kayhan.ir

کد خبر: ۵۴۵۳۸
تاریخ انتشار : ۱۴ شهريور ۱۳۹۴ - ۲۱:۲۵

95 درصد کاغذ کشور از خارج تامین می‌شود

معاون اداره کل چاپ و نشر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از تأمین 95 درصد کاغذ کشور از خارج خبر داد و گفت: در داخل کشور قدرت تولید کاغذ وجود ندارد و اگر باشد نیز در حد مطلوب نیست.

به گزارش خبرگزاری فارس از گرگان، علی‌اکبر ابراهیمی‌پور در مراسم پانزدهمین جشنواره ملی صنعت چاپ کشور و دومین همایش صنعت چاپ استان گلستان در گرگان اظهار کرد: چهار کارخانه کاغذ‌سازی در کشور فعالیت می‌کنند که توان و قدرت رقابت تولید کاغذ را ندارند و کشور کماکان محتاج کاغذهای خارجی است.
وی با بیان اینکه مشکلات متعددی در صنعت چاپ وجود دارد، افزود: ناکافی بودن تسهیلات بخشی از مشکلات این صنعت به شمار می‌آید بخشی از مشکلات نیز در بخش‌های دولتی، خصوصی و حتی فعالان صنفی به چشم می‌خورد و از همه مهمتر اینکه با وجود تحول تکنولوژی اما این صنعت روزآمد نیست.
وی تاکیدکرد: اگر روند فعلی در صنعت چاپ و کاغذ تداوم پیدا کند یقینا مشکلات این بخش برطرف نخواهد شد و با وجود پیشرفت تکنولوژی صنعت چاپ و کاغذ، توان رقابت در این حوزه تولید در کشور وجود ندارد.
معاون اداره کل چاپ و نشر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به خطر جدی که صنعت چاپ و نشر را تهدید می‌کند، گفت: اگر خود را با تکنولوژی روز همگان نکنیم مشکلات بر سر راه خواهد ماند.
ابراهیمی‌پور بر لزوم جذب سرمایه‌گذار تاکید کرد و افزود: باید استان‌های مختلف در جذب سرمایه‌گذار در صنعت چاپ جدی باشند. معاون اداره کل چاپ و نشر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اینکه حداقل قیمت یک دستگاه چاپ  مدرن 40 میلیارد تومان است، گفت: فناوری مجازی توانسته تا حدودی جایگزین صنعت چاپ شود، و نباید از لفظ ورشکستگی در صنعت چاپ استفاده کرد باید کاری کنیم تا شرایط به نحو مطلوب تغییر پیدا کند.