kayhan.ir

کد خبر: ۵۱۴۴۸
تاریخ انتشار : ۱۱ مرداد ۱۳۹۴ - ۲۰:۴۱

اقتصاد در آینه رسانه‌ها

کاسبی دولت از بازار ارز
آرمان
این روزنامه حامی دولت درباره نگاه متناقض وزیر اقتصاد قبل و بعد از مذاکرات هسته‌ای نوشته است: علي طيب‌نيا قبل از لغو تحريم‌ها از تمام فرصت‌هاي خود اعم از نيروي انساني مدير و با تجربه گرفته تا ظرفيت‌هاي بخش خصوصي استفاده كرد تا بتواند اقتصاد ايران را از غرق شدن نجات دهد اما اين روزها كه همه جا صحبت از توافق است و لغو احتمالي تمام تحريم‌ها، وي با بيان اينكه تعيين نرخ ارز برعهده دولت نيست، دوباره سايه شك و ترديد را به فضاي بازار ارز باز مي‌گرداند...
امر‌الله قديري، كارشناس اقتصادي در گفت‌وگو با «آرمان» مي‌گويد: متاسفانه از آنجايي كه دولت از پايين آمدن نرخ ارز متضرر مي‌شود و از بالا رفتن آن سود مي‌برد به همين دليل فقط در كاهش نرخ ارز ورود پيدا مي‌كند و حتي در زمان افزايش نرخ ارز چندان با آن بازي نمي‌كند. هرچند دولت معتقد است بايد بازار تعيين‌كننده باشد اما با دخالت در بازار جلوي كاهش نرخ ارز را مي‌گيرد.
قديري مي‌گويد: دولت عرضه‌كننده انحصاري ارز است و با توجه به اينكه نمي‌داند اين توافق چه مقدار ارزآوري براي كشور خواهد داشت بحث محدوديت نوسانات نرخ ارز را مطرح مي‌كند.
ناگفته نماند بانك مركزي هم هنوز مطمئن نيست پس از لغو كامل تحريم‌ها تا چه حد ارز وارد كشور خواهد شد زيرا اين امر به ميزان فروش نفت كشور و ارز بازگشتي بستگي دارد.
وي ادامه مي‌دهد: براساس توافق انجام شده ميزان ارزي كه قرار است وارد كشور شود به دليل پيشخورهاي قبلي و همچنين سرمايه‌گذاري 33ميلياردي در شركت نيكوي نفت گمان نمي‌كنم حتي بيش از 10 ميليارد دلار باشد. به همين دليل است كه دولت و بانك مركزي به دليل نوسانات احتمالي نرخ ارز گام‌هاي كوچكي برمي‌دارند و ادعاي زيادي ندارند.

عجله نکنید ... انتخاب با ماست!

 جام جم
روزنامه جام جم درباره تمایل شرکت‌های خارجی به سرمایه‌گذاری در ایران از قول محمد طبیبیان، اقتصاددان، نوشته است: ابتدا باید درک درستی از علت حضور شرکت‌های خارجی در اقتصاد ایران داشته باشیم و آن درک بر این پایه است که بدانیم هر گونه فعالیت کشورها بر پایه منافع ملی خودشان است و سفر این هیئت‌های خارجی نیز از این قاعده مستثنا نیست.
وی افزود: از سوی دیگر، وقتی به کشور شما می‌آیند، یعنی شما برای کشور سفرکننده، مزیت و مطلوبیت دارید و اگر شما او را نخواهید، او شما را کاملا می‌خواهد. وی اظهار کرد: بر این پایه و درک، باید بدانید در شرایط حاضر شرکت‌های اروپایی تحت هر قیودی خواهان شما هستند و این شمایید که قاعده بازی را تعیین می‌کنید. لذا باید با اعتماد به نفس و با چشم باز پا به میدان بگذارید.
طبیبیان گفت: لذا حد و مرز و محدودیتی در مذاکره با هیئت‌های خارجی نباید قائل شد، بلکه می‌توان انتقال فناوری، سرمایه‌گذاری و سرمایه‌گذاری مشترک را از آنها درخواست کرد و انتظار داشت که اشتیاق ورود به فرصت بکر اقتصاد ایران آن قدر هست که تمام این شرایط پذیرفته شود.

تجارت «برد-برد» ایران و ترکیه!

