kayhan.ir

کد خبر: ۵۳۳۸۴
تاریخ انتشار : ۰۱ شهريور ۱۳۹۴ - ۲۱:۵۸
در کنفرانس خبری با ظریف

هاموند: مهم این است که اکنون کانالی برای تماس داریم

وزیر خارجه انگلیس تاکید کرد: در مبارزه با داعش در عراق و سوریه همکاری خواهیم کرد. نکته مهم این است که الان کانالی برای تماس داریم.

وزیر خارجه انگلیس روز گذشته که برای بازگشایی سفارت این کشور به تهران آمده است با وزیر امور خارجه کشورمان دیدار کرد.
در ادامه کنفرانس خبری مشترک فیلیپ هاموند، وزیر خارجه انگلیس و محمدجواد ظریف، وزیر خارجه کشورمان برگزار شد.
ظریف در این کنفرانس خبری گفت: امروز در تهران و لندن سفارتخانه‌های طرفین در حد کاردار کار خود را آغاز کردند و این می‌تواند شروع روابط ایران و انگلیس باشد. امروز وارد روابط با طرف مقابل براساس احترام متقابل شده‌ایم.
وی ادامه داد: دیدگاه‌های متقاوتی در مورد بعضی موضوعات بین ما وجود دارد و این اختلاف نظرها به نظر ما از طریق گفت‌وگو و تعامل و درک مشترک روش بهتری برای برخورد با اختلاف نظرهاست. البته در برخی موارد اشتراک نظر وجود دارد مانند نحوه اجرای برجام. همینطور اشتراک نظر درخصوص مبارزه با افراط فرقه‌گرایی و مبارزه با موادمخدر وجود دارد.
وزیر خارجه کشورمان همچنین اظهار داشت: اشتراک نظر درباره امکانی که برجام درباره همکاری‌های اقتصادی ایجاد کرده است. در مورد مسائلی که  اختلاف نظر داریم مانند حقوق بشر و سایر موارد حاضریم از طریق گفت‌وگو مشکلات را حل کنیم.
در ادامه وزیر خارجه انگلیس از حضورش در ایران ابراز خوشحالی کرد و گفت: ایران کشور مهمی هست و باقی خواهد ماند در منطقه‌ای ملتهب. بازگشایی سفارتخانه فقط یک نماد نیست بلکه کانال‌هایی برای تعامل خواهد بود. ما با هم موفقیت را تضمین خواهیم کرد. می‌دانیم که حوزه‌هایی خواهند بود که اختلاف خواهیم داشت. اما آنجایی که منافع مشترک خواهیم داشت با هم همکاری خواهیم کرد.
وزیر خارجه انگلیس افزود: در مبارزه با داعش در عراق و سوریه همکاری خواهیم کرد. نکته مهم این است که الان کانالی برای تماس داریم.
وی در پاسخ به سوالی ابراز داشت: نکته مهم در روابط سیاسی گفت‌وگوی منظم است و مهمترین نکته برای گفت‌وگو بازگشایی سفارتخانه‌ها هست. ما با گفت‌وگو اعتماد و تفاهم ایجاد می‌کنیم. دیدارهای بسیار خوبی داشتیم.
در ادامه وزیر خارجه کشورمان در پاسخ به خبرنگار رویترز درباره احتمال بازگشایی سفارت آمریکا در ایران گفت: ما با انگلستان‌ روابط سیاسی داشتیم که مدتی با دشواری روبرو شده بود. وضعیت ما با آمریکا‌ متفاوت است. مردم ایران نسبت به سیاست‌های آمریکا نگرانی‌های جدی دارند. وضعیت ما با آمریکا در مقایسه با  وضعیت ما با کشورهای دیگر متفاوت است.
به گزارش تسنیم هاموند در ادامه کنفرانس خبری مشترک درپاسخ به این سوال که آیا انگلیس به عنوان یکی از اعضای ۱+۵ دارای نظری مستقل از آمریکا بوده یا خیر اظهار داشت: کشور من نظرات کاملا مستقلی از آمریکا داشت. دیدگاه من کاملا مستقل از دیدگاه آمریکاست.
وزیر خارجه انگلیس در پایان تاکید کرد: همه ما از ابتدا می‌دانستیم که این فرایند چگونه خواهد بود. امیدواریم آمریکا تصمیم درستی بگیرد.