kayhan.ir

کد خبر: ۵۳۸۵۸
تاریخ انتشار : ۰۷ شهريور ۱۳۹۴ - ۲۱:۰۹
وزیر ورزش و جوانان بازهم منتقد کفاشیان و همکارانش شد

فدراسیون فوتبال به هیچ وجه پاسخگو نیست!

وزیر ورزش و جوانان در ادامه انتقادات خود از فدراسیون فوتبال این بار عنوان داشت: مدیران فوتبال پول ورزش را برمی دارند و سفر می‌روند. از 365 روز 5 روز تهران هستند، 60 روز هم روی هوا، 300 روز هم در خارج از کشور آن هم با بیزینس کلاس!
سرویس ورزشی-

صحبت‌های تازه محمود گودرزی با پایگاه اطلاع رسانی دولت که به مناسبت هفته دولت صورت گرفته، یک فصل مشترک با مصاحبه‌های قبلی وی داشت که آن هم انتقاد از شرایط حاکم بر فدراسیون فوتبال بود. گودرزی در این مصاحبه بازهم انتقادات تندی را متوجه کفاشیان و مدیریتش بر فدراسیون فوتبال کرده است.
وزیر ورزش در ابتدای مصاحبه خود ابتدا انتقاداتی را متوجه ساختار وزارت ورزش و جوانان کرد و گفت: من وزارت ورزش را مملو از نیروهای متخصص، توانمند و آگاه به مسائل ندیدم و این ضعف عمده  است. گودرزی در تشریح صحبت‌های خود عنوان داشت: در گذشته نه چندان دور(ابتدای انقلاب) عموما روسای فدراسیون‌ها، قهرمانان آن حوزه بودند یا متخصصین آن امر. فرض کن فدراسیون کشتی ما در اختیار صنعت کاران بود، بعد مرحوم دکتر خرمی و جواد رفوگر آمدند که هر دو تحصیلکرده و قهرمان بودند یا منوچهر برومند رئیس فدراسیون وزنه‌برداری بود. حمزه علی پور رئیس فدراسیون هندبال بود. بسکتبال مقدسی و فوتبال طاووسی بود. یعنی وقتی نگاه می‌کنیم سال 59 وضعیت ما با سال 92 زمین تا آسمان متفاوت بود. اگر در سال 59 آن مجموعه ورزش کشور را مدیریت می‌کردند، در سال 92 می‌بایست نیروها کاملا در دو حوزه علم و تجربه توانمندتر می‌بودند، در حالی که اینطور نبود. خیلی فدراسیون‌ها انتصابی بودند و حاصل انتخاب نبودند. برای این کار باید هیئت‌های استان‌ها را با یک روش دمکراتیک انتخاب کنی نه یک روش فرمایشی که بعد محصول انتخاب آنها رئیس فدراسیون شود. لابی گری و اینها خیلی تعیین‌کننده بود و الان هم هست. این چیزی که ما تحویل گرفتیم این بود.
گودرزی در ادامه مصاحبه انتقادات تندی را متوجه فدراسیون فوتبال کرده، انتقاداتی که شاید این بار کمی متفاوت‌تر از گذشته است. وزیر ورزش درباره شرایط حاکم بر فوتبال گفت: رئیس فدراسیون فوتبال باید حتما با فوتبال آشنا باشد و درس این رشته را خوانده باشد و در حوزه مدیریت هم صاحب اندیشه تئوریک و مبنایی بوده باشد. بعد از همه ظرفیت‌ها استفاده کند و کار را راه بیندازد. تازه بعد از آن هم باید ارزیابی کرد با داشتن همه این ظرفیت‌ها، آیا شایستگی دارد یا خیر. ما هیچ کدام از این‌ها را نمی‌بینیم، می‌گوییم الان پول بدهیم چه می‌کنی؟ می‌گوید شق القمر می‌کنم. بعد پول را برمی دارند سفر می‌روند و برای خودشان مسافرت می‌تراشند. از 365 روز 5 روز تهران هستند، 60 روز هم روی هوا، 300 روز هم در خارج از کشور آن هم با بیزینس کلاس!
