kayhan.ir

کد خبر: ۵۲۱۱۳
تاریخ انتشار : ۱۸ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۸:۰۵
رئیس سازمان جنگل‌ها و مراتع کشور:

95 درصد آتش‌سوزی جنگل‌ها مربوط به بی‌احتیاطی عامل انسانی است

رئيس سازمان جنگل و مراتع کشور در خصوص نحوه اطفای حریق جنگل‌های کشور اظهار داشت: 95 درصد آتش‌سوزی جنگل‌ها مربوط به عامل انسانی و بی‌احتیاطی افراد بوده و 5 درصد مابقی آن عوامل طبیعی و جنبی باعث آتش‌سوزی می‌شود.


خداکرم جلالی در نشست خبری خود خاطرنشان کرد: در زمینه اطفای حریق زمینی این سازمان مشکل عمده‌ای برای مهار آتش ندارد اما در ارتفاعات، مناطق صعب‌العبور و کوهستانی به دلیل نداشتن ابزارهای لازم در برخی از موارد به صورت دستی اقدام به مهار آتش می‌شود که اخیرا فلش‌تانک‌هایی نیز برای کمک به اطفای حریق به سازمان اضافه می‌شود.
وی اضافه کرد: امیدواریم براساس قراردادی که با نیروهای مسلح و سازمان هلال احمر بسته شده است در سال جاری از تعداد بیشتری بالگرد برای اطفای حریق استفاده کنیم که در این زمینه 8 میلیارد تومان در اختیار سازمان مدیریت بحران کشور قرار گرفته است تا در مواقع لزوم برای پرداخت هزینه‌های مذکور به سازمان جنگل‌ها و همچنین سازمان محیط زیست در مواقع ضروری پرداخت کند.
جلالی با بیان اینکه در سال جاری تعداد آتش‌سوزی‌ها 23 درصد افزایش یافته است، گفت: در سال جاری با وجود اینکه تعداد آتش‌سوزی‌ها 23 درصد افزایش یافته است اما سطح آتش‌سوزی‌ها کاهش داشته که این نشان‌دهنده عملکرد بهتر مقایسه با سال گذشته است.
وی تصریح کرد: هر آتش‌سوزی در سال گذشته به طور متوسط 11 هکتار را دچار حریق می‌کرد که این رقم در سال جاری به 8 هکتار کاهش یافته است.
رئیس سازمان جنگل‌ها درباره عمده مناطقی که دچار آتش‌سوزی شده‌اند، اظهار داشت: بیشترین موارد آتش‌سوزی مربوط به جنگل‌های زاگرس است به طوری که 70 درصد آتش‌سوزی‌ها در این مناطق 3 درصد در جنگل‌های هیرکانی و 27 درصد مابقی در سایر جنگل‌ها صورت می‌گیرد.
جلالی درباره لزوم توجه به کاهش میزان آتش روشن کردن در جنگل‌ها توسط مردم گفت: با توجه به اینکه 95 درصد آتش‌سوزی‌ها انسانی هستند و از این رقم 90 درصد آن به صورت غیرعمد صورت می‌گیرد، لازم است که مردم توجه بیشتری به روشن کردن آتش در جنگل‌ها داشته باشند و از رها کردن ته سیگار در این مناطق خودداری کنند.
وی اضافه کرد: 5 درصد مابقی عوامل انسانی آتش‌سوزی‌ها، مربوط به اختلافات بین افراد یا در مواقعی که متخلفان مجبور به پرداخت جریمه می‌شوند، صورت می‌گیرند که این آتش‌سوزی‌ها خسارت سنگینی به انفال وارد می‌کند.
رئیس سازمان جنگل‌ها درخصوص حادثه سیل اخیر رودخانه کن و تخریب ساختمان‌های اطراف آن گفت: برخی از افراد با استفاده از اقداماتی غیرمجاز در حاشیه رودخانه کن اقدام به ساخت غیرمجاز کرده‌اند که تخلف آنها در سازمان و مراجع قضایی در حال بررسی است.
