kayhan.ir

کد خبر: ۵۱۴۴۵
تاریخ انتشار : ۱۱ مرداد ۱۳۹۴ - ۲۰:۴۱
بانک مرکزی اعلام کرد

رشد 13/4 درصدی اجاره‌‌ بهای مسکن در تیرماه

بانک مرکزی، گزارش «تحولات بازار مسکن شهر تهران در تیرماه سال 1394» را که برگرفته از آمارهای خام سامانه ثبت معاملات املاک و مستغلات کشور است، منتشر کرد.

براساس این گزارش، تحولات قیمت و حجم معاملات بازار مسکن شهر تهران در تیرماه سال 1394 نشان می‌دهد، متوسط قیمت یک مترمربع زیربنای واحدهای مسکونی معامله شده در شهر تهران با 3/1 درصد کاهش نسبت به تیرماه سال قبل به 38/6 میلیون ریال رسید. همچنین حجم معاملات واحدهای مسکونی در تیرماه 1394 معادل 11/7 هزار واحد بود که مؤید کاهش 16/5 درصدی نسبت به ماه مشابه سال قبل است.
در چهار ماهه اول سال جاری، حجم معاملات واحدهای مسکونی شهر تهران با کاهش 25/8 درصدی همراه گردید. به نظر می‌رسد، بخشی از کاهش حجم معاملات مسکن به ویژه در دو ماهه اول سال جاری نسبت به دوره مشابه سال قبل، ناشی از نگرانی خریداران در مقطع زمانی سال گذشته نسبت به تبعات اجرای مرحله دوم هدفمندی یارانه‌ها و به تبع آن، افزایش قابل ملاحظه معاملات در آن دوره قابل ارزیابی است.
 مع‌الوصف تداوم این رویه در ماه‌های اخیر (صرف‌نظر از برخی عوامل مقطعی) مؤید آن است که متأثر از فضای حاکم بر اقتصاد کلان، انتظارات متقاضیان خرید در بازار معاملات مسکن نیز دلالت بر تداوم ثبات قیمت مسکن در ماه‌های آتی داشته و همین امر تا حدودی بر روند معاملات در مقطع کنونی اثرگذار بوده است.
در تیرماه سال 1394 شاخص کرایه مسکن اجاری در شهر تهران و در کل مناطق شهری نسبت به ماه مشابه سال قبل به ترتیب 11/4 و 13/4 درصد رشد نشان می‌دهد. در مجموع نرخ رشد اجاره‌‌بها طی ماه‌های اخیر، هم‌سو با تحولات نرخ تورم از روند کاهشی برخوردار بوده است.