kayhan.ir

کد خبر: ۵۱۹۵
تاریخ انتشار : ۱۹ بهمن ۱۳۹۲ - ۲۲:۲۰

واشنگتن: چین حمله کند از ژاپن حمایت می‌کنیم

وزیر امور خارجه آمریکا حمایت کشورش از ژاپن در برابر حمله احتمالی چین را اعلام کرد.

وزیر امور خارجه آمریکا حمایت کشورش از ژاپن در برابر حمله احتمالی چین را اعلام کرد.
به گزارش خبرگزاری‌ها، جان‌کری وزیر خارجه آمریکا که قرار است به چین سفر کند در واشنگتن با «فومیدا کیشیدا» وزیر امور خارجه ژاپن دیدار کرد و گفت: معاهده 1960، تعهد آمریکا در قبال ژاپن است. این معاهده شامل تعهد ما بر حمایت از ژاپن در قبال منطقه مورد مناقشه واقع در دریای چین جنوبی است.از آنجا که مسئله دریای چین جنوبی ارتباطی با ژاپن ندارد وزیر امور خارجه آمریکا بلافاصله حرف خود را اصلاح کرد از دریای «چین شرقی» که مورد مناقشه چین و ژاپن است نام برد.
بعد از اینکه هواپیماهای آمریکا، ژاپن و کره جنوبی بر سر منطقه مورد مناقشه چین و ژاپن به پرواز درآمدند، پکن در ماه نوامبر 2013 یک منطقه دفاع هوایی جدید بر فراز دریای «چین شرقی» ایجاد کرد که با اعتراض توکیو و دخالت واشنگتن مواجه شد. با اینکه چین اعلام کرده هیچ هواپیمایی بدون اجازه گرفتن از پکن حق پرواز بر فراز دریای چین شرقی را ندارد اما هواپیماهای ژاپن و کره جنوبی با حمایت هواپیماهای آمریکا، در این منطقه پرواز می‌کنند. این تقابل، نگرانی‌ها را برای وقوع جنگ افزایش داده، بویژه اینکه «کیسینجر» وزیر خارجه اسبق آمریکا چند روز قبل در یک پیش‌بینی که بوی تهدید می‌داد گفته بود احتمال وقوع جنگ بین چین و ژاپن وجود دارد.
در همین حال «دنی راسل» نماینده ویژه آمریکا در منطقه شرق آسیا نسبت به ایجاد منطقه دفاعی ویژه برفراز دریای چین شرقی از سوی پکن هشدار داد. او از اقدام فیلیپین در شکایت از چین به سازمان ملل بر سر مالکیت دریای «چین جنوبی» حمایت کرد. مناقشه چین و ژاپن بر سر دریای «چین شرقی» است و ارتباطی به مناقشه چین با کشورهایی چون فیلیپین، تایوان،‌برونئی، مالزی و ویتنام بر سر «دریای جنوبی» ندارد. اما آمریکا در تلاش است بین این مناقشه‌ها پیوند برقرار کند. آمریکا اعلام کرده با وجود اقدامات چین در این دو دریا، عملیات پرواز هواپیماهای خود بر فراز این آب‌ها را ادامه می‌دهد و تغییری در آن نخواهد داد.
سخنگوی وزارت خارجه چین در مقابل، سخنان نماینده ویژه آمریکا در شرق آسیا را محکوم کرد و بی‌اساس و غیر مسئولانه خواند. وزارت خارجه چین بدون اینکه ایجاد منطقه دفاع ویژه را رد کند گسترش شایعات علیه کشورش را کار راستگرایان ژاپن دانست.
مهم‌ترین پرونده دولت آمریکا در دو سال پایانی ریاست جمهوری اوباما، مهار چین از طریق تسلط بر اقیانوس آرام، کشورها و دریاهای اطراف چین و سرزمین‌های آسیای مرکزی است. مداخلات آمریکا در منطقه شرق آسیا،‌ خطر جنگ را افزایش داده است.