جلالی با بیان یکی از حساسیت‌‌های زیادی که سازمان جنگل‌‌ها در ارتباط با به کارگیری نیروها  و ماموران مناسب اظهار داشت:‌ در هر حال در هر جمعیتی ممکن است تخلفاتی ایجاد و مشاهده شود که سازمان جنگل‌ها نیز از این امر مستثنی نیست اما ما تلاش زیادی برای به‌‌کارگیری ماموران درستکار می‌کنیم.
وی گفت: براساس بازرسی‌هایی که اخیرا و قبل از وقوع سیل و منطقه کن انجام شده است بسیاری از ساخت‌وسازهای غیرمجاز تخریب و جمع‌آوری شد، اما مواردی نیز باقی‌مانده و از چشم ماموران ما دور مانده‌اند.
معاون وزیر کشاورزی تصریح کرد: در حوزه منابع ملی همواره با شکایت نمایندگان مجلس رو‌به‌رو هستیم که چرا درباره ساخت و سازها سخت‌گیری می‌کنیم و فقر و بیکاری در این زمینه بهانه می‌شود اما جلوگیری از ساخت‌‌وسازهای غیرمجاز در منابع طبیعی برای ما حائز اهمیت است.
جلالی با بیان اینکه سالانه 30هزار هکتار از منابع طبیعی کشور از تصاحب غیرمجاز جلوگیری می‌شود، گفت: این امر نشان‌دهنده این است که یگان حفاظت منابع طبیعی کشور و سازمان جنگل‌ها با وجود محدودیت‌هایی که دارند مناطق حساس را رصد می‌کنند.
وی خاطرنشان کرد: در 4 ماه ابتدایی سال جاری 5 هزار فقره به مساحت 11 هزار و 243 هکتار رفع تصرف شده و از تخریب عرصه‌ها جلوگیری شده است.
معاون وزیر کشاورزی گفت: این رقم در مقایسه با سال قبل 39 درصد کاهش داشته که این امر نشان‌دهنده توجه مردم به حفظ منابع طبیعی کشور است.
جلالی در خصوص زمان حضور ماموران سازمان جنگل‌ها برای مهار آتش‌سوزی در مراتع بالادستی و مرتفع گفت: حضور 2 ساعته ما برای مهار آتش‌سوزی‌ها در مناطق مرتفع و صعب‌العبور زمان زیادی است که در صورت همراه شدن با وزش باد منطقه وسیعی را دچار حریق می‌کند.
وی تصریح کرد: برای تسریع این عملیات با همکاری دیده‌بانان محلی این عملیات سرعت گرفته است.
رئیس سازمان جنگل‌ها گفت: به طور متوسط زمان حضور ما برای مهار آتش یک ساعت است اما به طور کلی این زمان بین 5 تا 2 ساعت متغیر است و در موارد استثنایی نیز به دلیل صعب‌العبور بودن مناطق این زمان تا 2 ساعت و نیم طول می‌کشد.
جلالی در پاسخ به سوال تسنیم مبنی بر اینکه چرا در برخی از استان‌های کشور بالگردی برای مهار آتش وجود ندارد و برای دریافت کمک باید از تهران به این مناطق اعزام وجود داشته باشد، گفت: ما هم از وضعیت موجود رضایت نداریم و در استان‌های مختلف کشور شاهد این هستیم که حتی یک بالگرد برای مهار آتش وجود ندارد و  زمان ارزشمندی که برای مهار آتش لازم است از بین می‌رود.
وی افزود: وجود حداقل یک بالگرد در استان‌ها و ایجاد پایگاه‌های مورد نیاز از جمله مواردی است که باید به آن توجه شود. در جلسه اخیر مدیریت بحران در وزارت کشور به موضوع یاد شده اشاره شد و این برنامه‌ریزی‌ انجام شده که تعداد پایگاه‌های موجود را از 2 به 6 مورد افزایش دهیم.
معاون وزیر کشاورزی با ذکر یک مثال گفت: برای مهار آتش‌سوزی اخیر استان لرستان از استان فارس بالگرد اعزام شد که این امر عامل افزایش سطح آتش‌سوزی شد.
وی در پایان اظهار داشت: برای مهار آتش‌سوزی‌ها و بهره‌گیری از بالگرد فریادهای زیادی شده اما فریادرسی لازم وجود نداشته است.