kayhan.ir

کد خبر: ۵۲۶۸۳
تاریخ انتشار : ۲۵ مرداد ۱۳۹۴ - ۲۲:۰۱
با حضور عراقچی در کمیسیون امنیت ملی مجلس

خطوط قرمز نظام در برجام بررسی شد

عضو ارشد تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای در کمیسیون امنیت ملی مجلس تاکید کرد: رفع تحریم‌های تسلیحاتی هیچ‌گاه جزو خطوط قرمز ایران نبوده است.

نوذر شفیعی نماینده مردم ممسنی و سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با  فارس، اظهار داشت:  در ابتدای جلسه، آقای عراقچی با اشاره به ارتباط قطعنامه 2231 با برجام گفت که اگر قطعنامه 2231 را با قطعنامه 1929 مقایسه کنیم خواهید دید قطعنامه 1929 چه اندازه محدودیت برای جمهوری اسلامی ایران در حوزه نظامی به وجود آورده است؛ قطعاً محدودیت‌های این قطعنامه بسیار فراتر از 2231 است یعنی ما توانسته‌ایم از شدت تحریم‌ها بکاهیم یعنی «محدودیت» را جایگزین «ممنوعیت» کرده‌ایم، به علاوه اگر برجام را مبنا قرار دهیم هیچ ارتباطی با قطعنامه 2231 ندارد.
نوذر شفیعی ادامه داد: آقای عراقچی همچنین تصریح کرد که محدودیت‌های تسلیحاتی که در قطعنامه 2231 اعمال شده ربطی به برجام ندارد، علاوه بر این محدودیت‌های تسلیحاتی قطعنامه 2231 لازم‌الاجرا نیست و ما می‌توانیم آن را اجرا نکنیم، صرف‌نظر از این موارد، رفع تحریم‌های تسلیحاتی هیچ‌گاه جزو خطوط قرمز ما نبوده است، مقام معظم رهبری هم فرموده‌اند اولویت اول رفع تحریم‌ها، تحریم‌های اقتصادی و مالی است و سایر تحریم‌ها باید در فواصل زمانی منطقی رفع شوند.
به گفته وی، عراقچی اضافه کرده که موشک‌های ما موضوع قطعنامه 2231 نیست، تست‌های موشکی ما ممکن است بنا به دلایل دیگری متوقف شده باشد اما هیچ ارتباطی با برجام ندارد.
سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در ادامه تصریح کرد: آقای عراقچی درباره سوئیفت نیز در این جلسه گفت که سوئیفت هم علیه بانک‌های ایرانی است و هم علیه افراد. یعنی اشخاص حقیقی و حقوقی؛ 800 شخص حقیقی و حقوقی از محدودیت‌های سوئیفت رها شده‌اند، فقط 240 شخص حقیقی و حقوقی هنوز در محدودیت‌های سوئیفت قرار دارند.
نوذر شفیعی خاطرنشان کرد: عراقچی درباره استثنا نبودن ایران هم یادآور شد که مدل ایران پیش از این درباره کشورهای دیگر نیز اعمال شده است؛ هند، ژاپن، برزیل و آرژانتین از جمله این کشورها هستند، به عنوان مثال در مقطعی از زمان 25 درصد بودجه آژانس صرف بازرسی از ژاپن می‌شده است، علت این مهم نگرانی از پیشینه نظامی‌گری ژاپن بوده است.
سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تصریح کرد: عضو ارشد تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای درباره تصویب برجام در مجلس گفت که دو دیدگاه درباره رابطه برجام و مجلس شورای اسلامی مطرح است، عده‌ای با توسل به اصول 77 و 125 قانون اساسی معتقد به ارائه برجام به صورت یک لایحه به مجلس و تصویب آن در مجلس هستند و عده‌ای دیگر بنا به دلایل مختلفی معتقدند لزومی به تصویب برجام در مجلس نیست.
شفیعی در پایان تأکید کرد: عراقچی همچنین گفت که با این حال به لحاظ سیاسی چون لازم است توازن بین تعهدات ما و 1+5 رعایت شود، آمدن برجام به مجلس بر تعهدات مالی می‌افزاید و این با روح برجام که مبتنی بر توازن است، سازگار نیست. معاون وزیر خارجه افزود وزارت امور خارجه هیچ حساسیتی برای ارائه برجام به مجلس در قالب لایحه ندارد.