kayhan.ir

کد خبر: ۵۲۶۴۵
تاریخ انتشار : ۲۵ مرداد ۱۳۹۴ - ۲۰:۱۸

ممنوعیت برداشت نمک به روش صنعتی از دریاچه ارومیه

معاون امور معادن و صنایع معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان غربی گفت: امسال مجوز برداشت نمک از دریاچه ارومیه در این استان صادر نشده است.

اکبر طاهری اظهار کرد: طبق تصمیمات گرفته شده، برداشت نمک به روش صنعتی از این دریاچه ممنوع و تنها با تایید سازمان حفاظت محیط زیست، برداشت سنتی از این دریاچه امکان‌پذیر است.
وی اضافه کرد: در این راستا، متقاضیان برداشت نمک مناطق مورد نظر خود را مشخص کرده و پس از دریافت موافقت محیط زیست، محل‌های مورد نظر را به سازمان صنعت، معدن و تجارت پیشنهاد می‌دهند و ما نیز تنها اجازه برداشت سنتی به شکل موقت صادر می‌کنیم.
وی اظهار کرد: طبق تمهیدات اندیشیده شده، اکنون پروانه بهره‌برداری برای برداشت نمک از دریاچه ارومیه صادر نمی‌شود.
معاون امور معادن و صنایع معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان غربی از اعطای دو پروانه بهره‌برداری نمک دریاچه ارومیه در سالهای دور در استان خبر داد و گفت: این پروانه‌ها پیش از روند خشکی دریاچه ارومیه درمناطق قالقاچی و انگنه صادر شده‌اند. طاهری ادامه داد: میزان برداشت این مناطق نیز بسیار محدود است. اکنون برداشت نمک از دریاچه ارومیه برای مصارف صنعتی تنها در بخشی از سواحل آذربایجان شرقی آن هم به صورت محدود انجام می‌شود.
نمک برداشت شده در سواحل شرقی دریاچه ارومیه به کارخانه‌های استحصال مواد اولیه صنعتی در حوزه آذربایجان شرقی و کردستان فروخته می‌شود و این در حالی است که برداشت بسیار محدود و دستی نمک برای مصارف شخصی در بخش‌هایی از اطراف پل میان‌گذر دریاچه ارومیه انجام می‌شود. دریاچه ارومیه دومین دریاچه شور جهان است که در 1‍8 سال گذشته با بحران شدید کم‌آبی مواجه شده و از پهنه 5700 کیلومتری آن تنها حدود 10 تا پنج درصد باقی مانده است و با تداوم این امر هم‌اکنون نزدیک به دو و نیم میلیارد متر مکعب آب در آن وجود دارد. پیش از این وضعیت، میزان آب موجود در دریاچه ارومیه تا 32میلیارد متر مکعب نیز رسیده بود.