kayhan.ir

کد خبر: ۵۳۸۴۰
تاریخ انتشار : ۰۷ شهريور ۱۳۹۴ - ۲۱:۰۴
با حضور بیش از 250 میهمان داخلی و خارجی

پنجمین مجمع شهرداران آسیایی آغاز شد

پنجمین نشست هیئت اجرایی مجمع شهرداران آسیایی با حضور بیش از 150 میهمان خارجی از 33 شهر آسیایی در تهران آغاز شد.

محمدباقر قالیباف در آئین افتتاحیه پنجمین مجمع شهرداران آسیایی که در هتل آزادی برگزار شد، گفت: رویای «پیشرفت، عدالت و معنویت» زمانی به واقعیت خواهد پیوست که مردم به حقوق و مسئولیت‌های سنگین خود در اداره خود، خانواده، شهرها و جوامع آگاه باشند.
وی گفت: قانون تنها زمانی قابل اجراست که شهروندان به مشارکت‌کنندگان اصلی در اعمال آن مبدل شوند.
شهردار تهران خطاب به سفرا و رؤسای هیئت‌های دیپلماتیک، شهرداران و اعضای هیئت‌های شهری حاضر در این مراسم گفت: در اینجا گرد آمده‌ایم تا با همکاری هم، بر مبنای منافع و ارزش‌های مشترک، حرکت و جریانی را که هفت سال پیش پایه‌گذاری شد، با قدرت و صلابت بیشتر  پیش ببریم، حرکتی که هدف اولیه و اصلی آن تحقق بخشیدن به همگرایی آسیایی از طریق تشریک مساعی و همفکری مدیران شهری و یادگیری مشترک از تجربیات موفق یکدیگر است.
قالیباف با بیان اینکه جهان به تازگی در حال عبور از یک مرحله تاریخی بسیار مهمی است، افزود: مجموعه تحولات شهرنشینی به پیدایش شهرهای متراکم از جمعیت و کالبد منجر شده است؛ بیشترین رشد شهرنشینی در دهه‌های آینده به کشورهای در حال توسعه مربوط است و این دگرگونی عظیم هم فرصت است و هم تهدید بسیار جدی.
وی گفت: جهان ما در حال گذار از مرحله‌ای بسیار حساس و سرنوشت‌ساز است و ما مدیران و متولیان شهری باید بتوانیم مسئولیت و نقش تاریخی خودمان را در پیشگیری از گسترش تنش‌ها و منازعات خانمان‌سوز ناشی از عصبیت‌های جاهلی و تامین فضاهای زیست انسانی مناسب برای شهروندان بی‌گناه، بی‌دفاع، درمانده و آسیب‌دیده به خوبی ایفا کنیم.
قالیباف افزود: اینک در کشورهای غرب آسیا، خاورمیانه و شمال آفریقا موجی از ترس، نفرت، دلهره و نگرانی برخاسته است که در ظاهر ریشه‌های دینی و عقیدتی دارد اما ما به خوبی آگاهیم که این رویدادهای تلخ و تاسف‌بار که به نام اسلام در منطقه رقم می‌خورد، تا چه اندازه با ریشه‌های تعصب جاهلی، اندیشه‌های نژادپرستانه، غرور، قدرت‌طلبی و بیش از همه توطئه‌ها و نیرنگ‌های پیچیده دشمنان در پیوند است.شهردار تهران با اشاره به نگرانی‌های جدی که برای شهروندان به ویژه قشرهای آسیب‌پذیر مانند زنان و کودکان در سطح منطقه وجود دارد، گفت: از سوی دیگر میراث تمدنی اسلام و شهرهای اسلامی در معرض خطر و نابودی است و باید برای صیانت از این میراث مادی و معنوی تلاش‌های زیادی شود.
قالیباف تصریح کرد: در این شرایط سخت لازم است تلاش‌هایمان را بیش از هر زمان، به تامین نیازها و انتظارات حیاتی انسانی در سطح محلی و در چارچوب دولت‌های محلی متمرکز کنیم.
