kayhan.ir

کد خبر: ۵۲۹۴۴
تاریخ انتشار : ۲۷ مرداد ۱۳۹۴ - ۲۲:۲۱
تحلیل موسسه ران پائول از هدف استراتژیک کاخ سفید

نجات آمریکا از باتلاق خاورمیانه با توافق هسته‌ای

موسسه «ران پائول» در گزارشی اعلام کرد: آمریکا به نهایی شدن توافق با ایران نیاز دارد تا بتواند خود را از منجلاب خودساخته در خاورمیانه برهاند.

موسسه «ران پائول» در گزارشی تاکید کرد: «باراک اوباما» رئیس‌جمهور آمریکا بارها اعلام کرده بود که رژیم بی‌سابقه‌ای از تحریم‌ها را علیه ایران اعمال کرده‌ایم به نحوی که اقتصاد این کشور را کاملا فلج ساخته است و این دقیقا به دلیل تحریم‌های بین‌المللی است که ما توانستیم شاهد واکنش مردم ایران باشیم که می‌گویند کشورشان در تعامل با جامعه بین‌المللی به مسیر جدیدی نیازمند است.
در ادامه این مقاله آمده است: اگر ذره‌ای از این ادعاها صحت داشته باشد و تحریم‌ها بر اقتصاد ایران اثرگذار بوده باشند، این تأثیرگذاری به نحوی است که مردم ایران را در حمایت از تولیدات داخلی خود و نیل به صرفه‌جویی بسیج کرده است.
این گزارش همچنین تأکید می‌کند: شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد ایران از طریق تلاش‌های دولت و بخش خصوصی از اثر اقتصادی تحریم‌ها کاسته است.
به گزارش فارس، موسسه «ران پائول» در ادامه تصریح کرد: برخی نیز معتقدند که شاید این تحریم‌ها در درازمدت بیشتر به نفع ایران باشد چرا که به تنوع فعالیت‌های اقتصادی ایران افزوده و از وابستگی اقتصاد این کشور به درآمدهای نفتی می‌کاهد.
این موسسه همچنین خاطرنشان کرد: تحریم‌ها در جبهه سیاسی نیز نتوانست موفق عمل کند و اهداف غرب را تأمین نماید چرا که ایرانی‌ها هرگز حاکمیت کشورشان را مسئول مسائل اقتصادی به بار آمده در ارتباط با تحریم‌ها ندانستند و هرگز به دنبال ایجاد روابط حسنه با غرب به عنوان راه فراری برای این مسائل اقتصادی نبوده‌اند.
حمایت 96 درصدی مردم ایران
 از حفظ حقوق هسته‌ای
در ادامه این مقاله آمده است: نظرسنجی موسسه «زاگبی» بلافاصله پس از انتخاب روحانی به عنوان رئیس جمهور ایران نشان داد که حدود 96 درصد از مردم ایران با این نکته موافق بودند که حفظ حق پیشبرد برنامه هسته‌ای ارزش هزینه دادن بابت تحریم‌های اقتصادی و انزوای بین‌المللی را دارد و تنها 5 درصد از مردم ایران این احساس را داشتند که بهبود روابط با آمریکا و غرب باید به عنوان اولویت سیاست خارجی این کشور مطرح شود.
این گزارش تأکید می‌کند: ایران حدود سی و شش سال تحت تحریم‌های غرب بوده اما هرگز مقابل خواست غرب تسلیم نشده است.
تمام جنجال‌های مطرح شده بر سر برنامه هسته‌ای ایران هیچ ارتباطی با تسلیحاتی شدن برنامه هسته‌ای ایران و یا تمایل ایران برای دستیابی به چنین برنامه‌ای نداشته و ندارد. جمهوری اسلامی ایران هرگز نه سلاح هسته‌ای داشته و نه تمایلی برای دستیابی به آن نشان داده است.
نهادهای اطلاعاتی آمریکا طی سال‌های گذشته به این نتیجه رسیده‌اند که ایران حتی «تصمیم» برای دنبال کردن تسلیحات هسته‌ای نداشته و آژانس نیز در 52گزارش دوره‌ای خود که تاکنون منتشر کرده تأکید داشته که هیچ انحرافی در خصوص تبدیل مواد هسته‌ای به تسلیحات هسته‌ای در برنامه ایران وجود نداشته است.
به نظر می‌رسد تمام این جنجال‌ها صرفا به این دلیل مطرح شده که آمریکا هژمونی خود در منطقه را در خطر دیده است.
آمریکایی‌ها پای میز مذاکرات چندین بار تلاش کردند تا مسائله منطقه ای را نیز با ایران مطرح کنند اما مذاکره کنندگان ایرانی اجازه مطرح شدن این مسائل را ندادند.
توازن قدرت در منطقه خاورمیانه کاملا تغییر کرده، واشنگتن می‌خواهد از منجلابی که خود به بارآورده رهایی یابد و این امر بدون کمک ایران میسر نخواهد شد.
 حمایت اداره اطلاعات ارتش اسرائیل از توافق هسته‌ای
پایگاه خبری صهیونیستی «یدیعوت آحارونوت» در گزارشی نوشت: اداره اطلاعات ارتش اسرائیل می‌گوید که توافق ایران و 1+5 خواهد توانست مانعی بر سر راه اقدامات ضدصهیونیستی ایران باشد و به این ترتیب، امنیت اسرائیل تقویت خواهد شد.
در ادامه گزارش آمده است: در نتیجه اجرای برجام، عربستان و مصر درگیر مسابقه تسلیحاتی با ایران خواهند شد.
 انتقال اورانیوم ایران به قزاقستان
به گزارش خبرگزاری ها، «سرگئی ریابکوف» معاون وزیر خارجه روسیه گفت: اورانیوم مازاد ایران احتمالا در بانک بین‌المللی هسته‌ای قزاقستان نگهداری می‌شود.
ریابکوف افزود: تصمیم برای تحویل اورانیوم غنی شده ایران که حدود 8 تن است در ازای دریافت اورانیوم طبیعی اتخاذ شده است.
پایگاه اینترنتی آمریکایی «سیراکیوس» در گزارشی اعلام کرد: کنگره با مخالفت با برجام دوباره آمریکا را همانند دهه 1920 به انزوا می‌کشاند.
در همین حال «میچ مک کانل» رهبر اکثریت سنا گفت: باراک اوباما شانس زیادی برای پیروزی در برابر کنگره در خصوص توافق هسته‌ای با ایران دارد.
مک کانل افزود: اوباما می تواند با کسب یک سوم به اضافه یک رای نمایندگان مجلس نمایندگان پیروز شود. بنابراین هنوز شانس زیادی برای پیروزی دارد.