kayhan.ir

کد خبر: ۵۰۷۱۴
تاریخ انتشار : ۰۳ مرداد ۱۳۹۴ - ۲۱:۰۱
مدیرکل مخاطرات سازمان زمین‌شناسی کشور:

دشت تهران بالاترین میزان نشست زمین را در جهان به ثبت رساند

بیش از 92 درصد از منابع آب زیرزمینی کشور استخراج و صرف کشاورزی می‌شود.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مدیرکل مخاطرات سازمان زمین‌شناسی کشور با اعلام این خبر گفت: به علت برداشت بی‌رویه آب‌های زیرزمینی، در هر جایی که سرسبزی وجود دارد مناطقی از آب تهی شده نیز وجود دارد.
بلورچی به برداشت بی‌رویه آب در کشور اشاره کرد و افزود: در 40 سال گذشته، بهره‌برداری از منابع زیرزمینی به سرعت افزایش یافته است و به عبارتی، آبی که در طول 10 هزار سال ذخیره شد، در این مدت کوتاه برداشت شده است.
وی گفت: به طور میانگین سطح آب زیرزمینی در دشت‌های کشور بین نیم تا یک متر پایین رفته است و با توجه به نبود بارندگی، این آب برداشت شده دوباره برنمی‌گردد.
مدیرکل مخاطرات سازمان زمین‌شناسی کشور با بیان اینکه از 609 دشت موجود کشور حدود 300 دشت، ممنوعه، است افزود: آب در این دشت‌ها به پایین‌ترین سطح خود رسیده است و متاسفانه هر سال به تعداد این دشت‌های ممنوعه افزوده می‌شود.
بلورچی گفت: هم‌اکنون راندمان آبیاری در بخش کشاورزی ایران 35 درصد است که با این وجود در بخش کشاورزی دیگر نمی‌توان کشت‌ها را ادامه داد زیرا راندمان باید دست‌کم به 70 درصد برسد تا بتوان وضع کنونی کشاورزی را حفظ کرد.
وی افزود: جلوگیری از توسعه کشت، استفاده از آبیاری تحت فشار، افزایش کشت گلخانه‌ای، توجه به آمایش سرزمین در تنوع کشت و تشدید مقابله با برداشت غیرمجاز آب از جمله راهکارهای مبارزه با فرونشست زمین است.
مدیرکل مخاطرات سازمان زمین‌شناسی کشور با بیان اینکه در 10 سال گذشته هشدارهای لازم به مسئولان داده شده است ابراز امیدواری کرد با توجه و عمل به این هشدارها از بروز خطرات ناگوار احتمالی پیشگیری کرد.
بلورچی با بیان اینکه بیشترین اندازه نشست زمین به میزان 32 سانتی‌متر در جهان در شهر مکزیکوسیتی به ثبت رسیده بود گفت: اکنون دشت تهران به بالاترین این میزان رسیده است. وی افزود: هشت سال پیش میزان فرونشست در دشت تهران 17 سانتی‌متر بود اما اندازه‌گیری ما اکنون نشان داده که این میزان 2 برابر افزایش داشته است.