kayhan.ir

کد خبر: ۵۳۶۳۷
تاریخ انتشار : ۰۴ شهريور ۱۳۹۴ - ۲۰:۴۴

اقتصاد در آینه رسانه‌ها

دولت یازدهم در حوزه اقتصاد موفق نبوده است
آرمان
عملکرد دولت یازدهم با گذشت دو سال از عمر این دولت دست‌مایه نقد جراید مختلف قرار گرفته است. روزنامه اصلاح‌طلب و حامی تندروی دولت از قول یک فعال اصلاح‌طلب نوشت: آقاي روحاني در مسائل اقتصادي با اينكه برنامه‌هاي خوبي ارائه دادند اما در عرصه عمل نتوانستند موفقيت چنداني به دست بياورند. مديراني كه آقاي روحاني در زمينه اقتصادي انتخاب كردند فاقد تفكر منسجم و برنامه‌ريزي شده بودند و به همين دليل تيم اقتصادي ايشان موفق نشد برنامه‌هاي دولت را به صورت مدون و موفق اجرا كند. متاسفانه وزراي اقتصادي دولت با يكديگر هماهنگ نيستند و درباره مسائل مختلف ديدگاه‌هايي را مطرح مي‌كنند كه بعضا با يكديگر متناقض و حتي متضاد است. برای مثال وزير اقتصاد درباره يك مسئله خاص يك ديدگاه دارد، وزير صنعت نظر متفاوتي دارد و وزير تعاون و رفاه اجتماعي برداشت متفاوتي از مسئله دارد.برای پیشبرد امور باید این ناهماهنگی‌ها را رفع کرد و به توسعه مناسب در حوزه اقتصاد دست یافت. آقاي روحاني و وزراي ايشان باید مقوله وضعيت اقتصادي و معيشتي مردم را ساماندهي كنند تا بتوانند در جهت جلب اعتماد مردم بیشتر گام بردارند...
 به نظر من دولت در حوزه اقتصاد موفق نبوده است. تضاد در ديدگاه‌ها و همچنين عدم هماهنگي لازم در زمينه مديريت اقتصاد كشور سبب شده كه ما كارنامه قابل قبولي از دولت تدبير و اميد در زمينه اقتصادي مشاهده نكنيم.

کارنامه دولت تدبیر و امید در حوزه مسکن؛

 رکود، گرانی و دیگر هیچ!
جهان صنعت
عملکرد ضعیف وزارتخانه تحت امر عباس آخوندی این چنین اعتراض روزنامه حامی دولت را برانگیخته است: شرح وضعیت بازار مسکن در شرایط فعلی با گفتن سه کلمه قابل بیان است؛ رکود، گرانی و دیگر هیچ! طی دو سال گذشته این بازار به شدت در لاک خود فرو رفته و به بدترین وضعیت درآمده است.
اینکه آمار اجاره‌نشینی افزایش یابد، ساخت‌وساز و تولید کاهش یابد، میزان معاملات به طرز بی‌سابقه‌ای کاهش یابد، سرمایه‌گذاران فراری شوند و... شرایطی است که از دو سال گذشته به تدریج در بازار حاکم شده و به نظر می‌رسد به این زودی‌ها هم شرایط تغییر نخواهد کرد.
در این میان نسخه‌ای که دولت تدبیر و امید و وزیر راه‌وشهرسازی برای رفع مشکلات این بخش در نظر گرفتند، افزایش تسهیلات بانکی، ساخت مسکن حمایتی و مسکن اجتماعی، راه‌اندازی صندوق تسهیلات مسکن و اقداماتی از این قبیل بود. این در حالی است که هیچ‌کدام از این طرح‌ها و برنامه‌ها نتوانست قفل بازار مسکن را باز کند و متقاضیان مسکن همچنان تحت فشارند.
از جمله مهم‌ترین اقدامات اجرایی وزارت راه و شهرسازی طی دو سال اخیر افزایش وام خرید مسکن بود. این تغییر در حالی پس از سال‌ها اتفاق افتاد که به دلیل عدم توازن میان نرخ آپارتمان و میزان تسهیلات، این راهکار هم جوابگو نبود و نتوانست تغییری در بخش مسکن ایجاد کند....
با توجه به مشکلاتی که در پروژه مسکن مهر به وجود آمد، گویی چشم دولت یازدهم و وزرایش به شدت ترسیده است و سعی دارند پروژه‌ای را جایگزین مسکن مهر کنند که کمترین نقصی داشته باشد. مسکن اجتماعی در حالی از زمان وزارت آخوندی بر سر زبان‌ها افتاد که تاکنون در مرحله اقدامات مقدماتی به سر می‌برد و هنوز جنبه اجرایی و عملیاتی پیدا نکرده است، البته مسکن حمایتی هم شرایط مشابهی دارد.
صندوق پس‌انداز مسکن هم به دور از دغدغه‌های بازار مسکن برای قشر خاصی تعبیه شده است و بطور کلی نمی‌تواند جوابگوی نیاز متقاضیان عام جامعه باشد.

