kayhan.ir

کد خبر: ۵۳۹۵۳
تاریخ انتشار : ۰۸ شهريور ۱۳۹۴ - ۲۱:۱۹
مقام سابق آمریکا فاش کرد

400 سرمایه‌دار بزرگ، مدیریت آمریکا را در قبضه دارند

یک مقام سابق ایالات متحده اعلام کرد، حدود 400 سرمایه‌دار بزرگ آمریکایی سیاست خارجی این کشور را به کاخ سفید دیکته و در واقع، آن را اداره می‌کنند.

به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی، «لورنس ویلکرسون» رئیس دفتر «کالین پاول» وزیر خارجه پیشین آمریکا گفت: «حدود 400 سرمایه‌دار آمریکایی که مجموع سرمایه آنها بیش از هزاران میلیارد دلار است، سیاست خارجی آمریکا را مشخص می‌کنند.» وی افزود: «سرمایه‌داران تمام فرآیندهای سیاسی در آمریکا را از پشت صحنه مدیریت می‌کنند.»
«ویلکرسون» با بیان این‌که «تمرکز ثروت‌ها در دست حدود یک هزارم جمعیت این کشور قرار دارد»، افزود: «این افراد با استفاده از جایگاه مستحکم خود، این کشور را از پشت صحنه اداره می‌کنند.»
ویلکرسون طی سال‌های 2002 تا 2005 ریاست دفتر کالین پاول را برعهده داشت.
تاکنون متفکران زیادی ساختار سیاسی در آمریکا را نه دموکراسی، بلکه «الیگارشی» خوانده‌اند؛ بدین معنا که شماری از بزرگترین سرمایه‌داران حاکمان واقعی این کشور هستند و در میان آنها نیز مجتمع‌های نظامی- صنعتی نفوذ زیادی در سیاست خارجی این کشور دارند. این سرمایه‌داران به خاطر منافع خود، حامی سرسخت رژیم اسرائیل در خاورمیانه هستند.
«جنبش وال‌استریت» آمریکا نیز که چند سال قبل شکل گرفته بود، نسبت به عروسک بودن مقامات کاخ سفید در دستان سرمایه‌داران، اعتراض داشته‌اند.
برخی از کارشناسان نیز «داعش» در جهان اسلام را گنج بزرگ سرمایه‌داران آمریکایی می‌دانند و می‌گویند، این سرمایه‌داران با ایجاد این گروه تروریستی، هم درآمدهای سرشاری را از قبل فروش سلاح به دست می‌آورند و هم در دنیای اسلام و جبهه مقاومت ضد اسرائیلی شکاف ایجاد می‌کنند.
ویلکرسون که با خبرنگار رادیو «بالتکوم» متعلق به کشور «لتونی» گفت‌وگو می‌کرد، در ارتباط با تیرگی روابط میان روسیه و غرب نیز گفت، صحبت‌هایی که در ارتباط با تهدید روسیه می‌شود بی‌پایه است. وی تصریح کرد: روسیه هیچ طرحی برای حمله به لتونی، استونی و لیتوانی یا هر کشور دیگر عضو سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) ندارد. این مسئله‌ای است که مسکو ماه‌هاست که بر آن تاکید می‌کند.
این مقام سابق آمریکایی نسبت به وقوع یک درگیری بزرگ بین روسیه و ناتو به خاطر «یک حادثه یا اشتباه محاسباتی» نیز هشدار داد.
وی در این مصاحبه افزود: «یک جنگ جدید در جهان می‌تواند برای همه کشورها فاجعه‌بار باشد.
ویلکرسون با بیان این که تمرکز ثروت در آمریکا در دست گروه اندکی از ثروتمندان غیرمنصفانه و ناعادلانه است، اظهار داشت: توزیع ثروت در آمریکا توهین‌آمیز و بسیار غیرمعقول است.
این مقام سابق کاخ سفید با انتقاد از نظام سرمایه‌داری حاکم بر آمریکا، خاطرنشان کرد: نابرابری شدیدی در ایالات متحده وجود دارد و در هیچ کشوری فاصله طبقاتی تا این اندازه وجود ندارد.
تظاهرات علیه نژادپرستی
به گزارش واحد مرکزی خبر، مردم ایالت‌های مختلف ایالات متحده علیه تبعیض و نژادپرستی در این کشور تظاهرات کردند.
در تظاهرات شهر «شیکاگو»، معترضان به رفتار پلیس نسبت به سیاهپوستان اعتراض داشتند و از نیروهای امنیتی خواستند به ارعاب و خشونت علیه شهروندان سیاهپوست پایان دهند. در «مینه‌سوتا» نیز تظاهرکنندگان پلاکاردهایی در دست داشتند که روی آنها نوشته شده بود: «جان سیاهپوستان ارزش دارد.»