kayhan.ir

کد خبر: ۵۱۴۴۹
تاریخ انتشار : ۱۱ مرداد ۱۳۹۴ - ۲۰:۴۲
رئيس بازار سرمایه در پاسخ به سؤال کیهان:

افت بورس پس از توافق واقعیت اقتصاد کشور را نشان داد

رئیس سازمان بورس افت بازار سرمایه پس از توافق هسته‌ای را ناشی از واقعیت اقتصاد کشور دانست.

محمد فطانت در نشست خبری دیروز خود ابتدا به حمایت از توافق هسته‌ای پرداخت و مدعی شد که این توافق برای بازار سرمایه بسیار مثبت است!این ادعای وی بلافاصله با واکنش خبرنگار اقتصادی کیهان مواجه شد که خطاب به او یادآور شد اگر این توافق برای بازار مثبت است پس چرا شاخص افت کرد و سهامداران بیچاره شدند؟
فطانت در پاسخ ابراز کرد که افت بورس پس از توافق واقعیت اقتصاد کشور را نشان داد و این بزرگترین دستاورد است.
وی در عین حال تحلیل نوسانات شاخص بورس را وظیفه تحلیل‌گران بورسی دانست و گفت: اینکه چرا شاخص براساس توافق رشد نکرد چند دلیل دارد که یکی از آنها مربوط به برگزاری مجامع شرکت‌های بورسی در تیرماه است، به طوری که در چهار ماه ابتدایی امسال در مجموع 363 مجمع برگزار شده است که از این تعداد 212 مجمع در تیر ماه برگزار شده و 169 مجمع شرکت‌های مهم در هفته آخر تیر ماه برگزار شد.
رئيس سازمان بورس و اوراق بهادار در ادامه به تصمیمات بانک مرکزی و تاثیر آن بر بازار سرمایه اشاره کرد و گفت: اقداماتی که بانک مرکزی در مجامع بانک‌ها برای تقویت بنیه مالی آنها انجام داده آثار خود را بر بازار سرمایه خواهد گذاشت، این در حالی است که سود تقسیمی بانک‌های بورسی در مجامع امسال از هشت هزار میلیارد تومان به 1600 میلیارد تومان کاهش پیدا کرده است که این وضعیت بازار را با چالش مواجه کرد زیرا سهم بانک‌ها در بازار سرمایه 13درصد است و وضعیت آنها به طور مستقیم روی بورس اثرگذار است.فطانت تصریح کرد: علاوه بر این شرکت‌های معدنی با کاهش قیمت گنداله و سنگ معدن مواجه شدند که این موضوع نیز به نوبه خود بر روی افت شاخص و شرکت‌های معدنی اثرگذار بود.
وی در ادامه به تشریح دلایل افت بورس بعد از توافق، گفت: همچنین برگزاری مجامع برخی شرکت‌های پالایشگاهی با تنفس مواجه شد که ناشی از اطلاعات ارائه شده توسط برخی دستگاه‌های ذیربط و اعلام نرخ فرآورده و نفت خام بود، بنابراین در این مقطع شاهد ارائه اخبار متناقضی از سوی شرکت‌ها بودیم.
رئيس سازمان بورس و اوراق بهادار ادامه داد: بنابراین ناهماهنگی‌هایی که در برخی دستگاه‌ها ایجاد شد به همراه عوامل متعددی که در بخش بنیادی شرکت‌ها اثرگذار بود باعث شد که شاهد وضعیت نزولی بورس بعد از توافق هسته‌ای باشیم.
فطانت با بیان اینکه قیمت‌های جهانی فلزات، نفت، طلا و مس با افت قابل توجهی مواجه شد، تصریح کرد: وقتی به بازارهای رقیب بازار سرمایه از جمله بازار مسکن و طلا نگاه می‌کنیم متوجه می‌شویم که همه بازارها از کم‌رونقی و کاهش رنج می‌برند و تنها بخشی که سودهای قابل توجهی فراهم می‌کند سیستم بانکی است که از نظر ما جای تعجب دارد.
در این میان خبرنگاری از فطانت پرسید: آیا دخالت دولت در بورس و جلوگیری از رشد آن برای مقابله با ورشکستگی بانکها را تایید می‌کنید؟
رئیس سازمان بورس اظهار داشت: جای تعجب دارد که وقتی بخش واقعی اقتصاد نمی‌تواند سود مناسبی داشته باشد چگونه ممکن است تسهیلاتی با نرخ‌های بالای 27 درصد توسط برخی مؤسسات داده شود.
در ادامه این نشست، خبرنگار کیهان مجدداً خطاب به فطانت گفت: اگر توافق مثبت است چرا شاخص برعکس عمل کرد و از روز توافق ریزش کرد؟ مسئولان دولت یازدهم طی 2 سال اخیر در مقابل انتقادات نسبت به سقوط بورس همگان را به حصول توافق حواله می‌دادند پس چرا با حصول توافق باز هم شاخص افت کرد؟ آیا وزرای دولت حاضرند در این بورس سرمایه‌گذاری کنند؟
رئيس سازمان بورس در پاسخ اظهار داشت: هر کدام از عوامل می‌تواند بر روی بازار اثر بگذارد هیچ وقت نمی‌توان ادعا کرد که یک عامل می‌تواند بر روی بازار اثر بگذارد اما معتقدم آثار عملی این توافق در صورت اجرا می‌تواند بر بازار اثر مثبت بگذارد.
وی در عین حال مدعی شد که بورس دچار کم واکنشی نسبت به اتفاقات مثبت شده است.
فطانت البته اذعان کرد که این توافق به معنای این نیست که سیاست‌های اقتصاد مقاومتی را رها کنیم زیرا با ادامه دادن این سیاست‌ها می‌توان از ظرفیت‌ها استفاده کرد.
گفتنی است شاخص بورس تهران پس از توافق هسته‌ای دولت روحانی با غرب 3 هزار واحد سقوط کرد.