kayhan.ir

کد خبر: ۵۳۲۴۹
تاریخ انتشار : ۳۱ مرداد ۱۳۹۴ - ۲۱:۳۸
با سقوط ارزش لیر و کاهش شدید سرمایه‌گذاری خارجی

بحران اقتصادی ترکیه شدت گرفت

پیروی بی‌چون و چرای ترکیه از آمریکا در حمایت از گروه‌های تکفیری- تروریستی علاوه بر بهم ریختن منطقه، این کشور را درگیر یک بحران اقتصادی شدید کرده که سقوط ارزش لیر و کاهش شدید سرمایه‌گذاری خارجی را در پی داشته است.

ترکیه با توهم نوعثمانی‌گری رئيس‌جمهور و نخست‌وزیر این کشور، منطقه را در کام خشونت و جنایت گروه‌های تکفیری- تروریستی فرو برد تا ماموریتی که آمریکایی‌ها به آنها محول کرده بودند را به سرانجام برسانند اما نه تنها موفق نشدند بلکه موجب ایجاد بحران‌های سیاسی، اقتصادی و امنیتی برای ترکیه شدند.
روزنامه حریت خبر داد، بنا بر اعلام وزارت اقتصاد ترکیه، جریان سرمایه‌های مستقیم خارجی به سوی ترکیه در نیمه نخست سال جاری میلادی از هفت میلیارد دلار به 3/6میلیارد دلار کاهش یافته است.
حدود 40 درصد از کل سرمایه‌های خارجی وارد شده به ترکیه از کشورهای حوزه اتحادیه اروپا و 38 درصد از کشورهای آسیایی به ویژه حوزه خلیج‌فارس بوده است.
رشد اقتصادی ترکیه به شدت وابسته به ورود سرمایه‌های خارجی است اما اکنون که این روند باکاهش 10 درصدی مواجه شده، می‌تواند رشد اقتصادی این کشور را به چالش بکشاند. بحران‌های سیاسی و منطقه‌ای که حمایت ترکیه از گروه‌های تکفیری و تروریستی همچون داعش، عامل اصلی آن است از جمله دلایل افزایش ریسک ورود سرمایه‌های خارجی به ترکیه در این مدت بوده است.
بحران اقتصادی به اعتصابات کارگری در ترکیه دامن زده است که اعتصاب در بزرگترین خودروسازی‌های این کشور نمونه‌ای از آن است. در حال حاضر 44 هزار و 245 شرکت خارجی در ترکیه مشغول به فعالیت هستند که آلمان و انگلیس با 6238 و 2830، به ترتیب، بیشترین شرکت‌های خارجی در ترکیه را به خود اختصاص داده‌اند.
سقوط 100 درصدی ارزش لیر
در همین حال رسانه‌های ترکیه خبر دادند که ارزش لیر در برابر دلار 100 درصد سقوط کرده است.
محمت اردوغان، رئیس «سزون پیرنییک» از افزایش شدید قیمت مواد غذایی در ترکیه طی چند ماه آینده خبر داد. وی تاکید کرد: ارزش لیر در برابر دلار از 7/2 لیر به 3 لیر سقوط کرده است. این مسئله نشان می‌دهد ارزش لیر ترکیه در برابر دلار نسبت به سال 2010 بالغ بر 100 درصد سقوط کرده است.
روند افزایش قیمت مواد غذایی در ترکیه در حالی است که نرخ این اقلام در جهان به پایین‌ترین حد از سال 2009 تاکنون رسیده است.
پیروی بی‌چون و چرای ترکیه از سیاست‌های آمریکا در منطقه که به حمایت و پشتیبانی گروه‌های تکفیری- تروریستی همچون داعش انجامید، امنیت منطقه را برهم زد و هزینه‌های اقتصادی، سیاسی و امنیتی برای ترکیه برجای گذاشته است. توهمات رئیس‌جمهور و نخست‌وزیر ترکیه در نوعثمانی‌گرایی، علاوه بر امنیت، اقتصاد این کشور را با چالش‌های جدی مواجه کرده است.