kayhan.ir

کد خبر: ۵۱۴۲۷
تاریخ انتشار : ۱۱ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۸:۵۹
استاندار:

50 درصد حجم صادرات استان زنجان به کشور ترکیه است

استاندار زنجان گفت: حجم روابط تجاری ایران با ترکیه از 5 میلیارد دلار به 20 میلیارد دلار در سالهای اخیر رسیده است.
زنجان - خبرنگار کیهان:

جمشید انصاری در دیدار با رضا هاکان تکین سفیر کشور ترکیه در ایران با اشاره به روابط دیرینه ایران با کشور ترکیه اظهار داشت: ایران و ترکیه در حوزه فرهنگی، سیاسی و اقتصادی روابط مستمر و گسترده داشته‌اند بطوریکه 700 کیلومتر مرز مشترک و دین واحد و اشتراکات زبانی با استانهای ترک زبان در تعمیق این ارتباطات موثر بوده است.
وی گفت: عزم جدی دو کشور افزایش ارتباطات و توسعه روابط اقتصادی است و در دورانی که ایران تحت تحریم کشورهای غربی قرار گرفت. ایران روابط خوبی در زمینه‌های مختلف با کشور ترکیه داشت. که باید این مسیر در آینده توسعه یابد.
انصاری با اشاره به این مطلب که 50 درصد حجم صادرات استان زنجان به کشور ترکیه است گفت: با برطرف شدن محدودیتهای بین‌المللی ایران، چشم‌انداز روابط استان با ترکیه روبه‌ رشد خواهد بود.
استاندار زنجان موقعیت ویژه ارتباطی استان، وجود مراکز علمی مانند دانشگاه زنجان و مرکز تحصیلات تکمیلی را از ظرفیتهای خوب استان برشمرد و خاطرنشان شد: استان شاهراه مهم ارتباطی کشور محسوب شده و می‌تواند در این خصوص همکاری‌های لازم را به کشور ترکیه داشته باشد.
انصاری گسترش حوزه‌‌های گردشگری را از جمله زمینه‌های مهم توسعه با کشور ترکیه دانست و تصریح داشت: سالانه حدود 2 میلیون گردشگر ایرانی رهسپار ترکیه می‌شوند اما ورود گردشگران ترکیه به ایران محدود میباشد که باید با توسعه زیرساختهای صنعت توریسم در ایران به ویژه استان بر این حجم از گردشگران افزود.
استاندار زنجان در ادامه خواهر خواندگی شهر زنجان با شهر ترابوزان را عاملی در جهت هر چه بهتر کردن تبادلات فرهنگی و گردشگری با کشور ترکیه قلمداد کرد.