وی افزود: تردیدی ندارم که ایفای مسئولیت مشترک شهرداران و مدیران شهری و محلی که مهمترین آن تدارک و تجهیز هوشمندانه شهر و نظام مدیریت آن برای تامین خواسته‌های شهروندان است،  بیش از هر زمان دیگری نیازمند توجه به اصول انسانی و پافشاری بر آنهاست؛ از سوی دیگر نیاز به گسترش دانایی و مبارزه با جهل که ریشه بسیاری از منازعات است، به صورت روزافزون احساس می‌شود.
قالیباف ادامه داد: هر یک از شما به نمایندگی از شهری ‌آمده‌اید که ساکنان آن به ارزش‌های تاریخی و فرهنگی خود می‌بالند و این یکی از مزایای تعامل و همگرایی اعضای مجمع شهرداران آسیایی برای پرداختن به مسائل مشترک و دستیابی به راهکارهای مثبت و سازنده است.
وی افزود: یکی از مطمئن‌ترین راه‌های همگرایی شهرهای آسیا، ایجاد روابط غیرقابل خدشه و ناگسستنی میان این کلانشهرها براساس تاریخ و فرهنگ ضداستعماری آنهاست.قالیباف گفت: شهرهای آسیایی؛ از بین‌النهرین گرفته تا فلات ایران و از شبه قاره تا شرق دور میراثدار «آسیب‌های تاریخی پایداری» هستند که ریشه بخشی از آنها در روابط ناعادلانه آنها با قدرت‌های استعماری و نواستعماری و پیگیری و الگوبرداری‌های ناخواسته از کشورهای غربی است.شهردار تهران با بیان اینکه به گواهی تاریخ، در دوره استعمار همزمان با سلطه استعمارگران بر راه‌های دریایی؛ رونق، شادابی و مرکزیت شهرهای آسیایی به سکون گرایید و به محاق رفت، افزود: در نتیجه این شهرها وارد ارتباطی یکسویه و نابرابر با جهان استعمار شدند، رابطه‌ای که شهرهای ما را به «انباری از مسائل و معضلات توسعه» تبدیل کرد؛ استمرار همین شکل رابطه در دوران پسااستعمار، به رغم دگرگونی‌های ظاهری و پیشرفت‌های سریع باعث شد تا در کنار افزایش جمعیت، مسائل و مشکلات موجود پیچیده‌تر شود.
قالیباف در بخش دیگری از سخنانش افزود: ما آینده تهران را به صورت شهری جهانی ترسیم کرده‌ایم، شهری تاثیرگذار در تحولات جهانی، شهری که مرکز تعاملات، گفت‌وگوها، آموزش و تصمیم‌گیری در سطوح مختلف محلی و بین‌المللی در زمینه‌های دیپلماتیک، سیاسی، فرهنگی و اجتماعی خواهد بود.
وی افزود: ما تهران آینده را به مثابه شهر دانش می‌بینیم که در آن دانش و افکار به‌عنوان مهمترین محرک‌های تولید مشاغل دانش‌بنیان خواهند بود همچنین ما تهران را به صورت شهر فرهنگ می‌بینیم که در آن مهمترین عنصر شهری هویت و مهمترین کالا در شهر تولیدات فرهنگی خواهد بود. قالیباف گفت: شهرداری تهران تلاش می‌کند با استفاده از رویکردی مبتنی بر توسعه اجتماعی- فرهنگی، ثبات اجتماعی و همگرایی محلی، ملی، منطقه‌ای و بین‌المللی را افزایش دهد.
قالیباف با تاکید بر اینکه همه باید دست به دست هم دهیم تا گذشته درخشان شهرهای آسیایی بار دیگر در آینده آنها تجلی یابد، گفت: در صورتی که بتوانیم تعامل سازنده‌ای میان شهرهای آسیایی ایجاد کنیم نه تنها قرن بیست و یکم قرن آسیا است بلکه قرن رونق شهرهای آسیایی هم خواهد بود.گفتنی است، این نشست امروز نیز ادامه دارد و حمل‌ونقل و ترافیک، فرهنگ، اقتصاد و گردشگری شهرهای آسیایی از محورهای آن خواهد بود.
مهمانان شرکت‌کننده در این اجلاس علاوه بر شرکت در کارگروه‌های تخصصی از مراکز گردشگری و شبکه حمل و نقل عمومی تهران نیز بازدید می‌کنند.