kayhan.ir

کد خبر: ۵۱۴۲۳
تاریخ انتشار : ۱۱ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۸:۵۹
استاندار:

اجرای طرح های آب‌رسانی غیرکارشناسی سفره‌های زیرزمینی چهارمحال و بختیاری را تهدید می‌کند

استاندار چهارمحال و بختیاری گفت: اجرای طرح‌های آب‌رسانی غیرعلمی و غیرکارشناسی شده سفره‌های آب زیرزمینی این استان را تهدید می‌کند.
شهرکرد- خبرنگار کیهان:

قاسم سلیمانی دشتکی که در جلسه اعضای هیئت رئیسه کمیسیون انرژی مجلس و معاون وزیر نیرو برای بررسی مشکلات آبی حوضه زرینه‌رود و کارون سخن می‌گفت افزود: وزارت نیرو اخیراً برای بررسی میزان مصرف، برداشت‌های مجاز و غیرمجاز از منابع آبی به‌خصوص زرینه‌رود در استان چهارمحال و بختیاری مشاوری را به این استان اعزام کرد.
وی اضافه کرد: وزارت نیرو براساس اطلاعات و آمار غیرکارشناسانه این مشاور، میزان حقابه چهارمحال و بختیاری از حوضه زرینه‌رود را 237 میلیون مترمکعب اعلام کرد.
استاندار تصریح کرد: وزارت نیرو بدون درنظر گرفتن برداشت‌های مازاد و بررسی‌های صحیح، مجوز 33 طرح کشاورزی در این استان را که برخی از آنها تا 90 درصد پیشرفت فیزیکی دارد را باطل کرد درحالی که با اجرای این طرح‌ها نیز میزان برداشت آب از زرینه‌رود در چهارمحال و بختیاری به 237 میلیون مترمکعب نمی‌رسد.
وی تأکید کرد: بررسی این مشاور ازنظر مسئولان چهارمحال و بختیاری غیرکارشناسانه بوده و مورد تأیید نیست.
در این جلسه مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای چهارمحال و بختیاری نیز اظهار داشت: در مصوبه اخیر شورای عالی آب مقرر شده تا برداشت از رودخانه زرینه‌رود تا زمان اعلام تخصیص‌ها و بررسی میزان برداشت کشاورزان استان‌های چهارمحال و بختیاری و اصفهان ممنوع شود.
حسین صمدی افزود: بر این اساس مجوز طرح‌های کشاورزی که پیش از سال‌های 1386 در استان صادر شده بود بررسی سال 93 از سوی شرکت آب منطقه‌ای تمدید نشد و مشکلاتی برای کشاورزان استان ایجاد کرد.
وی ادامه داد: وزارت نیرو سهم تخصیصی چهارمحال و بختیاری از زرینه‌رود را 237 میلیون مترمکعب اعلام کرد درحالی که مجموع برداشت آب در این منطقه توسط کشاورزان استان حدود 217 میلیون مترمکعب برآورد شده است.