kayhan.ir

کد خبر: ۵۴۶۶۵
تاریخ انتشار : ۱۵ شهريور ۱۳۹۴ - ۲۱:۳۶
معاون وزیر نیرو:

زمین در 4 استان 36 سانتی‌متر فرو نشست

معاون آب و آبفای وزیر نیرو در مورد نشست زمین به خاطر کم‌آبی و برداشت‌های غیرمجاز آب در تعدادی از استان‌های کشور هشدار داد.

رحیم میدانی درملکان افزود: متأسفانه برداشت بی‌رویه از آب‌های زیرزمینی موجب نشست زمین در استان‌های همدان، کرمان، آذربایجان شرقی و جنوب تهران به اندازه 36 سانتی‌متر شده است.
وی گفت: اگر نسبت به منابع آبی موجود در بخش‌های مختلف کشاورزی و خانگی برنامه‌ریزی اصولی انجام نگیرد این اتفاق برای سایر نقاط کشور نیز متصور است.
معاون وزیر نیرو اظهار کرد: میانگین بارندگی نسبت به درازمدت 38 درصد کاهش یافته و دمای هوا نیز یک درجه افزایش یافته، به طوری که میانگین بارندگی در وضع موجود 190 میلی‌متر است و با توجه به اتمام سال آبی 93-94 اتفاق قابل محسوس دیگر رخ نخواهد داد.
میدانی این وضعیت را در استان‌های غربی کشور، حوزه خلیج‌فارس و دریای عمان را نگران‌کننده دانست و خاطرنشان کرد: بارندگی در شمال و شمالغرب کشور به نسبت سایر مناطق خوب، اما کافی نیست.
وی افزود: در 15 سال گذشته کشور در وضعیت سخت خشکسالی قرار گرفته و باید در منابع آبی کشور به طرف ارتقاء بهره‌وری بهتر و تعادل در مصرف و منابع آبی تلاش زیادی شود.
میدانی اظهار کرد: میانگین بارندگی در کشور ما یک سوم دنیاست و با توجه به اینکه در منطقه خشک و نیمه خشک جهان قرار داریم، بنابراین باید در بخش کشاورزی متناسب با شرایط موجود برنامه‌ریزی شود.