kayhan.ir

کد خبر: ۵۴۶۲۶
تاریخ انتشار : ۱۵ شهريور ۱۳۹۴ - ۲۰:۴۵
با آزمایش کشفیات خیابان مولوی

زندگی7 هزار ساله انسان در تهران تأیید شد

نتایج آزمایش سالیابی روی تعدادی نمونه سفال حاصل از کاوش‌های خیابان مولوی سابقه استقرار در محدوده شهری تهران را در 7هزار سال قبل تأیید کرد .

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، سرپرست پروژه کاوش اضطراری در محدوده خط فاضلاب در بافت قدیم تهران با اعلام این خبر گفت: آزمایش‌های انجام شده بر روی چهار نمونه سفالی حاصل از کاوش‌های خیابان مولوی توسط تیمی متشکل از پژوهشگران پژوهشکده حفاظت و مرمت،  سابقه استقرار در محدوده شهری تهران را در 7هزار سال قبل که توسط کاوشگران اعلام شده بود مورد تأیید قرار داد .
محمد اسماعیل اسمعیلی جلودار افزود: آزمایش انجام شده بر روی دو نمونه  از سفال‌های ترانشه  1 که مربوط به تدفین اسکلت زن 7هزار ساله بود تاریخ 280± 6950و300±6870 سال قبل را نشان داد.
وی با بیان اینکه دو نمونه دیگر مربوط به ترانشه‌های 3و6 تاریخ هزاره سوم پیش از میلاد یعنی 5هزار سال قبل را نشان داد اظهار داشت: با این تاریخ وجود محوطه‌ای چند دوره‌ای در منطقه مولوی که پیش از این اعلام شده بود قطعیت یافت .
اسمعیلی جلودار با اعلام نگرانی از وضعیت موجود اسکلت و محوطه کاوش شده در مولوی به منظور حفاظت و نگهداری آن از دستگاه‌های اجرایی به ویژه شهرداری تهران خواست تا نسبت به حراست و حفاظت دستاوردهای کاوش مولوی و نگهداری از آثار منحصر به فرد به دست آمده  اهتمام ورزیده و اقدامات عملی را به این منظور هر چه زودتر به عمل آورند .