kayhan.ir

کد خبر: ۵۲۷۳۵
تاریخ انتشار : ۲۵ مرداد ۱۳۹۴ - ۲۲:۲۷

درباره ساکتین فتنه (نکته)

در پی انتخاب تیتر اول کیهان شنبه (94/5/24) از سخنان آیت‌الله جنتی در خطبه‌های نمازجمعه تهران با عنوان «ساکتین فتنه اجازه ورود به خبرگان ندارند»  برخی از سایت‌ها کیهان را متهم کردند که اظهارات خطیب جمعه تهران را «تحریف»! کرده است و حال آن که تیتر مورد اشاره با برداشت مستند از سخنان ایشان انتخاب شده بود که روش تعریف شده‌ای در عرف مطبوعاتی است و در اینگونه موارد برای نشان دادن «استنباطی» بودن تیتر از علامت دو نقطه (:) که نشانه نقل‌قول مستقیم است استفاده نمی‌شود که این دستورالعمل در تیتر کیهان رعایت شده و تیتر مزبور با روتیتر، «آیت‌الله جنتی تأکید کرد» کار شده بود.
و اما، متن جملات  حضرت آیت‌الله جنتی که عینا در سوتیترهای صفحه اول کیهان نیز نقل شده این‌گونه بود؛ «یکی از شاخصه‌های ولایتمداری و قبول ولایت را در این می‌دانیم که مطالبی که رهبر با تأکید قبول دارند، آن را قبول کنند، به عنوان مثال در مورد فتنه بعضی اینطور شمرده بودند که رهبر انقلاب بیش از 200 مورد راجع به آن صحبت کردند و فرمودند که فتنه خط قرمز است. البته آن را به معیار می‌گذاریم و می‌گوییم که عده‌ای در طول این مدت چقدر درباره فتنه حرف زده‌اند و آن را محکوم کردند؟ چند کلمه در این رابطه گفتند؟ آیا اینها می‌توانند ادعای ولایتمداری کنند»؟! همان‌گونه که ملاحظه می‌شود حضرت آیت‌الله جنتی با تأکید بر اینکه، ولایتمداری یکی از اصلی‌ترین شرایط برای حضور در خبرگان است، به صراحت اعلام داشته‌اند یکی از شاخصه‌های ولایتمداری و قبول ولایت را در مواضع نامزدهای خبرگان نسبت به فتنه 88 می‌دانند و تصریح می‌کنند؛ ادعای ولایتمداری کسانی که در مقابل فتنه 88 ساکت بوده و علیه آن موضعی نگرفته‌اند، قابل قبول نیست.
یک‌بار دیگر متن سخنان ایشان را مرور کنید، ولایتمداری از اصلی‌ترین شروط حضور در خبرگان است و از سوی دیگر، یکی از شاخصه‌های ولایتمداری برای نامزدهای خبرگان، اعلام موضع‌ آنها علیه فتنه 88 است.
آیا نتیجه این سخن همان تیتر کیهان نیست که «ساکتین فتنه اجازه ورود به خبرگان ندارند»؟
اشاره به این نکته نیز ضروری است که ساکتین فتنه را به دو گروه می‌توان تقسیم کرد اول آنان که می‌دانستند و درک می‌کردند، فتنه‌گران چه توطئه‌ای علیه نظام تدارک دیده و به میدان آورده‌اند، ولی با این وجود ساکت مانده و موضعی نگرفته بودند. سکوت این عده بی‌تردید به مفهوم حمایت از فتنه‌ آمریکایی اسرائیلی 88 است و بدیهی است که اگر در میان نامزدهای خبرگان چنین افرادی وجود داشته باشند، بی‌تردید از لیاقت و شایستگی برای حضور در مجلس خبرگان برخوردار نیستند و دسته دوم، کسانی که نمی‌دانستند و درک نمی‌کردند، چه توطئه‌ خطرناکی در جریان است. افرادی از این‌دست نیز چنانچه در میان نامزدهای خبرگان باشند، به علت کم‌فهمی و عدم درک یک مسئله بدیهی، شایستگی حضور در مجلس خبرگان را ندارند. چرا که مجلس خبرگان همانگونه که از نامش پیداست محل حضور افراد «خبره»  و «بصیر» است و نه کسانی که دچار دیرفهمی هستند.