گودرزی ادامه داد: در حوزه حسابرسی از فدراسیون‌ها دقیقا حساب کشی می‌کنیم. باید براساس تفاهم نامه عمل کنند. فدراسیون‌ها موظف هستند این مقدار که ما به آنها پول می‌دهیم، همین مقدار هم از بیرون تامین کنند. حاشیه‌ها را هم در حدودی در چارچوب داریم. فدراسیون فوتبال هم به جهت اساس نامه بدی که برایش طراحی شده ما قدرت قانونی نداریم که بازرس و حسابرس بفرستیم و بتوانیم مهارش کنیم و به هیچ وجه پاسخگو نیستند. این اعتراض من است چند روز پیش در مجلس در مورد فوتبال بحثی بود گفتم من مسئولیت و اختیاری ندارم از خودشان بپرسید.
وزیر ورزش در بخش دیگری از صحبت هایش بدون نام بردن از پرسپولیس و اتفاقات این باشگاه تصریح کرد: در فضای مجازی علیه ما خیلی کار می‌شود. اینها هم یک مجموعه سازمان یافته هستند یک عده استخدام هستند برای اینکه شبانه روز به سایت رئیس جمهور حمله کنند و به ایشان و من اهانت کنند. قطعا ما می‌دانیم برای این است که منافعشان قطع شده. مثلا می‌خواستند فلان تیم و فلان باشگاه را به ثمن بخس تصاحب کنند و بعد از قبلش مطامع دیگری به دست بیاورند، اما نشده. الان فلان تیم یک گل که می‌خورد اینها فحاشی را شروع می‌کنند یک گل که می‌زند آرام می‌شوند در لاک می‌روند تا گل بعدی که بخورد. ساعت سه نصفه شب، در یکی از این شبکه‌های اجتماعی شما یک حمایت از وزارت ورزش کنید، صد نفر به شما تهاجم می‌کنند آن هم با فحاشی‌های بسیار رکیک.
وی همچنین تاکید کرد: من با رئیس قبلی صدا و سیما مذاکره و مباحثه کردم که این چه وضعی است؟ چرا این قدر گسیخته است و همه اجازه دارند به حوزه مظلوم ورزش حمله کنند و مدیریتش را بزنند و تخریبش کنند؟ ایشان گفت یک موضوع است که هیچ خطری نمی آفریند آن هم ورزش است و ما باید اجازه بدهیم این فضا به عنوان یک سوپاپ عمل کند.
گودرزی در بخش پایانی صحبت هایش به انتخابات فدراسیون‌های ورزشی اشاره کرد و عنوان داشت:  مشکل این است کسی که می‌خواهد رئیس یک فدراسیون شود، باید حداقلِ مهارت را داشته باشد. اما ما همین حداقلی که گذاشتیم، شما یادتان است چه سر و صدایی همین رسانه‌ها راه انداختند. رسانه‌هایی که ادعای احترام به دموکراسی دارند، ما گفتیم کسی که می‌خواهد برای ریاست یک فدراسیون کاندیدا شود یا قهرمان باشد یا حداقل لیسانس تربیت بدنی داشته باشد، دیدید چه عکس العمل‌هایی نشان دادند؟ این اندیشه را خیلی‌ها دنبال نمی‌کنند. ولی باز هم می‌گویم کسی که مقبول این مجموعه است بیاید، شاید با خرد جمعی این تعامل و هم افزایی کمک کند تا توفیق پیدا کند. اما این هم باز مشروط به این است که کسانی که می‌خواهند انتخاب کنند، خودشان اصلح باشند و فرمایشی نباشند. پس باز هم به مبدا برمی گردیم. به مصوبات IOC (کمیته بین‌المللی المپیک) نگاه می‌کنید، می‌گوید هسته‌های اصلی در ورزش، باشگاهها و نماینده‌های ورزشی هستند. باید در سطح دهستان، ده، روستا، شهر انتخابات دمکراتیک انجام شود و نماینده آن شهر در آن ورزش انتخاب شود.