kayhan.ir

کد خبر: ۵۴۶۴۲
تاریخ انتشار : ۱۵ شهريور ۱۳۹۴ - ۲۱:۰۸
خبرگزاری حامی دولت:

توافق هسته‌ای باعث رشد اقتصادی نمی‌شود

خبرگزاری حامی دولت نوشت، توافق هسته‌ای امسال باعث رشد اقتصادی نمی‌شود.

این خبرگزاری از قول یک کارشناس اقتصادی گفت: شواهد نشان می‌دهد که تا پایان امسال رشد اقتصادی نه تنها افزایش پیدا نکند، بلکه کمتر هم شود.
تیمور رحمانی، با اشاره به این که هدف دولت دستیابی به رشد اقتصادی هشت درصدی تا پایان سال جاری است، اظهار داشت: مطلقا دستیابی به چنین رشدی امکان‌پذیر نیست، چرا که تقریبا بعد از دهه 40 تاکنون اقتصاد ایران به این رشد نرسیده است.
وی افزود: رشد اقتصادی سه درصدی برگشت به پیش از رکود محسوب می‌شود و حتی می‌توان گفت به رشد پیش از رکود نیز هنوز دست پیدا نکرده‌ایم.این کارشناس اقتصادی درباره تاثیر اجرای توافق بر افزایش رشد اقتصادی طی سال جاری خاطرنشان کرد: انتظار نمی‌رود که تاثیرات توافق روی اقتصاد طی امسال مشخص شود و ممکن است در سال آینده باعث رشد اقتصادی شود. رحمانی با تاکید بر این که برای بروز نتایج توافق در اقتصاد، گذشت زمان قابل توجهی لازم است، تصریح کرد، فعلا شواهد نشان می‌دهد که به دلایل متعدد احتمالا تا پایان امسال رشد اقتصادی کاهش خواهد یافت.وی درباره این شواهد گفت: مهم‌ترین دلیل آن کاهش درآمدهای نفتی است که تا پایان امسال ادامه دارد.
هشدار نسبت به ادامه
رکود اقتصادی
عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران نیز در گفت‌وگو با همین خبرگزاری به تشریح دلایل رشد منفی تولیدات صنعتی در 3 ماهه ابتدایی امسال پرداخت و نسب به ادامه وضعیت رکود در اقتصاد هشدار داد.محمدرضا بهرامن در این باره گفت: آمار ارائه شده از وضعیت رشد صنعتی در سال جاری نشان دهنده این است که تنها راهی که می‌توان به وسیله آن جریان اقتصادی را به حرکت درآورد، پایان دادن به وضعیت رکود است.
وی افزود: برای اینکه جریان سالمی در روال تولید کشور ایجاد شود باید تمام توان، اراده و قوانین‌مان را به سمت خروج از رکود دهیم، چرا که در غیر این صورت با عارضه‌های بدتری مواجه می‌شویم، همان‌گونه‌ای که آمارها نشان می‌دهد نیمه اول امسال در بخش تولید شرایط مثبتی نداشته‌ایم و به دلیل اینکه در نیمه دوم سال به ویژه در سه ماه آخر سال تولید شیب ملایم‌تری به خود می‌گیرد با افت بیشتری در بخش تولید مواجه می‌شویم.نایب رئیس خانه معدن با بیان راهکاری برای بهبود وضعیت تولیدات صنعتی ادامه داد: یکی از اصولی که امروز برای بهبود وضعیت تولیدات صنعتی نیازمند آن هستیم تزریق نقدینگی در جهت تحریک تقاضاست، اگر تحریک تقاضا به شکلی مطلوبی انجام نشود نمی‌توان به تنهایی تولید را تقویت کرد، چرا که اگر در این شرایط تولید را افزایش دهیم اما نتوانیم عرضه متناسب با تولید داشته باشیم مشکلات مضاعفی برای بخش تولید ایجاد می‌شود.
بهرامن افزود: باید بپذیریم یکی از فضاهایی که به سرعت می‌تواند تقاضا را تحریک و شرایط امیدوارانه‌ای را نسبت به آینده ایجاد کند، رونق صنعت ساخت و ساز به ویژه ساختمان‌های کوچک است.
عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی اضافه کرد: باید نقدینگی را در این جهت سوق دهیم تا بتوانیم تقاضا را برای واحدهای تولیدی افزایش دهیم، اگر صنعت ساختمان شرایط عادی پیدا کند و جریان تقاضا در بخش تولیدات بالا می‌رود به خروج از رکود کمک خواهد کرد، چرا که بیش از 200 نوع ماده تولیدی ما وابسته به صنعت ساختمان است.
وی همچنین تصریح کرد: به هر حال در شرایط فعلی نمی‌توان با تغییر تکنولوژی‌ها و ایجاد فضاهای جدید برای ورود به بازارهای سایر کشورها فضای امن اقتصادی ایجاد کنیم. فرض کنیم اگر سیستم گردش نقدینگی یا سرمایه در گردش تامین شود اما نتوانیم تولیدات‌مان را به شکل مطلوبی عرضه کنیم همان مشکلات پیشین وجود خواهد داشت.
بهرامن نسبت به ادامه وضعیت رکود در اقتصاد هشدار داد و گفت: نباید به راحتی از کنار مهار تورم بگذریم، چرا که باعث ایجاد آرامش در فضای اقتصادی شده است اما باید توجه کنیم که ادامه رکود ایجاد شده می‌تواند آرامش به وجود آمده را از بین ببرد و مشکلات و عارضه‌های منفی را برای واحدهای تولیدی ایجاد کند، ممکن است این وضعیت از مشکلات کارمندان دولت کم کند اما نمی‌تواند به نفع واحدهای تولیدی باشد.