kayhan.ir

کد خبر: ۵۳۳۲۹
تاریخ انتشار : ۰۱ شهريور ۱۳۹۴ - ۲۱:۰۱
نماینده مجلس:

سالانه 100 هزار میلیارد ریال صرف درمان عوارض ناشی از سیگار می‌شود

نماینده مردم ارومیه و عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی گفت: سالانه 40 هزار میلیارد ریال صرف خرید سیگار و 100 هزار میلیارد ریال صرف درمان عوارض ناشی از سیگار می‌شود.

عابد فتاحی در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه سالانه 65 میلیارد نخ سیگار در کشور مصرف می‌شود، گفت: درآمد حاصل از این مصرف می‌تواند صرف بهداشت، درمان، پیشگیری و آموزش مردم شود.
نماینده مردم ارومیه در مجلس ادامه داد: یکی از مهمترین راهکارها برای پیشگیری از اعتیاد به سیگار آموزش نوجوانان و جوانان است و دوران مدرسه بهترین زمان برنامه‌ریزی و آموزش برای جلوگیری از گرایش نوجوانان و جوانان به سمت سیگار محسوب می‌شود.
امروزه سیگار به‌عنوان یکی از مهمترین عوامل مرگ‌ومیر انسان‌ها و در عین حال تنها علت قابل پیشگیری مرگ‌ومیر و ناتوانی در دنیا محسوب می‌شود و سالانه جان میلیون‌ها نفر بر اثر استعمال سیگار به مخاطره می‌افتد. براساس تحقیقات سازمان بهداشت جهانی 6/14 درصد از ایرانیان در فاصله سنی 15 تا 69 سال سیگار می‌کشند. در ایران هر ساله حدود 50 هزار نفر در اثر استعمال سیگار جان خود را از دست می‌دهند.
همچنین بالاترین میزان مرگ‌ومیر ناشی از سرطان قسمت‌های فوقانی دستگاه تنفس (لب، دهان، حلق) و سرطان قسمت‌های تحتانی دستگاه تنفس (نای، ریه و برونش) در میان کشورهای خاورمیانه متعلق به ایران است.
عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس نهم افزود: از دست دادن موها، ایجاد چین و چروک در پوست، ابتلا به آب مروارید، زخم معده، سرطان پوست، پوسیدگی دندان، بیماری‌های قلبی، تغییر رنگ انگشتان و سرطان رحم از جمله عوارض مصرف سیگار است.
 وی انواع بیماری‌های ریوی و تنفسی از جمله انسداد ریه، کاهش عملکرد ریه، برونشیت مزمن و سرطان ریه را از دیگر عوارض تنفسی استعمال سیگار عنوان کرد.