kayhan.ir

کد خبر: ۵۴۵۸۸
تاریخ انتشار : ۱۵ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۹:۰۰
در منطقه خرمنه سرطارم زنجان

تلفات بیماری مشکوک نشخوارکنندگان به 1‍2 راس رسید

تلفات ناشی از بیماری مشکوک به طاعون نشخوارکنندگان در منطقه شکار ممنوع خرمنه سر در شهرستان طارم از توابع استان زنجان رو به افزایش بوده و تاکنون به 12 راس رسیده است.

سرپرست اداره کل حفاظت محیط زیست استان زنجان گفت: به دلیل وجود بیماری مشکوک به طاعون نشخوار‌کنندگان کوچک در خرمنه‌سر تمام منطقه مورد پایش اکیپ‌های اداره کل قرار گرفته که نتیجه این پایش‌ها کشف و معدوم‌سازی هفت کل و بز دیگر بود. ناصر جعفری افزود: با کشف پنج لاشه تلف شده در این منطقه و مشاهده علایم و نشانه‌های طاعون نشخوارکنندگان بر جسم بی‌جان آنها احتمال ابتلا کل و بزها به این بیماری قوت گرفت.
جعفری یادآور شد: 10 اکیپ دو نفر متشکل از محیط‌بانان و کارشناسان محیط طبیعی اداره کل حفاظت محیط زیست این استان به دقت مشغول پایش منطقه هستند که به منظور پایش دقیق 60 هزار هکتاری این منطقه پنج اکیپ دو نفره دیگر نیز به جمع اکیپ‌های حاضر در منطقه پیوستند.
جعفری افزود: با مشاهده علایم بیماری مشکوک به طاعون نشخوار‌کنندگان کوچک در لاشه‌های یافت شده بلافاصله اقدامات اولیه به منظور جلوگیری از خروج دام از منطقه شکار ممنوع خرمنه سر و ورود دام‌های جدید به این منطقه انجام شد.
وی تصریح کرد: محیط‌بانان و کارشناسان با حضور در این منطقه توصیه‌های لازم را به دامداران به منظور واکسینه کردن دام‌های خود جهت جلوگیری از ابتلا به این بیماری ارائه می‌دهند هرچند علایم بیماری مشکوک به طاعون نشخوارکنندگان کوچک در دام‌های اهلی هنوز به چشم نخورده است.
بر اساس آخرین سرشماری صورت گرفته هم‌اکنون قریب یک هزار راس کل و بز در منطقه شکار ممنوع خرمنه‌سر در شهرستان طارم زیست می‌کنند.