جوان
گویا در دولت یازدهم نتیجه برد- برد (با 3 گل زده و 2 گل خورده!) به مذاکرات هسته‌ای محدود نمی‌شود. روزنامه جوان در این رابطه با اشاره به نتیجه تجارت ترجیحی ایران با ترکیه نوشته است: افزايش 30 درصدي صادرات تركيه به ايران و افت 30 درصدي واردات تركيه از ايران مـاحصل اجراي شش ماهه موافقتنامه تجارت ترجيحي ايران با تركيه است، بدين ترتيب مشخص است كه منطق برد - برد در عقد اين قرارداد تجاري رعايت نشده است...
در اين بين يك كارشناس اقتصادي با بيان اينكه قرارداد تجارت ترجيحي ايران با تركيه براي تركيه برد و براي ايران باخت به همراه داشته است، اظهار داشت: بايد مراقب بود بعد از توافق هسته‌اي تجارت باساير كشورها برپايه منطق برد- برد باشد نه برد طرف مقابل و باخت ايران.
كيومرث فتح‌الله كرمانشاهي، معاون‌كل سابق سازمان توسعه تجارت در گفت‌وگو با «جوان» اظهارداشت: از ابتداى تنظيم ليست قرارداد ترجيحي ايران با ترك‌ها كه چندين سال مورد بحث بود، بخش خصوصى و ذينفعان با ليست مورد مبادله موافق نبودند و بعد از گذشت شش ماه از امضاى آن، آمار موجود حاكى از برد تركيه در اين توافق تجارى است.
معاون‌كل سابق سازمان توسعه تجارت با اشاره تلويحي به باخت ايران در تجارت ترجيحي با طرف تركيه‌اي اظهار داشت: در پي اجرايي شدن موافقتنامه تجارت ترجيحي بين دو كشور از ابتداي سال 2015 تاكنون، صادرات تركيه به ايران جهش ۳۰ درصدي داشته اما واردات تركيه از ايران در همين دوره با افت ۳۰ درصدي مواجه شده است.

سکوت یارانه‌ای دولت

روزنامه همشهری
همشهری با اشاره به عملکرد غیرشفاف دولت درباره یارانه‌ها نوشت: سکوت مطلق وزارت رفاه دربـاره شـاخـص‌هـای شناسایی و حذف یارانه پردرآمدها ادامه دارد تا در غیاب آن شایعات جایگزین اخبار رسمی شوند.
در تازه‌ترين نمونه ابوالحسن فيروزآبادي، قائم‌مقام وزارت رفاه قطع يارانه شهروندان به ‌علت سفرهاي خارجي را تكذيب و يك شايعه دانسته است اما حاضر به اعلام شاخص‌هاي شناسايي و حذف يارانه نقدي پردرآمدها نشده است. مجلس در قانون بودجه سال‌جاري حكم كرده است كه يارانه نقدي شهروندان پردرآمد بر حسب ميزان درآمد و بعد خانوار و محل زندگي قطع شود.
همچنين دولت 3‌ ماه فرصت داشت آيين‌نامه شناسايي و حذف يارانه نقدي پردرآمدها را تدوين، تصويب و اعلام عمومي كند. هيئت دولت وظيفه يادشده را به وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعي محول كرده است.
فرصت مجلس به دولت براي اجرايي كردن اين بخش از قانون اول تير‌ماه به پايان رسيده است، اما با گذشت 40روز از اين فرصت دولت نه‌تنها اقدام جدي به عمل نياورده است كه حتي حاضر نيست شاخص‌هاي شناسايي و حذف يارانه پردرآمدها را اعلام كند.
از همين‌رو طي چند‌ ماه گذشته كه حدود يك ميليون نفر از چرخه دريافت يارانه حذف شده‌اند، اعتراضات زيادي صورت گرفته كه مي‌گويند يا جزو پردرآمدها نيستند يا دست‌كم اين انتظار را دارند دولت اعلام كند طبق چه شاخصي جزو افراد پردرآمد قرار گرفته‌اند و در نتيجه يارانه آنان قطع شده است.
اگر به شبكه‌هاي اجتماعي سري بزنيم يا اخباري كه مربوط به يارانه‌هاي نقدي است را بررسي كنيم، مي‌توان حجم وسيعي از اعلام نظرهاي مخاطبان را ديد كه خواستار اعلام شاخص‌هاي شناسايي و حذف يارانه نقدي پردرآمدها هستند.
تاكنون تعداد زيادي از شهروندان در تماس تلفني با روزنامه همشهري يا از طريق ارسال پيامك به اين روزنامه اعتراض خود را به عملكرد غيرشفاف دولت و وزارت رفاه اعلام كرده‌اند. بالا گرفتن اعتراضات باعث شد تا حدود يك‌ماه پيش علي ربيعي، وزير رفاه از حضور خود در تلويزيون و اعلام شاخص‌هاي شناسايي پردرآمدها خبر بدهد. اما يك‌ماه از اين وعده گذشته و ربيعي در تلويزيون حاضر نشده است...