kayhan.ir

کد خبر: ۵۳۶۷۴
تاریخ انتشار : ۰۴ شهريور ۱۳۹۴ - ۲۲:۰۷
در جلسه علنی دیروز مجلس مطرح شد

هزینه سفره مردم هر روز سنگین‌تر می‌شود ادعای کاهش تورم تعجب‌آور است

نمایندگان مجلس با تبریک آزمایش موفقیت‌آمیز موشک نقطه‌زن فاتح از دولت خواستند تا فکری برای هزینه رو به افزایش معاش مردم داشته باشد چرا که در این شرایط شاید ادعای کاهش تورم برای مردم خنده‌دار باشد.

به گزارش خانه ملت، جلسه علنی روز چهار‌شنبه (4 شهریورماه) مجلس شورای اسلامی به ریاست علی لاریجانی  رأس ساعت 8 و 25 دقیقه آغاز به کار کرد. لاریجانی در نطق پیش از دستور خود ضمن تبریک فرا رسیدن میلاد امام‌رضا(ع)، گفت: افتخار ایرانیان این است که میزبان این ولی خدا هستیم. شرایط سیاسی و فرهنگی در زمان امام رضا (ع) و پدر بزرگوار ایشان وجود داشت، جدای از سلطه دیکتاتوری خلفای عباسی، جریان‌های مهم فکری و فرهنگی آن زمان بود که نوع اقدامات امام (ع) را می‌توان در این بستر تاریخی مورد ارزیابی قرار داد و شاید بهترین هدیه برای پاسداشت حضرت، فهم سلوک فکری ولی خدا باشد.
گزارش وزیر بهداشت
پس از نطق پیش از دستور رئیس مجلس، نخستین دستور کار مجلس ارائه گزارش از سوی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در خصوص طرح تحول سلامت به استناد بند 8 ماده 24 و ماده 111 آیین‌نامه داخلی بود و از همین رو مجلس میزبان قاضی‌زاده هاشمی بود.
سیدحسن قاضی‌زاده هاشمی به ارائه گزارشی از طرح تحول سلامت بعد از گذشت 465 روز از آغاز آن پرداخت و گفت: با توجه به برنامه توسعه پنجم و سیاست‌های کلی سلامت ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری و سند چشم‌انداز، کارهایی در وزارت بهداشت، درمان و آموزش و پزشکی انجام شد.
وی افزود: زمانی که آغاز به کار کردیم پرداخت از جیب مردم بالا بود و در برخی بیمارستان‌ها تا 93 درصد در تهران گزارش داشتیم و طبق آمار سال 90، 56 درصد بود که حدود 18 درصد آن را بیمه‌ها پوشش می‌دادند و بقیه را مردم پرداخت می‌کردند این در حالی بود که مجلس تصویب کرده بود باید سهم پرداخت مردم بیش از 30 درصد نباشد.
قاضی‌زاده هاشمی ادامه داد: در آن زمان ما جزء معدود کشورهای جهان بودیم که بیش از 50 درصد هزینه‌های درمان را مردم پرداخت می‌کردند، لذا اینکه اکنون به چه عددی رسیده‌ایم سال آینده مشخص می‌شود بنابراین در این تاریخ نسبت به کشورهایی مثل عراق،‌ لبنان، ترکمنستان، اردن و عمان و غیره شرایط نامطلوب‌تری داشتیم.
وی ضمن اینکه از کاهش واردات داروهای خارجی خبر داد گفت: این در شرایطی است که دسترسی به دارو در کشور افزایش پیدا کرده  که این کار در جهت اقتصاد مقاومتی انجام گرفت، البته 10 درصد داروهای خارجی به دلیل ذائقه پزشک و بیمار وارد می‌شود. قاضی‌زاده هاشمی با بیان اینکه بودجه سال 94 در زمینه بهداشت به نسبت سال گذشته 3 درصد افزایش یافته است، گفت: اما به نسبت تورم احتمالی 14 درصد این رقم قابل قبول نبود.
حجت‌الاسلام سیدمحمدحسن ابوترابی‌فرد در جریان ارائه گزارش وزیر بهداشت درخصوص طرح تحول سلامت با بیان اینکه مدیریت متکی بر منابع، راه اداره کشور نیست، خاطرنشان کرد: مدیریت مبتنی بر دانش و بهره وری و منابع واقعی کشور را می‌طلبیم، همچنین پزشک خانواده نیز از دغدغه همکاران است.
