kayhan.ir

کد خبر: ۵۲۱۱۶
تاریخ انتشار : ۱۸ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۸:۰۵
یک اقتصاددان:

انحلال مرکز مبادلات ارزی یک اشتباه از سوی دولت است

عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق(ع)، گفت: در شرایط کنونی جمع‌آوری و انحلال مرکز مبادلات ارزی از سوی دولت یک اشتباه است.


حجت‌اله عبدالملکی در گفتگو با «نسیم» در خصوص زمزمه‌های تعطیل شدن مرکز مبادلات ارزی اظهار کرد: مسئولان بانک مرکزی مشخص کنند تعطیل شدن مرکز مبادلات ارزی کجای پازلشان قرار دارد، زیرا منطقی‌ترین کار این است، که دولتمردان ابتدا نرخ ارز را یکسان کنند، بعد مرکز مبادلات ارزی را منحل کنند.
وی خاطرنشان کرد: بانک مرکزی به این سؤال پاسخ دهد اگر ابتدا این مرکز را منحل کند و سپس ارز را تک نرخی کند، آن وقت کسانی که به دولت مراجعه می‌کنند و خواهان دریافت ارز با نرخ دولتی هستند، چگونه از این امکان برخوردار می‌شوند؟ مسئولان بانک مرکزی از کجا متوجه خواهند شدکه به چه کسی باید ارز بانرخ دولتی بدهند و شرایط آن به چه شکل خواهد بود؟
این عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق(ع) تصریح کرد: اگر بانک مرکزی تصمیم بگیرد که نرخ ارز را تک نرخی کند و خودش هم بازار را مدیریت کند، نیازی به مرکز مبادلات ارزی نیست، اما نباید قبل از تک نرخی کردن ارز برای انحلال این مرکز عجله کرد؛ لذا جمع‌آوری مرکز مبادلات ارزی در شرایط کنونی یک اشتباه است.
عبدالملکی با اشاره به آسیب‌های احتمالی انحلال مرکز مبادلات ارزی بیان کرد: اگر دولت در مقطع فعلی و تاهر زمانی سیستم ارز دو نرخی را حفظ کند، انحلال این مرکز فضای اقتصادی کشور را آشفته می‌کند و شفافیت را از اقتصاد ایران می‌گیرد و شرایط برای مفاسد اقتصادی و رانت‌خواری باز می‌شود و ممکن است ارز برای واردات کالاهای ضروری مانند دارو تخصیص پیدا نکند.
وی با بیان این مطلب که «برای دولت مهم نیست ارزی که در اختیار مردم می‌گذارد صرف چه چیزی می‌شود» بیان کرد: متأسفانه به نظر می‌رسد برای دولت مهم نیست که ارز صرف چه چیزی می‌شود، صرف واردات کالاهای ضروری و یا صرف واردات کالاهای غیر ضروری، بنابراین قبل از تک نرخی کردن ارز که از مدتها قبل وعده آن را داده بود و به آن عمل نکرده بود، به دنبال انحلال مرکز مبادلات ارزی است.