kayhan.ir

کد خبر: ۵۲۷۱۱
تاریخ انتشار : ۲۵ مرداد ۱۳۹۴ - ۲۲:۱۳
وعده وزیر جهاد کشاورزی:

2 هزار میلیارد تومان مطالبات گندم‌کاران در هفته جاری پرداخت می‌شود

وزیر جهاد کشاورزی از پرداخت 2 هزار میلیارد تومان از مطالبات گندم‌کاران تا پایان هفته جاری خبر داد.

به گزارش فارس، محمود حجتی وزیر جهاد کشاورزی در جمع خبرنگاران در مورد مطالبات معوق گندم‌کاران، گفت: خرید تضمینی گندم در سال جاری به 7 میلیون و 600 هزار تن رسیده است و پیش‌بینی می‌کنیم، این میزان به 8 میلیون تن افزایش برسد.
وی افزود: امسال تا خرداد ماه مشکلی بابت پرداخت مطالبات گندم‌کاران نداشتیم به طوری که از 6 هزار و سیصد میلیارد تومان مطالبات پرداخت شده به کشاورزان مبلغ 3 هزار میلیارد تومان از طریق بانک مرکزی، 2 هزار میلیارد تومان از تنخواه خزانه دولت و حدود هزار و سیصد میلیارد تومان هم از محل اعتبارات حاصل از فروش گندم به کارخانه‌های خصوصی از سوی شرکت بازرگانی دولتی تامین و پرداخت شد.
حجتی افزود: در تلاش هستیم برای پرداخت مابقی پرداخت مطالبات گندم‌کاران تا چند روز آینده مبلغ 2هزار میلیارد تومان دیگر تامین و به حساب کشاورزان واریز کنیم.
وزیر جهاد کشاورزی اظهار داشت دولت با محدودیت‌های مالی مواجه است و بنابراین در تامین مطالبات کشاورزان هم مشکلاتی دارد. بنابراین سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور با قرارداد مشترکی که با یکی از بانک‌های خصوصی به امضا رسانده است همچنین از محل خزانه دولت مبلغ 2 هزار میلیارد تومان تامین و تا پایان هفته جاری و یا ابتدای هفته آینده به کشاورزان پرداخت خواهد کرد.
وی در ادامه در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه گفته می‌شود زور جهاد کشاورزی به واردکنندگان و قاچاقچیان میوه نمی‌رسد، گفت: اصلا قاچاقچی‌ها طرف ما نیستند، بلکه نیروهای نظامی، انتظامی، مرزبانی و گمرک وظیفه مقابله با این افراد را دارند.حجتی افزود: وزارت جهاد مباحث مربوط به تعرفه‌ها و اینکه چه میوه‌ای با چه تعرفه‌ای وارد کشور شود را به عهده دارد.
بخش کشاورزی به غلط متهم به هدر دادن آب
شده است
وزیر جهاد کشاورزی در بخش دیگری از سخنانش به خشکسالی‌ها و کمبود آب اشاره کرد و گفت: بخش کشاورزی به غلط متهم است که آب را هدر می‌دهد در حالی که ماهیت و ذات کشاورزی مصرف آب است و مصرف زیاد آب در این بخش نباید این‌گونه قلمداد شود که ما آب را هدر می‌دهیم.
وی افزود: نباید آن بخشی که براساس ذات و ماهیتش آب بیشتری مصرف می‌کند، متهم باشد بلکه باید آن بخشی که آب را بدمصرف می‌کند، متهم شود.
حجتی بیان داشت: ما قبول داریم که در برخی جاها ممکن است آب را خوب مصرف نکنیم و یا آب را هدر دهیم.
وزیر جهاد کشاورزی تصریح کرد: اگر می‌خواهیم مصرف آب و هدرروی آن را اصلاح کنیم، باید اقداماتی انجام دهیم مثلا به سمت کشت فشرده در گلخانه‌ها حرکت کنیم یا سیستم‌های نوین آبیاری را در کشت با راندمان آب بالا استفاده کنیم.
وی افزود: هم‌اکنون نزدیک 10هزار میلیارد تومان مطالبات مالی کشاورزان برای تاسیس گلخانه و یا استفاده از روش‌های نوین آبیاری روی میز من است، اما ما بودجه کافی برای آن نداریم.
حجتی بیان داشت: 10 درصد از منابع صندوق توسعه ملی به صورت ریالی که حدود هزار میلیارد تومان می‌شود برای کاهش مصرف آب در اختیار بخش کشاورزی قرار گرفته که با این مبلغ سالانه می‌توان بین 700 تا 800 هکتار از کشت محصولات کشاورزی را به گلخانه‌ها منتقل کرد.
وی تصریح کرد: این در حالی است که باید سالانه 3 تا 5 هزار هکتار گلخانه صنعتی در کشور ایجاد شود.
حجتی بیان داشت: ما باید حلقه‌های مفقوده را شناسایی کنیم و با کمک دولت در قسمت‌های مختلف حضور یابیم و بنیان‌های قوی را در تشکل‌های کشاورزی ایجاد کنیم و در تمام زمینه‌های مختلف از جمله صادرات محصولات کشاورزی حضور پرقدرتی داشته باشیم.