مسعود پزشکیان در جریان ارائه گزارش طرح تحول سلامت از سوی وزیر بهداشت با انتقاد نسبت به عملکرد وی گفت: وزارتخانه خلاف قانون عمل می‌کنند، یعنی با توجه به سیاست‌های کلی ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری و قانون برنامه، پرداخت خارج از سطح بندی خلاف قانون است.
نماینده مردم تبریز، اسکو و آذرشهر در ادامه به خلاف قانون دانستن ارائه بیمه‌های تکمیلی و تقویت آن، عنوان کرد: پزشکان باید در یک جا کار می‌کردند؛ در دانشگاه ما 48 نفر هیئت علمی تمام وقت را به صورت پاره وقت کرده‌اند، یکی از آنها ماهی 100 میلیون تومان درآمد داشت اما اکنون در بیمارستان خصوصی مشغول شده است که بالای 400 میلیون تومان درآمد داشته باشد.
حسینعلی شهریاری در جریان ارائه گزارش طرح تحول سلامت از سوی وزیر بهداشت،‌ درمان و آموزش پزشکی با اشاره به نگارش برنامه‌های توسعه سوم، چهارم و پنجم تصریح کرد: نباید انتظار داشت برنامه‌هایی که طی چندین سال اجرا نشده است در عرض دو سال عملیاتی شده و مشکلات برطرف شود.
شرایط ممنوعیت به کارگیری بازنشستگان مشخص شد
در نشست علنی چهارشنبه مجلس در جریان بررسی طرح اصلاح ماده 95 قانون مدیریت خدمات کشوری با اصلاح این ماده با 157 رأی موافق، 17 رأی مخالف و 6 رأی ممتنع از مجموع 195 نماینده حاضر در جلسه موافقت کردند.
در ماده واحده طرح اصلاح ماده 95 قانون مدیریت خدمات کشوری آمده است: ماده 95 قانون مدیریت خدمات کشوری مصوب 8/7/1386 به شرح زیر اصلاح و سه تبصره به آن الحاق می‌شود:
ماده 95  - هرگونه به کارگیری افرادی که در اجرای قوانین و مقررات بازخرید یا بازنشسته شده یا می‌شوند از تاریخ لازم الاجرا شدن این قانون به استثنای مقامات موضوع ماده 71 قانون مدیریت خدمات کشوری،‌ایثارگران، فرزندان شهدا و فرزندان جانبازان 70 درصد و بالاتر در دستگاه‌های اجرایی موضوع ماده 5 قانون مدیریت خدمات کشوری یا هر دستگاهی که به نحوی از انحاء از بودجه کل کشور استفاده می‌کند، ممنوع و همچنین هرگونه پرداخت از هر محل و تحت هر عنوان به‌ آنان ممنوع است.
همچنین در تبصره یک آمده است، افرادی که برخلاف مفاد این قانون به کارگیری شده‌اند، ظرف مدت 60 روز از تاریخ تصویب این قانون، باید سمت و پست خود را ترک نمایند و هرگونه پرداخت تحت هر عنوان به آنان در حکم تصرف غیرقانونی در اموال دولتی است.
نطق‌های میان دستور
ناصر عاشوری قلعه‌رودخانی در نطق میان دستور خود ضمن تبریک ولادت امام رضا(ع)، گفت: در تاریخ هر ملت فراز و نشیب‌های بسیاری وجود دارد که تعیین‌کننده و سرنوشت‌ساز بوده و سازنده فرهنگ ملت است، نظام جمهوری اسلامی ایران به رهبری انسانی که جهان مانند آن را کمتر به خود دیده است با جان فشانی فرزندان فداکار این مرز و بوم بزرگ‌ترین خاطرات کشور را رقم زده است.
این نماینده مردم در مجلس نهم، گفت: برنامه سوم توسعه علیرغم همه کاستی‌ها بهتر بوده و تا حدودی اجرا شده است، اما در برنامه چهارم و پنجم توسعه روند معکوسی به وجود آمد، اجرای سیاست‌های نادرست اقتصادی عامل ایجاد شرایط فعلی اقتصاد در کشور است، در حالی که مشکل تولید و بیکاری با حجم پول جبران می‌شود، در برنامه سوم درآمد نفتی ما بالا رفت اما خرج کردن این درآمدها در بودجه دولت سبب افزایش وابستگی دولت به درآمد نفتی شد.
