kayhan.ir

کد خبر: ۵۰۷۶۶
تاریخ انتشار : ۰۳ مرداد ۱۳۹۴ - ۲۲:۱۱
حجت‌الاسلام تقوی در نشست خبری:

دوسوم شهرهای کشور فاقد مکان مناسب برای برپایی نماز جمعه هستند

رئیس شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه کشور گفت:‌ نماز جمعه در ۸۳۰ شهر کشور برگزار می‌شود که متأسفانه دوسوم آنها فاقد مکان مناسب برای برپایی نماز جمعه هستند.

به گزارش خبرگزاری فارس، حجت‌الاسلام سیدرضا تقوی در نشست خبری که به مناسبت 5 مرداد سالروز اقامه نماز جمعه تهران به امامت مرحوم آیت‌الله طالقانی برگزار شد، گفت: بعد از پیروزی انقلاب، نماز جمعه در تاریخ 5 مرداد سال 1358 با حکم امام خمینی(ره) برای‌ آیت‌الله طالقانی برپا شد و از آن تاریخ نماز جمعه در کشور ما رسمیت پیدا کرد.
وی با بیان اینکه نماز جمعه زیر نظر مقام معظم رهبری است، تصریح کرد: احکام ائمه جمعه استان‌ها از سوی مقام معظم رهبری صادر می‌شود و بقیه شهرها توسط منصوبان ایشان تعیین می‌شود.
حجت‌الاسلام تقوی به مشکلات و کمبودهای این شورا اشاره کرد و افزود: متأسفانه در بین 830 شهری که نماز جمعه برگزار می‌شود دو سوم از این شهرها فاقد مکان مناسب برای اقامه نماز هستند و مردم در تابستان زیر آفتاب و زمستان روی برف و با مشقت نماز جمعه را اقامه می‌کنند.
رئیس شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه تصریح کرد: برپایی و اقامه مشقت‌بار نماز جمعه در شأن نظام جمهوری اسلامی ایران نیست. امروز شاهد این هستیم که در تمام شهرها سالن‌های ورزشی، پارک‌ها و ساخت و سازهای بسیاری از سوی دولت انجام می‌شود. این امکانات خوب است ولی نباید بخش نماز جمعه که متدینین هر شهر در این نماز شرکت می‌کنند از دید مسئولین غافل شود. نماز جمعه وحدت و صفا و صمیمیت بین مردم و مسئولین را مستحکم‌تر می‌کند.
وی یادآور شد: برخی از مسئولین کشور معتقدند که مصلی‌های نماز جمعه باید توسط مردم ساخته شوند. این حرف که مردم باید در ساخت مصلی سهیم باشند درست است ولی متأسفانه در برخی شهرها مردم توانایی مالی ساخت مصلی را ندارند.
حجت‌الاسلام تقوی خواستار کمک مالی دولت در زمینه ساخت مصلی‌ها در شهرهای مختلف شد و افزود: مجلس شورای اسلامی باید در لایحه بودجه سالانه رقم بودجه‌ای را برای ساخت مصلی در سراسر کشور در نظر بگیرد.
رئیس شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه به برنامه‌های ستاد ائمه جمعه در خصوص برگزاری مراسم 5 مرداد ماه در سراسر کشور اشاره کرد و گفت: ستاد برگزاری نماز جمعه در خصوص گرامیداشت برپایی اولین نماز جمعه به امامت آیت‌الله طالقانی برنامه‌ای دارد که از ستادهای اقامه نماز برتر و نوآور در کشور تقدیر و تجلیل به عمل آورد.
وی با بیان اینکه ستاد اقامه نماز جمعه در سراسر کشور امروز با شورای اسلامی شهرها برای برپایی بازارچه در کنار نماز جمعه در حال مذاکره هستند، افزود: شورای سیاست‌گذاری نماز جمعه به دنبال آن است که در تمام شهرهای کشور در کنار نماز جمعه بازارچه‌هایی را برای رفع مایحتاج نیازهای مردم برپا کند که در همین راستا مسئولین ستادهای اقامه نماز در هر شهر پیگیر برگزاری این بازارچه‌ها هستند.
حجت‌الاسلام تقوی به بودجه شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه اشاره کرد و افزود: بودجه این شورا از سوی مقام معظم رهبری تأمین می‌شود و هیچ بودجه‌ای را در این راستا از دولت دریافت نمی‌کنیم. ائمه جمعه تنها مبلغ 200 هزار تومان به صورت شهریه از مقام معظم رهبری دریافت می‌کنند.
قائم‌مقام جامعه روحانیت مبارز به تشکیل شورای همگرایی اصولگرایان در شهرهای مختلف کشور اشاره کرد و افزود: خوشبختانه امروز در 29 استان این شورا فعالیت خود را شروع کرده و می‌توان گفت فضای خوبی برای بالا رفتن نشاط سیاسی مردم از سوی این شورا ایجاد شده است. این شورا به دنبال کم شدن اصطکاکات بین مردم و افزایش شور و نشاط جامعه است.
رئیس شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه در پایان با بیان اینکه تریبون نماز جمعه امروز در اختیار مسئولان دولتی قرار دارد خاطرنشان کرد: سیاست کلی ائمه جمعه کشور نقد منصفانه و دفاع واقع‌بینانه است. شورای سیاست‌‌‌گذاری ائمه جمعه در راستای تحقق شعار همدلی و همزبانی بین دولت و مردم سعی کرده است تا پیش از خطبه‌های نماز جمعه تریبون‌ها را برای نزدیکی بیشتر مسئولان با مردم در اختیار مقامات دولتی قرار دهد.