌تواند برای اصلاحات و دموکراسی گامی بردارد. درحالی که اگر آقای هاشمی رفسنجانی به ریاست مجلس ششم می‌رسید دستاوردهای چهارسال مجلس ششم به مراتب بیشتر از آنی می‌شد که در خلال سال‌های 78 تا 82 تحقق پیدا کرد.
وی خاطرنشان کرد:‌ نکته‌ای دیگر که باز ممکن است به مذاق هواداران آقای عارف خوش نیایداین است که اگر در 24 خرداد سال 92 آقای عارف به جای آقای روحانی به ریاست جمهوری می‌رسید بسیار بعید بود که او بتواند دستاوردهایی که آقای روحانی تاکنون برای کشور به ارمغان آورده را به ارمغان آورد. این مسائل واقعیات عریان سیاسی جامعه ماست وگرنه اینجانب بشخصه ترجیح می‌دهم که سرلیست اصلاح‌طلبان نلسون ماندلا، مهاتما گاندی، دکتر مصدق یا مهندس بازرگان باشد. اما اینها ایده‌آل و رویاست.

دولت نیازمند برنامه است نه تبلیغات اقتصادی بی‌محتوا
آقای روحانی باید در دوران باقی‌مانده مسئولیت خود، اصلاح‌جدی در بدنه اقتصادی دولت انجام دهد؛ در غیر این صورت لطمه بزرگی خواهد دید.
عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی با بیان این مطلب در مصاحبه با روزنامه ایران، خاطر نشان کرد: متاسفانه برخی از بخش‌ها در دولت از مسئولیت نظارتی خود بشدت طفره می‌روند و از نظر قاعده‌گذاری‌ها هم دغدغه بیشتر به نفع غیرمولدها است تا اینکه مسیری برای نجات اقتصاد باشد بدین جهت معتقدم آقای روحانی در دوران باقی مانده مسئولیت خود باید اصلاح جدی در بدنه دولت انجام دهد در غیر این صورت لطمه بزرگی خواهد خورد و در نهایت نمی‌تواند وعده‌های خود را عملیاتی کند. به طور مشخص روی این مسئله تأکید می‌کنم وقتی شورای پول و اعتبار به شکل سهل‌انگارانه در حالی که نزدیک به 30 درصد از نرخ تورم در دوره جدید نسبت به زمانی که دولت را تحویل گرفتند کاهش یافت مصوبه کاهش دو درصدی نرخ بهره که مطلقا تناسبی با میزان کاهش تورم نداشت را ابلاغ کرد. ضمن اینکه انجام انتزاعی یک اصلاح بسیار جزئی در این حیطه در صورتی که پشتیبانی‌های لازم را به صورت سیستمی و مبتنی بر برنامه از ناحیه سیاست‌های مالی، تجاری، صنعتی و نرخ ارز با خود همراه نداشته باشد این یک اقدام اصلاحی بی‌اثر خواهد بود که کارکرد عملی آن خلاف منطق اولیه آن خواهد بود.
 فرشاد مومنی تصریح کرد: از رئیس‌جمهوری می‌خواهم  که یک تیم نظارتی صاحب صلاحیت، بی‌طرف و آگاه به مسائل را تشکیل دهد و از آنها بخواهد در مورد کاهش نرخ سود بانکی کنکاشی داشته باشند. به دنبال مصوبه شورای پول و اعتبار بخش بزرگی از بانک‌ها از اجرای این مصوبه طفره رفتند و به عنوان جبران این سیاست و در مقام دهن‌کجی به مصوبه شورای پول و اعتبار از طریق شیوه‌های غیرمستقیم کاری کردند که بهای نرخ بهره عملی اعتبارات دریافتی نسبت به قبل از این مصوبه شورای پول و اعتبار برای تولیدکنندگان افزایش پیدا کند.
این اقتصاددان معتقد است: وقتی دولت در مورد هزینه‌های تولید سهل‌انگاری می‌کند علاوه بر اینکه توان رقابتی تولیدکنندگان آسیب می‌بیند بلافاصله فشار بر عامه مردم وارد می‌شود همچنین با سهل‌انگاری در زمینه اعمال سیاست‌های نظارتی هم به پرستیژ مجموعه دولت لطمه وارد شد و هم اینکه تولیدکنندگان و عامه مردم دچار سرخوردگی شدند. این امر برای هیچ‌کس فایده‌ای ندارد جز آنهایی که از طریق رانت و فساد منافع خود را جست‌وجو می‌کنند. معتقدم نظام‌ پایش راهبردی در حیطه مجموعه رئیس‌جمهوری باید تشکیل شود تا این قبیل مشکلات پیگیری شود. دولت نباید تصمیمی بگیرد که مشوق رانت‌جویان، رباخواران و غیرمولدها باشد. مسئله دیگر تجارت خارجی است که هنوز برای اصلاح آن اقدامات درخورتوجهی انجام نشده است.
