kayhan.ir

کد خبر: ۵۲۸۷۲
تاریخ انتشار : ۲۷ مرداد ۱۳۹۴ - ۲۱:۱۳

خبرهای ضد و نقیض از توافق حماس و اسرائیل برای رفع محاصره غزه

همزمان با اعلام منابع رژیم صهیونیستی مبنی بر توافق جنبش حماس با تل‌آویو برای رفع محاصره غزه در چارچوب یک آتش‌بس طولانی، نایب رئیس دفتر سیاسی حماس گفت هرگز حاضر نیست در قبال یک آتش‌بس طولانی تن به تشکیل یک دولت در نوار غزه بدهد.
سرویس خارجی-

منابع رژیم صهیونیستی می‌گویند حماس و اسرائیل به توافقاتی دست یافته‌اند. این منابع حتی بندهای توافق میان حماس و این رژیم را نیز منتشر کرده‌اند.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما به نقل از روزنامه عکاظ چاپ عربستان، مهمترین بندهای این توافق عبارتند از موافقت اسرائیل با ساخت یک اسکله زیرنظر خود، لغو کامل محاصره غزه، اتمام اقدامات حماس در جهت حفر تونل در مرزها و توقف شلیک موشک و پذیرش آتش‌بس دست کم 8 ساله بین دو طرف. طبق این گزارش غیر رسمی توافق فوق با میانجیگری تونی‌بلر صورت پذیرفته است.
به نوشته عکاظ مجلس شورای جنبش حماس به منظور بررسی توافق بین خالد مشعل رئیس دفتر سیاسی حماس و تونی بلر در غزه تشکیل جلسه داده بود و پس از مذاکره طولانی درباره اختلافات با این توافق موافقت شد.
این در حالی است که «اسماعیل هنیه» نایب رئیس دفتر سیاسی حماس تأکید کرده که این جنبش هرگز ایجاد دولت در نوار غزه در مقابل آتش‌بس طولانی مدت با رژیم صهیونیستی را نمی‌پذیرد.
وی تأکید کرد: «ما هرگز تأسیس دولت در دو درصد سرزمین فلسطین را نمی‌پذیریم و هرگز دست از ایفای نقش خود در خصوص آزادسازی فلسطین برنمی‌داریم چرا که کل فلسطین متعلق به ماست.»
محمدعلان از کما خارج شد
نزدیکان «محمد علان» اسیر فلسطینی اعتصاب کننده غذا می‌گویند وی هرگز پیش شرط رژیم صهیونیستی برای آزادی‌اش در ازای تبعید به خارج از فلسطین را نخواهد پذیرفت.
صهیونیست‌ها پیشنهاد داده‌اند، علان را در مقابل تبعیدچهار ساله به یک کشور عربی آزاد می‌کنند.
به گزارش خبرگزاری قدس، وکلای مدافع محمدعلان اسیر فلسطینی نیز اعلام کردند که وی پیشنهاد دادگاه عالی رژیم صهیونیستی برای آزادی از زندان صهیونیستی در صورت تبعید به خارج از فلسطین رانپذیرفته است.
علان که به علت وخامت حالش به بیمارستان منتقل شده بود دیروز از کما خارج شد و بار دیگر تأکید کرد که به اعتصاب غذا ادامه خواهد داد.
سایر رویدادها
* مردم فلسطین تظاهرات گسترده‌ای را در نوار غزه در اعتراض به تصمیم آنروا (آژانس امداد و اشتغال سازمان ملل برای آوارگان فلسطین) برای کاهش خدمات خود به آوارگان فلسطینی برگزار کردند.
* منابع فلسطینی از عملیات شهادت‌طلبانه یک جوان دیگر فلسطینی در نزدیکی ایست بازرسی منطقه زعتره در جنوب نابلس خبر دادند. این جوان فلسطینی بر اثر گلوله مستقیم نظامیان صهیونیست به شهادت رسید.