عملکرد دولت یازدهم در زمینه اشتغال؛
 به شدت ضعیف!

ابتکار
نماینده مردم ارومیه به ابتکار گفته است: آمارهای ارائه شده در رابطه با رونق بازار، کاهش تورم و بهبود شاخص‌های اقتصادی در حد حرف است. نماینده مردم جیرفت و عنبرآباد هم در گفت‌وگو با این روزنامه اصلاح‌طلب عملکرد دولت تدبیر و امید را در زمینه اشتغال چنین تحلیل کرده است: دولت در زمینه بهداشت و درمان در این مدت بسیار خوب عمل کرده و در زمینه عمرانی نیز عملکردش بد نبوده اما در بحث اشتغال بسیار ضعیف عمل شده است. در زمینه اشتغال دولت به شدت ضعیف عمل کرده و انتقاداتی به آن وارد است که برای رفع آن دولت باید تولید را جدی بگیرد.
عارفی تاکید کرد: در این مدت شاهد از بین رفتن بسیاری از شرکت‌ها بوده‌ایم و باقی آنها نیز زیر 50 درصد ظرفیت خود کار می‌کنند که باید به آنها توجه شود و از طرف دیگر فرصت‌گذاری برای اشتغال‌زایی فراهم شود.
همچنین نادر قاضی‌پور نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی در نقد عملکرد دولت یازدهم اظهار داشته است: صحبت از این است که 2 سال از دولت می‌گذرد و در این مدت مردم به دنبال پایان مذاکرات بودند اما رونقی در اقتصاد مشاهده نشد. مسکن در خواب است و خودرو هم در همین وضعیت به سر می‌برد، درآمد سرانه کشور پایین است و اولین لطمه آن به سطح سواد کشور وارد می‌شود و در ادامه آن بهداشت نیز دچار مشکل خواهد شد... وی در رابطه با شرایط اقتصادی کشور گفت: در حال حاضر در بازار دچار رکود هستیم و توان مردم کاهش پیدا کرده است. قاضی‌پور ادامه داد: من اقتصاددان نیستم اما می‌دانم که اگر اقتصاد رونق پیدا کرده بود، شرایط معیشتی مردم این‌گونه نبود. آمارهای ارائه شده در رابطه با رونق بازار، کاهش تورم و بهبود شاخص‌های اقتصادی در حد حرف است، وقتی مردم توان خرید ندارند در واقع نشان‌دهنده مشکلات اقتصادی است. من نمی‌گویم کار این دولت خوب نیست اما شرایط هنوز تغییر نکرده است.

دولت از بورس نمره قبولی نمی‌گیرد

اعتماد
این روزنامه حامی دولت از علت سقوط بورس اینطور گزارش داده است: در حالي كه انتظار مي‌رفت با توافق هسته‌اي بورس تهران از ركود خارج شود و بعد از مدت‌ها رونق بگيرد، نه تنها چنين پيش‌بيني‌اي محقق نشد، بلكه بازار از فرداي توافق روندي اصلاحي در پيش گرفت و عقب‌نشيني كرد. هر چند كارشناسان علل افت شاخص را عواملي مانند كمبود نقدينگي و در پيش گرفتن سياست فروش توسط حقوقي‌ها عنوان مي‌كنند ولي بررسي‌ها نشان مي‌دهد عدم حمايت دولت از بازار سرمايه علت اصلي سقوط بورس در ماه‌هاي اخير است...
به گفته كارشناسان بازارهاي مالي اگر بخواهيم به عملكرد دولت يازدهم در بورس تهران در دوساله اخير نمره‌اي بدهيم تيم اقتصادي دولت نمي‌تواند نمره قبولي دريافت كند و شايد علت اصلي آن مشكلات مديريتي در بازار سرمايه باشد كه با حضور يك مدير بانكي در راس سازمان بورس انتظاري غير از اين هم نمي‌رفت. در واقع به نظر مي‌رسد مديرتازه‌وارد به تالار شيشه‌اي حداقل چند سال زمان نياز دارد كه در جريان امور بازار سرمايه قرار بگيرد و عملا نمي‌تواند استراتژي پايداري براي درمان مشكلات بورس در بازار به كار بگيرد.