مومنی ادامه می‌دهد: دولت باید از بی‌برنامه عمل کردن بشدت پرهیز کند. نکته دیگری که باید به آن پرداخته شود تعویق در احیای سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی بود. در حالی که با یک نشست شورای عالی اداری می‌توانستیم سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی را به جایگاه قبلی خود برگردانیم چرا دولت 18 ماه صبر کرد؟ به عنوان یک ناظر بیرونی که می‌خواهد هم این دولت آبرو داشته باشد و هم اینکه فشارهای طاقت‌فرسایی که بر معیشت مردم وارد می‌شود برطرف شود و هم توان رقابت اقتصاد ملی افزایش پیدا کند به این نتیجه می‌رسم که کسانی تصور می‌کنند اگر سازمان برنامه‌ریزی قدرتمند وجود نداشته باشد راحت‌تر عمل می‌کنند.
مومنی همچنین گفته است: یکی از مسائل خیلی اساسی که باید به دولت گوشزد کرد این است که از تبلیغات توخالی، بدون محتوا و فاقد بنیه کارشناسی اکیدا خودداری کند متاسفانه دولت گذشته با چنین رفتارهایی باعث شد که بی‌اعتمادی مردم نسبت به دولت گسترش یابد. یکی از مصداق‌ها در این مسئله نرخ تورم و خروج از رکود است. به هر ترتیب از دل جهت‌گیری‌های سیاست اقتصادی دولت مطلقا نمی‌شود این میزان کاهش در تورم را توضیح داد.
وی ادامه می‌دهد: اگر دولت بیش از حد روی کاهش تورم به عنوان دستاورد خود تکیه کند این حرف مطلقا مبنای کارشناسی ندارد و بخش اعظم کاهش نرخ تورم از دل جهت‌گیری‌های سیاستی دولت خارج نشده است.
نکته دیگر آن است که برای تورم کاهش یافته‌ بهای زیادی پرداخته شده است به شرحی که در گزارش‌های رسمی انعکاس پیدا کرده مقوله رکود گسترش و تعمیق بیشتری پیدا کرده است و این به معنای آن است که فشار معیشت بر عامه مردم حتی در مقایسه با دولت گذشته بیشتر شده است.

یعلون: نزاع شیعه و سنی برای اسرائیل خوب است
وزیر جنگ رژیم صهیونیستی فاش کرد نزاع شیعه و سنی می‌تواند برخی کشورهای عرب را به سوی اسرائیل بکشاند.
به گزارش رادیو اسرائیل، موشه یعلون ضمن یک سخنرانی گفته است: رژیم ایران همچنان به حمایت از سازمان‌های ضد اسرائیلی ادامه می‌دهد و دشمنان ما را تقویت می‌کند.
وی می‌افزاید: «این واقعیت که حکومت‌های عرب سنی در منطقه دارای منافع مشترک بسیاری با اسرائیل هستند، حتی آن کشورهایی که هنوز با اسرائیل پیمان صلح امضاء نکرده‌اند و از جمله امیرنشین‌های عرب حوزه خلیج فارس و کشورهای عرب شمال آفریقا، امروز که خود را با تهاجم حکومت شیعه ایران روبرو می‌بینند به اسرائیل نزدیک می‌شوند و منافع مشترک به وجود می‌آید.»
البته یعلون به این واقعیت اشاره نکرده است که هیچ مسلمان راستینی- اعم از شیعه و سنی- هرگز نمی‌تواند رژیم کودک‌کش و اشغالگر فلسطین مقدس را که همزمان با حزب‌الله شیعه و حماس و جهاد اسلامی سنی می‌جنگد و در تجاوزطلبی فرقی میان این گروه‌ها قائل نیست، دوست خود تصور کند اما طبیعتا حساب برخی رژیم‌های مرتجع و ضد مردمی در منطقه از اسلام جداست و اگر میان آنها دوستی و ائتلافی هم شکل می‌گیرد ائتلاف علیه اسلام اصیل (ضداستکباری) است.

دوره فشرده شهرام جزایری برای مهدی هاشمی
مهدی هاشمی پیش از حضور در زندان اوین با یکی از شاخص‌ترین مفسدان اقتصادی دو دهه اخیر یعنی شهرام جزایری تشکیل جلسه داده و در این جلسه جزایری راهنمایی‌هایی را برای ورود به اوین در اختیار مهدی هاشمی قرار داده است.
به گزارش جهان‌نیوز، هفته گذشته بود که سخنگوی قوه قضائیه از کشف حدود 30 سکه طلا اعم از ربع سکه، نیم ‌سکه و سکه‌های گرمی و یک دستگاه موبایل به همراه سیم‌کارت از مهدی هاشمی در زندان اوین خبر داد. اتفاق کم‌نظیر وجود 30 سکه طلا پس از گذشت 22 روز در سلول یک زندانی خاص نظر اغلب خبرگزاری‌ها و سایت‌های خبری را به خود جلب کرد.
