kayhan.ir

کد خبر: ۵۳۹۰۱
تاریخ انتشار : ۰۷ شهريور ۱۳۹۴ - ۲۲:۴۲
لاریجانی پیش از سفر به نیویورک:

راهکارهای مقابله با جریان‌های افراطی در نشست بین‌المجالس بررسی می‌شود

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: امروز باید چالش‌های پیش‌رو مخصوصا جریان‌های افراطی که در منطقه خاورمیانه وجود دارد رفع شود که یکی از مباحث اصلی در بین‌المجالس این موضوع است.

به گزارش فارس، علی لاریجانی بامداد دیروز قبل از سفر خود به نیویورک جهت شرکت در چهارمین اجلاس روسای مجالس جهان با حضور در جمع خبرنگاران در فرودگاه امام خمینی‌(ره) با بیان اینکه دموکراسی باید پایه‌ای برای صلح و ایجاد توسعه پایدار باشد، گفت: در دهه اخیر فراوانی جنگ‌ها باعث شده موضوع دموکراسی دوباره مورد توجه جدی قرار گیرد، بنابراین این اجلاس مجال خوبی برای ارزیابی روند طی شده در گذشته است.
لاریجانی تصریح کرد: امروز باید چالش‌های پیش‌رو مخصوصا جریان‌های افراطی که در منطقه خاورمیانه وجود دارد رفع شود که یکی از مباحث اصلی در بین‌المجالس این موضوع است و در کمیته‌های بین‌المجالس موضوعات مرتبط با حقوق بشر و توسعه پایدار مورد توجه قرار خواهد گرفت.
وی افزود: در حاشیه این اجلاس، ملاقات‌هایی با روسای مجالس کشورهای مختلف خواهم داشت،‌ البته باید توجه کرد عنوان کنفرانس و واقعیت‌هایی که در زندگی برخی کشورها مانند جنگ و خونریزی است، فرق دارد. بنابراین باید بر این مسائل فائق آمد.
باید برای فلسطین ساختار دموکراتیک طراحی شود
لاریجانی گفت: موضوع فلسطین یکی از موضوعات دردآور برای عالم اسلام است. اگر واقعاً دنبال صلح و دموکراسی هستند، باید یک ساختار دموکراتیک برای فلسطین طراحی شود تا این کشور به صلح و توسعه پایدار برسد که البته از این موضوع فرار می‌کنند و همین عوامل برخی از کشورها باعث شده، به بحران‌ها در مناطقی مانند عراق و سوریه دامن زده شده و تبدیل به جریان‌های تروریستی شود، لذا در گفت‌وگوها می‌توان یک فضای دموکراتیک و صلح‌آمیز برای مردم این مناطق ایجاد کرد که از جنگ و خونریزی جلوگیری شود.
رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: در سخنرانی من یکی از محورها این خواهد بود که چگونه می‌توان ساختار دموکراتیک را به صورت واقعی، پایه‌ای برای ایجاد صلح قرار داد.
مسئله یمن و سوریه از طریق دموکراتیک حل خواهد شد
وی درخصوص اوضاع داخلی یمن با بیان اینکه شرایط این کشور برای تمامی مسلمانان جهان بسیار دردآور و ناراحت‌کننده است، تصریح کرد: یمن یک کشور بزرگ و ریشه‌دار اسلامی بوده که مورد هجوم قرار گرفته و مساکن و زیربناهای آن تخریب شده است. در شرایط فعلی یک تصور متضاد وجود دارد، برخی از کشورها تصور می‌کنند با فشار نظامی مسئله در منطقه حل می‌شود که این موضوع فرسوده شده و بیشتر توجهات به سمت راه‌حل سیاسی برای حل مسائل سوریه و یمن است.
لاریجانی افزود: پیشنهاداتی برای حل مسئله یمن از سوی کشورهای عربی مطرح شده و همچنین پیشنهاداتی از طرف نماینده سازمان ملل ارائه شده است که اجمالا رایزنی‌هایی صورت گرفته، اما باید این موضوعات را با توجه به واقعیات توانمند کرد.
رئیس مجلس شورای اسلامی اذعان داشت: جمهوری اسلامی ایران تلاش می‌کند تا در یمن وحدت به ‌وجود آید و گروه‌های مختلف یمن بتوانند مذاکراتی در سطح ملی داشته باشند و دولت وحدت ملی استقرار یابد و انتخابات و سایر سازوکارها در این بستر تعریف شود که امیدوارم این ساماندهی‌ها شکل بگیرد.
وی در این‌خصوص همچنین افزود: برخی کشورها تصور می‌کردند از طریق نظامی‌گری می‌توانند مسئله را حل کنند، این در حالی است که نتایج اندک این موضوع خساراتی برای آنها به دنبال داشت، بنابراین آنها باید به جریان‌های قوی‌تر مانند راه‌حل سیاسی بپیوندند.
لاریجانی گفت: مسئله یمن و سوریه در چارچوب دموکراتیک حل خواهد شد و راه‌حل سیاسی یک راه‌حل پایدار بوده و هست، البته به شرطی که موضوع تبدیل به معاملات بیرون از خواسته ملت نباشد.