kayhan.ir

کد خبر: ۵۳۲۷۲
تاریخ انتشار : ۳۱ مرداد ۱۳۹۴ - ۲۲:۰۱
رئیس کمیته هسته‌ای مجلس:

دستورالعمل خرید در برجام بستر توطئه طولانی و دامنه‌دار علیه ایران است

رئیس کمیته هسته‌ای مجلس با اشاره به برخی راه‌های نفوذ دشمن در کشور به بهانه برنامه جامع اقدام مشترک گفت: مسئله «کارگروه خرید» در پیوست چهار برجام، بستر توطئه طولانی و دامنه‌دار علیه ایران است.

«ابراهیم کارخانه‌ای» رئیس کمیته هسته‌ای مجلس با اشاره به بیانات اخیر رهبر معظم انقلاب درباره تلاش دشمن برای نفوذ در کشور به بهانه توافق هسته‌ای گفت: از جمله راه‌های نفوذ سیاسی و اقتصادی دشمن در برجام این است که قبلاً در رابطه با پرونده هسته‌ای ایران، ارجاع پرونده ما به شورای امنیت فقط از طریق شورای حکام آژانس امکان‌پذیر بود، اما الان غیر از این راه، راه‌های دیگری نیز باز شده است. از جمله، کمیسیون مشترک، شکایت هر کدام از اعضای 1+5، مکانیزم «کارگروه خرید» و موارد پیش‌بینی شده در قطعنامه ۲۲۳۱؛ یعنی دشمن کانال‌های متعددی را در اختیار گرفته است تا پرونده ایران را به شورای امنیت منتقل کند.
عضو کمیسیون ویژه بررسی برجام در مجلس اظهار داشت: مسئله‌ای که از آن می‌توان به عنوان یک بستر طولانی و دامنه‌دار برای توطئه علیه ایران استفاده شود، مسئله «کارگروه خرید» در پیوست چهار برنامه جامع اقدام مشترک است.
رئیس کمیته هسته‌ای مجلس در توضیح این مسئله گفت: در آنجا دو نوع خرید اقلام برای ما پیش‌بینی شده است که یک نوع آن، خرید مواد و تجهیزات هسته‌ای شامل تمام کالاها و خدمات هسته‌ای اعم از سرمایه‌گذاری، مالی و فناوری است و نوع دوم نیز، لیست کالاها و خدماتی است که شامل تمام کالاهای غیرنظامی و غیرهسته‌ای می‌شود؛ یعنی کالاهای با کاربرد دوگانه که دامنه آنها بسیار گسترده است.
به گزارش مهر، کارخانه‌ای تصریح کرد: بر اساس محدودیت ایجاد شده، باید تمام این اقلام برای ورود به کشور یک‌سری ضوابط بسیار محدودکننده را پشت سر بگذارد که اولاً آن کشور باید تمام آدرس‌ها، تماس، ایمیل و صدور گواهی بازرگانی و تمام اطلاعات دیگر را در اختیار کارگروه خرید قرار دهد و ثانیاً آن کشور می‌تواند این کالاها و خدمات را از کانال کارگروه خرید تا مقصد مصرف‌کننده کنترل کند.
وی در همین رابطه افزود: با توجه به این مسئله، باید گفت نه تنها برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی با مشکلات جدی مواجه می‌شود که مهم‌تر از آن، پیشرفت‌های علمی و اقتصادی کشور نیز کُند و در مواردی متوقف می‌شود.