ملت ایران اجازه نمی‌دهد دشمن اعتماد بین دولت و ملت را خدشه‌دار کند
محمدعلی مددی در نطق میان دستور خود ضمن درود  به انسان‌های آزاده که پرچم توحید و عدالت‌خواهی را در جهان هستی از عراق و سوریه و فلسطین اشغالی تا یمن مقاوم به اهتزاز درآورده‌اند،گفت: این درحالی است در سکوت مرگبار جامعه‌ بین‌المللی شاهد بمب‌باران‌هاو نسل‌کشی رژیم آل سعود هستیم.
نماینده مردم میانه در مجلس ادامه داد:‌ ملت بزرگ ایران براساس شعار نورانی مقام معظم رهبری درمورد دولت و ملت و همدلی و همزبانی در یک صف واحد پشتیبان جبهه دیپلماتیک هسته‌ای خواهند بود و اجازه نمی‌دهند القائات گمراه‌کننده دشمن به ویژه آمریکا در موضوع مذاکرات اعتماد بین دولت و ملت را خدشه‌دار کند.
آزمایش موفقیت‌آمیز فاتح 313
پاسخی به یاوه‌گویان طراح تحریم
محمدرضا محسنی‌ثانی در نطق میان دستور خود ضمن عرض تبریک دهه کرامت، ولادت حضرت معصومه(س) و امام علی بن موسی الرضا(ع) به محضر امام زمان(عج)،مقام معظم رهبری و مردم شریف ایران گفت: یا علی بن موسی الرضا از این صحن مجلس و تریبون تقیین به همراه تمامی نمایندگان مجلس شورای اسلامی پیوند روح، عشق، سلام، ارادت و اخلاصمان را به کبوتران حرمت می‌سپاریم تا در فراز گلدسته‌های صحن عتیق بنشینند.
محنی‌ثانی با بیان اینکه لازم است به دلیل موفقیت بزرگ نخبگان و دانشمندان بسیجی وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح از وزیر دفاع و تمامی نیروهای متعهد و خلاق و ایثارگر تشکر کنم، ادامه داد: تولید و آزمایش موفق موشک‌های نقطه‌زن فاتح 313 با برد 500 کیلومتر  که جدیدترین نسل موشکی پیشرفته دنیا است، پاسخی به تمام یاوه‌گویی‌های کسانی که به خیال خود تحریم و محدودیت‌ها را برای جلوگیری از توسعه و توانایی موشکی ما طرح می‌کنند، بود.
روز به روز هزینه سفره مردم
 سنگین‌تر می‌شود
سید ناصر موسوی لارگانی، در نطق میان‌دستور خود ضمن تبریک میلاد امام رضا(ع) گفت: انتظار نداشتیم در آستانه هفته دولت رئیس‌جمهور مطالب عجیبی را در خصوص جایگاه شورای نگهبان مطرح کنند. آقای روحانی اگر این بیانات را یک فرد عادی مطرح می‌کرد جای تعجب نداشت،  اما این اظهارات از جانب شما که حقوقدان هستید و نسبت به قانون اساسی آگاهی دارید جای تامل و تاسف دارد.
موسوی لارگانی ادامه داد: روز به روز هزینه سفره مردم سنگین‌تر می‌شود. طبق آمار دولتمردان، تورم کاسته شده اما به قول رئیس‌جمهور کاهش تورم را باید مردم کوچه و بازار با تمام وجود لمس کنند وقتی مردم به دلیل نداری از خرید یک کیلو ماست هم ناتوانند وقتی گوشت به دلیل گرانی از سفره مردم حذف شده است، وقتی قیمت میوه و سبزی با سرعت نور در حال افزایش است، شاید ادعای کاهش تورم برای مردم خنده‌دار باشد.حجت‌الاسلام محمدحسن ابوترابی‌فرد زنگ پایان نشست علنی روز چهار‌شنبه ( 4 شهریورماه) مجلس شورای اسلامی را راس ساعت 12 و 20 دقیقه به صدا درآورد. به گفته نایب رئیس مجلس جلسه بعدی روز یکشنبه (29 شهریورماه) راس ساعت 8 صبح برگزار می‌شود.