kayhan.ir

کد خبر: ۵۰۷۱۵
تاریخ انتشار : ۰۳ مرداد ۱۳۹۴ - ۲۱:۳۳
معاون وزیر نیرو:

مشکل تأمین آب آشامیدنی سنندج برطرف می‌شود

معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا گفت: برای برطرف کردن مشکل تأمین آب آشامیدنی سنندج سه طرح در نظر گرفته شده که با افتتاح این طرح‌ها مردم سنندج مشکل تأمین آب نخواهند داشت.

رحیم میدانی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما، گفت: 2 طرح اضطراری است که شامل ایستگاه پمپاژ انتقال آب از مخزن سد قشلاق به سمت تصفیه خانه آب سنندج و بازسازی ایستگاه پمپاژ متروکه‌ای به نام پل شیخ است.
وی افزود: پمپاژ آب از سد آزاد به مخزن سد قشلاق به ظرفیت 2/5 متر مکعب از طریق تونل 4/5 کیلومتری، طرح سوم آب‌رسانی به سنندج است که امروز با حضور رئیس جمهور این طرح‌ها به بهره‌برداری خواهد رسید.
معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا تأکید کرد: با افتتاح این سه طرح به مردم سنندج اطمینان می‌دهیم در هیچ شرایطی مشکل کمبود آب نخواهند داشت.
وی همچنین از بهره‌برداری یک تصفیه‌خانه آب جدید در سنندج خبر داد.  میدانی در مورد مشکلات آب در بندرعباس گفت: پشت سد شمین، نیان و استقلال؛ ورودی آب نداشتیم و مجموع ذخایر این سدها 44 میلیون متر مکعب است که این میزان، نیاز آب آشامیدنی بندرعباس را تأمین نمی‌کند.
وی ادامه داد: به همین دلیل به سراغ حفر چاه‌های جدید رفتیم و بندرعباس هم اکنون با محدودیت و تنش آبی مدیریت می‌شود. میدانی در زمینه مشکل آب در بوشهر و برازجان نیز گفت: در بوشهر نیز مشکل کمبود آب داریم چون آب این شهر از رودخانه شاهپور تأمین می‌شود و در برازجان هم با نوبت‌بندی و جیره‌بندی آب‌رسانی می‌کنیم.
وی درباره تأمین آب کرمان نیز گفت: در این شهر هم مشکل کمبود آب جدی است و چاره‌ای جز خرید چند چاه آب در کوتاه مدت نداریم و برای درازمدت طرح بهشت آباد را اجرا کنیم که این طرح حداقل 5 سال اگر محدودیت مالی نداشته باشیم، زمان نیاز دارد.
گزارش این خبرگزاری حاکی است نخستین نیروگاه برق آبی ساخت کشور امروز با سفر رئیس جمهور به کردستان افتتاح می‌شود. مدیر پروژه انتقال سد آزاد کردستان گفت: این نیروگاه برای نخستین بار به دست متخصصان ایرانی طراحی و بومی سازی شده است. احمدی افزود: حجم مخزن 3 میلیون و 300 هزار متر مکعب است و روزانه 600 هزار متر مکعب آب مورد نیاز سامانه انتقال را دریافت کرده و به سمت سد قشلاق سنندج سرازیر می‌کند تا مشکل کم آبی سنندج برطرف شود. مدیر پروژه انتقال سد آزاد افزود: انتقال 190 میلیون متر مکعب آب در سال به سمت دشتهای شرق استان کردستان از جمله مهمترین اهداف راه‌اندازی این سد است.
نیروگاه برق آبی سد آزاد سنندج قرار است در مسیر انتقال آب از این سد به سد قشلاق سنندج و دشتهای شرقی استان 210 مگاوات برق تولید کند. همچنین قرار است امروز با حضور وزیر نیرو عملیات اجرایی حفر تونل 15 کیلومتری فاز دوم سامانه انتقال آب از سد قشلاق به دشتهای شرقی استان در ارتفاعات مشرف به سنندج و دهگلان آغاز شود.