kayhan.ir

کد خبر: ۵۲۶۸۲
تاریخ انتشار : ۲۵ مرداد ۱۳۹۴ - ۲۲:۰۱
بیانیه 201 نماینده:

اجرای برجام بدون مصوبه مجلس و تأیید شورای نگهبان قانونی نیست

201 نماینده مجلس طی بیانیه‌ای اعلام کردند که شروع اجرایی توافقنامه به صورت موقت یا دائمی یا الزامی، قبل از تصویب مجلس و تأیید شورای نگهبان وجاهت قانونی ندارد.

به گزارش فارس، 201 نماینده مجلس در جلسه علنی دیروز بیانیه‌ای را امضا کردند که طی آن ضمن حمایت از مذاکرات هسته‌ای و تیم مذاکره‌کننده، بر لزوم ارائه «برجام» به صورت لایحه توسط دولت به مجلس تأکید و اعلام کردند که «برجام» بعد از تصویب در مجلس شورای اسلامی و تأیید شورای نگهبان وجاهت قانونی برای اجرا دارد.
در این بیانیه با تشکر از تیم مذاکره‌کننده آمده است: بر اساس اصول 77 و 125 قانون اساسی، بررسی متن جامع اقدام مشترک یا «برجام» از وظایف قانونی مجلس شورای اسلامی و نمایندگان ملت است و مستلزم ارائه اطلاعات و همکاری تمام دستگاه‌های مختلف ذی‌ربط است.
نمایندگان ادامه دادند: ارائه متن «برجام» به مجلس می‌بایستی در قالب لایحه‌ای از سوی دولت محترم به مجلس باشد که ضروری است هر چه سریعتر به مجلس تقدیم گردد.
در بخش دیگری از این بیانیه تصریح شده است: هر گونه اقدام داوطلبانه و شروع اجرایی توافقنامه به صورت موقت یا دائمی یا الزامی، قبل از تصویب مجلس شورای اسلامی و تأیید شورای محترم نگهبان وجاهت قانونی ندارد.
مصوبات نمایندگان
نمایندگان مجلس در جلسه علنی دیروز به دو فوریت طرح ممنوعیت به کارگیری بازنشستگان در مشاغل دولتی رای موافق دادند.
مجلسی‌ها همچنین با 117 رأی مثبت ، کلیات طرح توسعه و بهینه‌سازی آب شرب شهری و روستایی در کشور را به تصویب رساندند.
خبر دیگر این که مواد مربوط به تشکیل نهاد تنظیم مقررات برق کشور و پیش‌بینی امکان استفاده از 50 درصد از هزینه‌های اجرای طرح‌های مصوب صنعت برق در بخش تولید به کمیسیون انرژی ارجاع شد.
از سوی دیگر نمایندگان مجلس، سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی را موظف به پیش‌بینی اعتبار لازم برای پرداخت مابه‌التفاوت قیمت فروش تکلیفی انرژی برق و انشعاب با قیمت تمام شده کردند.
وکلای ملت همچنین دولت را مکلف به پیش‌بینی عوارض مصرف هر کیلووات ساعت برق در بودجه سالانه کردند.
خبر دیگر این که نمایندگان مجلس ماده 6 طرح حمایت از صنعت برق کشور را به علت بار مالی برای دولت به کمیسیون انرژی ارجاع دادند.
نطق‌های میان دستور
ضرغام صادقی نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی در نطق میان دستور خود گفت: وظیفه ما اکنون در بحث مذاکرات و برجام این است که متن برجام و قطعنامه شورای امنیت را با دقت و احساس تعهد نسبت به مصالح کشور مورد بررسی قرار دهیم.
عبدالرضا مصری نماینده مردم کرمانشاه در مجلس شورای اسلامی نیز در نطق خود گفت: نظام بانکداری ما در خدمت قدرت‌های سیاسی قرار گرفته و در اختیار منافع بانکی و برای منافع ملی و منافع مردم تعریف نشده است.
احمد امیرآبادی فراهانی نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی نیز طی نطق میان دستور خود گفت: بهره‌برداری از مذاکرات برای کارکردهای حزبی و انتخاباتی و یا تخریب دولت درست نیست کما اینکه ایجاد محدودیت برای منتقدان وجهه عقلی و قانونی ندارد.
وزیر بهداشت به مجلس احضار شد
خبر دیگر از جلسه علنی دیروز آن که وزیر بهداشت و درمان برای ارائه توضیحاتی درباره علت عدم توجه به وضعیت جسمانی و روانی شهروندان بر اثر پارازیت با اعلام وصول سؤال ملی محمدحسن آصفری نماینده اراک به صحن علنی خانه ملت فراخوانده شد.
55 نماینده مجلس نیز در تذکری به وزیر کشور خواستار برخورد با عوامل بازداشت طلبه اصفهانی شدند که به علت تهیه پلاکاردهایی در خصوص نقد توافق وین بازداشت شده بود.
از سوی دیگر صبح دیروز جمعی از دانشجویان سراسر کشور و نمایندگان تشکل‌های دانشجویی ضمن تجمع مقابل ساختمان مجلس خواستار بررسی توافقنامه وین توسط نمایندگان مجلس شدند.
همچنین جمعی از بازنشستگان صنعت فولاد کشور، کارکنان برق منطقه‌ای وزارت نیرو و معلمان پیش‌دبستانی و حق‌التدریسی صبح دیروز در برابر ساختمان مجلس شورای اسلامی دست به تجمع زدند.