پس از اعلام این خبر از سوی اژه‌ای، رسانه‌ها به گمانه‌زنی پیرامون کارایی سکه‌های طلا برای آقازاده خاص پرداختند. برخی این‌طور عنوان کردند که مهدی در زندان به ادامه شغل کار چاق‌کنی خود مشغول است و برخی دیگر از احتمال خرج شدن سکه‌ها برای گرفتن امتیازات ویژه خبر دادند. اخبار تکمیلی نشان می‌دهد که مهدی هاشمی پیش از حضور در زندان اوین با یکی از شاخص‌ترین مفسدان اقتصادی دو دهه اخیر یعنی شهرام جزایری تشکیل جلسه داده و در این جلسه جزایری راهنمایی‌هایی را برای ورود به اوین‌ در اختیار مهدی هاشمی قرار داده است.
شهرام جزایری در این جلسه قول می‌دهد تا نوچه‌هایش در زندان که نقش محافظ را  داشتند را در اختیار وی قرار دهد و متقابلا هزینه‌های لازم را تقبل می‌کند.
ظاهرا تعداد 30 سکه که ظرف مدت کوتاهی از طریق کانال‌های خاص به این مفسد اقتصادی رسیده است، قرار بوده صرف ایجاد اخلال و برخی اعمال خلاف مقررات زندان شود. مهدی هاشمی که بیرون از زندان هم چندان عادت نداشت تا به قوانین جاری کشور تن دهد؛ در اولین روزهای حضورش در اوین هم بنا را بر قانون‌شکنی و اخلال در نظم زندان گذاشته است.
هرچند آقازاده پرحاشیه با نگارش نامه‌هایی در روزهای ابتدایی آغاز دوران محکومیتش تلاش می‌کرد تا به مظلوم‌نمایی در افکار عمومی بپردازد اما این کشف بزرگ نشان داد مهدی در زندان نیز از همان عقبه‌ دارای اهرم‌های قدرت و ثروتمند بهره‌مند بوده و قرار است در پوشش این مظلوم‌نمایی به سازماندهی دور تازه‌ای از اقدامات غیرقانونی بپردازد.
اواخر خرداد سال جاری بود که با رعایت ماده 134 قانون مجازات اسلامی حکم مهدی هاشمی به اتهام اختلاس، ارتشا و جرائم امنیتی تأیید شد و پس از حدود دو ماه در 18 مرداد حکم به اجرا درآمد. اما همین محدود حضور در اوین حواشی فراوانی را به همراه داشته است که به نوعی اثبات می‌کند برخی رفتارهای عجیب و غیرمتعارف به زندگی روزمره مهدی هاشمی راه پیدا کرده است. مهدی هاشمی متهم اصلی پرونده استات اویل است که ضمن آن ده‌ها میلیون دلار رشوه مبادله شده است.

دلالی سیاسی دو مجرم امنیتی در پوشش دانشگاهی
مجله علمی «لنست» (Lancet) در آخرین شماره خود اقدام به انتشار مقاله‌ای تحت عنوان «بهبود روابط ایران و آمریکا از طریق سلامت عمومی» به قلم افرادی به نام‌های «کامران.ع» و «آرش.ع» کرد!
به گزارش سرویس اجتماعی، خبرها حاکی است برادران «کامران.ع» و «آرش.ع» هر دو دارای سابقه واسطه‌گری برای برقراری ارتباط میان برخی دانشگاه‌های ایران و آمریکا در سال‌های گذشته هستند که در آخرین مورد آن اقدام به دعوت از برخی روسای دانشگاه‌های علوم پزشکی جهت حضور و دیدار با مسئولین دانشگاه «آلبانی» در نیویورک آمریکا می‌کنند  و فعالیت‌های آنها منجر به سفر رئیس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان و رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران به آمریکا و حضور در دانشگاه مربوطه در اردیبهشت‌ماه سال جاری می‌گردد.
گفتنی است نویسندگان مقاله مزبور، 3 تیرماه 87 به اتهام اقدام برای براندازی نظام، ارتباط با احزاب ضدانقلاب و تشکیل سازمان‌هایی که آمریکا در آنها نقش داشته است بازداشت و به 3 سال حبس محکوم شدند.
با توجه به اینکه مجله «لنست» دارای اعتبار علمی در بخش دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور می‌باشد، لذا به نظر می‌رسد که افراد نامبرده با انتشار مقاله‌ای در این نشریه و مطرح کردن سفر دو رئیس دانشگاه علوم پزشکی به آمریکا، به دنبال نفوذ و تلاش در جهت برخی واسطه‌گری‌های سیاسی در پوشش دانشگاهی  می‌باشند و با ملاحظه سوابق آنها احتمال برخی فعالیت‌ها در جهت کسب اطلاعات محرمانه دانشگاهی تقویت می‌شود.
این افراد در تلاش هستند تا زمینه نفوذ در بدنه دانشگاهی کشور و برخی ارتباطات را با تابلوی علمی به بهانه توافق هسته‌ای فراهم کنند که برخی همراهی‌ها و اعتماد به این افراد جهت انجام سفرهایی از سوی مسئولین دانشگاهی در جای خود قابل تأمل است و اقدام جدی نهادهای نظارتی در این خصوص ضروری به نظر می‌رسد.